Nån mer som plastbantar?

FadeAway

Trådstartare
Jag försöker minska ner plasten i huset men just nu går det trögt.
Köpte ny kastrull och stekpanna på ikea förra veckan så nu ska ett gäng teflonkastruller ut (med tillhörande plastredskap). Har förvisso kvar en del både teflonpannor och plastredskap de får bytas ut på sikt.

Sv: Nån mer som plastbantar?

Jag försöker låta bli att ta in plast i huset.

Någon ny "teflonpanna" ska inte skaffas och plastredskap köper jag inte längre, jag använder trä.

Jag källsorterar och plast är den OJÄMFÖRLIGT största påsen!. Det är ju plast i allt, runt allt. Allt från emballage runt mat till kattmatspåsar, flaskor, glödlampeförpackningar och tidningar i postlådan.

Sedan jag började bli strikt i att sortera ur plasten har min sopmängd minskat till i stort sett ingenting.

Oj! Här är det returkartong som har ohotad första plats. Den är också den container som brukar svämma över i soprummet.

Men det beror säkert på vad man köper.

Njae jag försöker väl att inte köpa så mkt plast men jag bantar inte :)

Men vi gillar inte plast speciellt mkt, tycker om naturmaterial istället.
Tex är alla möbler i solid trä och alla gardiner i 100% linne osv.

Men nu innan jul var det dags att köpa en ny stekpanna, en kastrull och en gryta. Stekpannan och grytan blev i gjutjärn från Ronnebybruk men i deras ultra light serie så man slipper dö för att det är tungt, nu väger dem som vanliga grejor :)
Kastrullerna jag har är alla i rostfritt. Har en traktörpanna i teflon och en kakform men det är det enda.
Använder mest trä eller metallredskap men har några redskap från rosti mepal som faktiskt är favoriter.

Men jag håller med om att det är ju plast runt allt, så det är nog klokt att försöka hitta alternativ där det går åt mindre/ingen plast.
Påsen med plast som ska till återvinningen är ju löjligt stor..

Jag vill gärna undvika plast och onödigheter men det är hyfsat omöjligt när saker ska emballeras i plast i det oändliga. Håller med tanten, här (enskilt hushåll) är det plast som skenar iväg direkt. Vi sorterar precis allt och extremt lite hamnar i själva soptunnan.

Nu ska jag starta upp ett nytt eget boende som är ca 76 kvm större än mitt förra, vilket ju kräver lite större möblemang. I möbelväg blir det mycket ärvt eller second hand, således mycket trä och återbruk. Teflonpanna köper jag inte igen. Just nu har jag två gjutjärnspannor från Skeppshult och två ärvda gamla, släta gjutjärnspannor. Vill komplettera med en rostfri traktörpanna och ett riktigt stort kokkärl bara. Men hur man än gör så köper man plast, ibland även omedvetet. Det känns skönt att slänga ut de gamla linoleummattorna ur huset iaf. :D

Jag har inte så mycket plast längre. Plastredskapen åkte ut för länge sedan när de första larmen kom. Av någon anledning hade jag kvar gamla i trä i lådan som jag använder nu och har köpt några nya.
Jag gjorde tabben och köpte en stekpanna med teflon i somras, det var lite tokigt. Men jag kan liksom inte bara slänga bort den nu utan jag är noga med att inte steka för varmt och att inte repa beläggningen.
Det som står på tur är melaminbunkarna från Rösti och matlådorna (som jag för flera år sedan slutade värma i mikron, jag har tallrik på jobbet).
I mitt hushåll är det allra mest kartong i återvinnigen.

Varför melaminburkarna, brukar du mikra dem?

Jag plastbantar inte den plast jag redan har, eftersom lakningen från plasten avtar kraftigt under ungefär de första månaderna - upp till första året för att därefter inte avge fler ämnen alls. Sådan "gammal" plast är helt ofarlig idag om man inte hanterar den på sånt sätt den inte är till för. Och såvida det inte är extremgammal plast (typ från nittiotalet där kontrollen var i stort sett obefintlig och man inte vet vilka plastkomponenter som använts) behövs det inte bytas ut omedelbums. Att köpa nytt bara för att är resursslöseri, däremot när det väl måste bytas ut så kan man gärna köpa andra material än plast. Fast idag är plasten väldigt väl kontrollerad, men däremot finns många nya "supermaterial" som ingen vet vad de innehåller.

Jag mikrar inte melaminbunkarna eller båtservisen i melamin, för det är ju då de blir giftigt. Det har man lyckligtvis vetat om länge. Men jag är inte helt säker på vad som händer när elvispen går emot plasten, det blir ju matt i botten och material frigörs som hamnar i tårtan. Det är ju inga mängder men känns ändå inte helt okej.
Men jag tänkte att om ungefär 150 år kanske de går sönder så jag kan byta ut dem :D

Men va! Känner mig grundlurad nu. :p Har inte ens bytt mig om att kolla upp det, känslan från dessa mattor är ju så plastig som det bara kan bli. Verkligen lärt mig nåt nytt idag!

Edit: Fast vid närmare eftertanke tror jag det ändå var plastmatta i trappan och linoleum i köket. Får undersöka detta (om det går)!

Har jag fattat det rätt så kan det komma med små rester av melaminet när man vispar eller dylikt men att det inte stannar i kroppen utan följer med ut den naturliga vägen så att säga. :)

Åh var kan man köpa ultra lightserien? Mitt problem med gjurjärn har varit att de är aptunga och jag steker gärna med enhandsfattning (pannkakor). :)

Jag källsorterar och plast är den OJÄMFÖRLIGT största påsen!. Det är ju plast i allt, runt allt. Allt från emballage runt mat till kattmatspåsar, flaskor, glödlampeförpackningar och tidningar i postlådan.

Sedan jag började bli strikt i att sortera ur plasten har min sopmängd minskat till i stort sett ingenting.

Här är det påsen med pappförpackningar som blir överlägset störst. Tycker bara det är typ mjukplast runt grönsaker och schampo och sånt som har plastförpackningar.

Åh var kan man köpa ultra lightserien? Mitt problem med gjurjärn har varit att de är aptunga och jag steker gärna med enhandsfattning (pannkakor). :)

Jag förstår :)

Jag har själv bara en hand så svintunga gamla gjutjärnspannor går bort.
Jag köpte min i en Electrolux Home butik då de dels hade alla storlekar på stekpannor och grytor och dessutom billigast i stan där :)
Men dem finns på Åhlens också men i färre storlekar.

Jag hittade hemsidan och därmed återförsäljare. :)
Ska spana in dem när jag är i närheten.

Jag försöker giftbanta så mycket det går, utan att bli manisk :p Köper inga nya plastredskap eller teflon till köket, försöker städa med enbart såpa och handlar mycket möbler och diverse på loppis där gifterna är urlakade redan.

Förlåt om jag är trög, men vad är det som är dåligt med teflon? :( Borde jag kasta min panna??

Teflon är giftigt.

Nej du behöver inte kasta din teflonpanna om den inte börjar bli dålig eller att den börjat flagna.
Har den börjat flagna så kan yttepyttesmå bitar hamna i maten = dåligt men du kommer inte att dö av det.

Använd din stekpanna tills dess att den gjort sitt :)
Sen när det är dags att skaffa en ny kan du överväga om du fortfarande vill ha teflon eller hellre något annat.

Vad finns det för alternativ till plastmatlådor som man kan värma i micro? Jag pluggar och har ingen möjlighet att lägga upp på tallrik. Desstom är jag för slö för att diska två saker...
Min matlådor har förvisso många år på nacken, då kanske det är ok? Men finns det alternativ?

Är det många år skulle jag säga helt ok! Du har redan fått i dig det de avsöndrar ;) :p Och de flesta lådor som produceras idag är ok, så länge det står att de tål mikro och har besticksymbolen på. Problemet är snarare när folk värmer glass-plastlådor och andra liknande plastlådor som inte är till för att värmas, DET är farligt!! Glasslådor kan man förvara mat i men inte mikra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar