NaN när man räknar ut foderstat (freefarm.se)

SvartaHingsten2003

Trådstartare
Jag håller på för fullt och ska försöka lära mig räkna ut min häst foderstat och ska försöka förstå själv fast jag har fått hjälp med det =)
Men när jag räknar ut på freefarm.se så står det NaN i rutorna summa Foder, Protein och NaN i rutan Balans % och protein vad menas med det?

Sv: NaN när man räknar ut foderstat (freefarm.se)

Skulle tro det betyder: Not available numbers...Typ att du skrivit fel siffror nånstans, eller gjort något annat inmatningsfel.

Vilket program på Freefarm menar du ? Optignägg eller det gamla ?

jag använde rmig utav punkt 5 "Den vuxna hästens foderstat, foderberäkning för vuxna hästar" för jag förstår mig inte alls på Optignägg :confused:

Jag tror Nan betyder det jag skrev...men egen erfarenhet är också att: mailar man till Freefarm och frågar något får man svar ganska så omgående. Snabba är dom. Har du mailat dom ? Jag personligen skulle INTE använda mig av detta foderprogram då det visar alldeles för låga värden. Försöker man sätta sig in hur Optignägg fungerar, då är det inte speciellt svårt.

NaN = Not a Number, förmodligen har den försökt räkna ut ngt och fått 'delat med 0' eller nåt annat som inte har ett vanligt tal som svar. Bugg i programvaran :)

hmm vad jobbigt! och jag har försökt förstå mig på det andra foderprogrammet på freefarm men det är bara en massa nummer så jag fattar ingenting *suck*

Ja det tycker jag också! Hippocampus foderstatsprogram är mycket bättre ;) .
Men man ska hålla reda på kvoterna själv! *tänk på det* (till trådskaparen)

omöjligt att använda dessa program när du inte har en höanalys.. eller har du köpt ett hö som har det nu???

Om du tycker att din häst börjar bli smal köp kornkross, eller Luzernpellets eller kraft protein och ge mer hö.
Ett sätt att slippa pigg häst då allt detta inte innerhåller så mkt energi..Ist för att ge typ havre eller tävlingsfoder då har du nog en häst som går på 2 ben:D

Gazzan skrev:
omöjligt att använda dessa program när du inte har en höanalys.. eller har du köpt ett hö som har det nu???

Om du tycker att din häst börjar bli smal köp kornkross, eller Luzernpellets eller kraft protein och ge mer hö.
Ett sätt att slippa pigg häst då allt detta inte innerhåller så mkt energi..Ist för att ge typ havre eller tävlingsfoder då har du nog en häst som går på 2 ben:D

jag har analys på mitt hö som jag köpte för att stödfodra Quisen med i vinter eftersom vi bara fick ta 8 kg av M..så jag ringde högubben för länge sen och fick analysen på höt.
Ja jag vill verkligen inte att han ska bli piggare än vad han är..

Gazzan skrev:
Ett sätt att slippa pigg häst då allt detta inte innerhåller så mkt energi..

Vill bara påpeka att för det första är det stor skillnad på lusern (kvot ca 12) och Krafft Protein (kvot 27), går inte att jämföra. Inte heller kornkross (kvot ca 9) kan jämföras med någon av dessa. Särskilt inte med KP.

Dessutom innehåller iaf korn och KP visst lika mkt/mer energi (MJ) än havre! Men du kanske menade att det inte har den där "exploderande energieffekten" som en del hästar får av just havre...

Om jag var du skulle jag använda mig av lusern och/eller möjligtvis linfrökaka.

han går på 9 kg hö 2 kg groov, 0,5 kg kornkross+vitlök och han fungerar bra på det, men man undrar ju om det är så att man glömmer nåt..som tex vitaminer eller nåt annat :crazy:

Nä så jag menade hästar brukar iaf inte bli pigga som om man gar 2 kilo havre.
Jag har iaf inte hört en häst hittills blivit pigg av varken luzern, kraft protein eller kross.

Han får väl mineraler åsså?? har du inte den blåa burken??
Den skulle jag nog ge lite av iaf typ 1 dl om dagen.

jag skulel nog ta och köpa luzern och ge 1 kilo av det per dag så kommer han nog gå upp lite i vikt..
Och så skulel jag nog ge 10 kilo hö minst.. och tänk på att hingstar behöver extra protein på vår/sommar när ston brunstar och de springer och jagar upp sig i hagen.
Och kan tunna ur lite då..

Gazzan skrev:
Han får väl mineraler åsså?? har du inte den blåa burken??
Den skulle jag nog ge lite av iaf typ 1 dl om dagen.

jag skulel nog ta och köpa luzern och ge 1 kilo av det per dag så kommer han nog gå upp lite i vikt..
Och så skulel jag nog ge 10 kilo hö minst.. och tänk på att hingstar behöver extra protein på vår/sommar när ston brunstar och de springer och jagar upp sig i hagen.
Och kan tunna ur lite då..

Nej jag tog bort det för länge sen när jag fortfarande stod kvar på B-bygget, men sen när jag räknar foderstaten nu med det programmet jag förstår mig på så står dte att jag inte ska ge honom mineraler för det blir för mycket.
Jag tycker nästan han har fått för mycket mage nu he he..men jag ska ju snart åka hans träning så då blir det att åka på hans mat också..

Du ger ju Krafft Groov 2kg, den får säkerligen sitt behov av mineraler därifrån och även vitaminerna.

milly skrev:
Du ger ju Krafft Groov 2kg, den får säkerligen sitt behov av mineraler därifrån och även vitaminerna.

Ja exakt den gamla groov ger jag :smirk: men vad bra då fortsätter jag ge honom det jag ger idag =)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 467
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar