nån som är bra på det här med foder?

J

jupiter-judex

har nu läst hundmatboken och försöker lära mig detta nu....har jämfört mitt foder precept med primas färskfoder som jag funderar på att byta till. såg i en tråd om just färskfoder att just priman var lite fet och att ts hund blev lite tjock....blev bara såå fundersam när jag räknade nu...kan jag har gjort fel?

enligt den har E% där man ska kunna se varifrån protein, fett och kolhydrater kommer ifrån så ska en normalaktiv sällskapshund med 1-2 timmars motion per dag få ca 20E% från protein, mindre än 30 E% fett och minst 50 E kolhydrater.... och på prima får jag det till 14,1 E% protein, 17,9E% fett och 9,6E% kolhydrater.

var inte det lite väl lite kolhydrater....? och ganska lite fett...eller hur mycket under 30 ska man vara( förstår ju att det är beroende på hund men precepten han äter nu ligger på 35 E%)

har nog fler frågor men börjar här för att se om det är någon mer som är intresserade och kan detta.

Sv: nån som är bra på det här med foder?

jo en sak till.... i boken står det ju att om det inte står på säcken med torrfoder hur mycket kolhydrater det är i...tex som på precept...så tar man 100% - protein% - fett% - aska% - fiber% - vatten% = lättlösliga kolhydrater(NFE)

på primas papper står ju kolhydraterna med, men vilken kolumn ska jag räkna på? 100g foder, 100g ts eller jämfört med torrfoder 90 g ts?

många tittar men inga svar...
trodde det fanns fullt av människor här som kunde.

Priima innehåller mellan 55-60% kött, därav det låga kolhydratinnehållet.

Ska man jämföra ett färskfoder, med ett torrfoder...så måste man räkna om båda till samma "form".

Enklast är att räkna om färskfodret, till torrfoderstatus...i och med at det oftast står med på respektives hemsidor.

Priimas protein och fetthalt ser inte så mycket ut för världen, när man ser det uträknat som färskfoder. Tar man dock bort 90% av vattnet i det (som torrfoder) så blir det ett foder mer rejält högt fett innehåll.

Alltså, skulle du ta bort vatten ur Priima ST och göra det till ett torrfoder, så skulle det innehålla 36,6% protein och 19,2% fett.
Alltså ett ganska kraftigt foder, som mina hundar visserligen älskar...men går upp i vikt av :(

Så vill du jämföra Priima med olika torrfoder, så ska du kolla på Priimas hemsida och respektive färskfoder...och jämföra torrfodret med den kolumn hos Priima som heter "jfr. med torrfoder
per 90g Ts". Direkt under så står de olika innehållen i torrfoderstatus.

(90g Ts är att jämföra med torrfodrets 10% vattenhalt).

ps: på tal om kolhydrater, så kan du även få veta hur mycket kött det är i de andra färskfodren. Fodax innehåller hela 94% kött, Klass, Bravo, Nordic innehåller ca 40-45% kött...så det är skillnad på de olika färskfodervarianter som finns.
Det konstiga är att ju mer kött det är i färskfodren, desto billigare är dom...jämfört med torrfodren, där det är tvärtom !!!

Senast ändrad:

även när man räknar ut E%? i boken står det ju bara hur man räknar ut själva E% och i exemplet har dom ett torrfoder...svårt att veta vilken procent sats jag ska använda på prima då....för i övriga exempel i boken, tex när man räknar ut protein nivån så räknar dom ju på 100g färdigt foder...

Senast ändrad av en moderator:

Måste erkänna at jag inte vet vad E% står för :angel:

Räcker det inte att veta protein, fetthalt mm och vad det innehåller ?

hahaha, så typiskt mig. när jag väl gör nåt ska det göras ordentligt!
vet faktiskt inte...det står så här " tidigare beskrevs hur vi räknade ut ett foders energi innehåll. utifrån den kännedom vi fått om det totala energi innehållet också beräkna hur stor del av energin som kommer från respektive energi källa, det vill säga varje källas energi procent. Storleken på det bidrag som vart och ett av dessa ger till en foderstats energi är en viktig faktor när man väljer foder."

Det är väldigt svårt att räkna ut på pappret hur hunden ska fungera på ett visst foder.
Det är även omöjligt att veta råvarornas kvalité, som angör ex proteinets biologiska värde.
Färskt kött är mer lättsmält än torkat kött i ett torrfoder.
Kolhydrater har olika glykemisk belastning, men håller alla samma genomsnittsvärde.

Extra svårt är det att jämföra ett torrfoder med ett färskfoder. Även om man räknar bort all vätska och endast ser till torrsubstansen.

Har märkt att energivärdet inte säger så mycket.
T ex så har ju proten och kolhydrater samma energivärde på pappret.
Hundar är liksom människor olika.
Vissa kan äta större mängder från en näringsgrupp än andra.

Jag tycker boken krånglar till uträkningen på energibehovet, men det är bara en personlig åsikt.

Har du en hund som fungerat bra på ett genomsnittligt torrfoder så kan man anta att Priima kan vara för kraftigt, men det behöver ju absolut inte vara så.

Du kanske skulle prova Ett färskfoder med lite lägre energi?
Ex Klass, Nordic eller Bravo.

jo, kände bara att det kan vara bra att lära sig ordentligt från grunden och så kan jag sortera ut vad som är viktigast sen. i alla fall så funkar jag så. sen fattar jag ju att man inte bara kan gå på vad pappret säger men man får en fingervisning i alla fall. i dagsläget känner jag att det inte säger mig ett smack att läsa på säckarna!

just nu är jag inne på prima men blev lite osäker på det här med kolhydraterna...varför ska en normal aktiv hund ha mer kolhydrater?

Tanken är ju att hunden ska bli mätt - mer kolhydrater - mer bulk. Nu är ju många inne på att mer proteiner ger mer mättnadskänsla. Så det beror på vilken filosofi du går efter.
Nu blev du ju inte klokare, eller. :crazy:

Måste erkänna at jag inte vet vad E% står för :angel:

Räcker det inte att veta protein, fetthalt mm och vad det innehåller ?

Energi% räknar man ut för att veta hur stor del av energin kommer från fett, protein och kolhydrater.

nja, just nu är mycket luddigt....:smirk:

just med priman kände jag att jag nog i så fall får spä ut med ris eller nåt och då ökar ju kolhydraterna. men ska lära mig räkna först så jag inte gör nåt dumt.

det här med e% var lite smart, men vad är egentligen skillnaden på att veta just det och läsa innehållsprocenten på förpackningen?

förresten vet du vilka siffror jag ska använda för att räkna ut e % på frysfoder, tex prima då? för det blir väldigt olika % satser beroende på vilka jag använder! i boken står det ju bara ett exempel på torrfoder och då verkar dom ha använt fodret som det är, i det fallet då 90ts. trodde jag skulle använda samma i primas, 100 g färdigfoder alltså...verkar vara så i dom andra exemplen...
hmm, undrar om det går att maila henne och fråga?

men en aktiv hund borde ju också bli mätt, men dom ska ha mer utav fett och protein och mindre kolhydrater. just fett och protein fattar jag ju eftersom hunden är mer aktiv men varför behöver en jätteaktiv hund mindre kolhydrater om man säger så då?

Innehållsprocenten är ju totalt av fodret. Energiprocenten handlar om hur stor del av energin som kommer av de olika näringsmedlen. I verkligheten har inte energiprocenten så stor betydelse, men kan vara till hjälp när man ska välja foder.
Självklart ska alla hundar få bli mätta. Ofta så kan det vara svårt att få i en hund som jobbar hårt den mängden foder den behöver så därför bör mer av energin komma från fett. Kan även gälla en kräsen hund som inte vill äta så mycket. Ger man då ett energitätare foder så får den ändå det den behöver.
Om hunden är hungrig kan man ge den mer bulk så kan den äta större mängd och ändå få i sig den näringen den behöver.

Hoppas du blev klokare!:)
Jag är kanske inte så bra på att förklara.

Du kan ju helt enkelt prova Priima och se hur din hund fungerar på det. Mina mår toppen på det, men tyvärr är det för kraftigt för min ena hund...men för henne är det mesta för kraftigt = hon går upp i vikt av luft nästan :angel:

Jag skulle nog inte på regelbunden basis ge t ex Priima och sedan blanda ut det...för då behövs tillsättas mer vitaminer/mineraler och kalk.
Fast har du en aktiv hund, så är det troligt att Priima funkar bra...annars går det ju att byta efter en tid, till någon av de andra 3 sorterna som inte är lika feta...Bravo, Klass eller Nordic.
Ibland måste man pröva sig fram, för att se vad som funkar bäst.

Kolhydrater är som sagt mest en utfyllnad.
Om hunden är normalaktiv kräver den inte så mycket energi från fett eller protein till muskelmassans underhåll.
Ger man ett foder med för mycket protein för hundens aktivitet måste överskottet slussas ut. Det belastar då njurarna onödigt mycket.

Det är inte helt optimalt att blanda i ris under en längre tid.
Då är det bättre att välja ett foder som innehåller mindre energi från fett och protein.

Man skulle kunna dryga ut med grönsaker för ökad volym, men då kan man nästan lika gärna blanda egen mat helt från början.

jodå! du är inte dålig på att förklara...bara jag som har så många funderingar så det tar ett tag innan alla pusselbitar passar:angel:

fast nu kom en kund till mig med den åsikten att hundar inte är gjorda för kolhydrater....(:confused:). hon själv är väldigt inne på lågkolhydratkost till sig själv och var fast övertygad om att det inte kunde vara bra för en lågaktiv hund med mycket kolhydrater heller. utan att hundar är gjorda för att äta rent kött och därmed mycket protein som också mättar bra...

jo jag kommer nog att prova priman. min hund är inte jätteaktiv utan vanliga promenader och följer med när jag rider ibland.
skulle bara vilja få kläm på detta först! känns bra att veta innan jag byter.
min hund är ju inte värsta matvraket men tror nog han kommer äta priman bra för han verkar tycka den är väldigt god. han får varken gå upp eller ner i vikt mycket men tycker han är lite spenslig och tänkte att mer protein kanske gör att han bygger muskler lite lättare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 030
Senast: MML
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 118
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 120
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka