Nån mer än jag som har häst som inte får vinterpäls ordentligt?

Domino_s

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Nån mer som har en häst/ponny som inte får ordentligt med vinterpäls. Min får i princip ingen alls. Den blir bara ngt tjockare plus att hon får några längre strån på benen och under huvudet. (ser jättedumt ut).

Detta fenomen inträffar varje år, vare sej jag täckar eller inte. Har testat b-vitamin spruta och extra mineraler och jag vet inte allt. Men ingen päls!?

Han som äger hennes pappa har fått för sej att det hänger med "prickanlaget" (hon är 50% knabbis). Att hästar med "färg" kan få lite knas på genetiken och då alltså inte sätter päls. Men jag vet inte ja?

Så nu vill jag veta om det finns fler här i landet som har detta fenomenet på sin häst/ponny? Se om vi kan hitta nåt samband, några likheter mellan hästarna.

Min är ett sto född 2001, 152 cm hög, korsning Knabstrupper/VBL travare. Både mamman och pappan får päls.

Mvh Domino_s

Sv: Nån mer än jag som har häst som inte får vinterpäls ordentligt?

Gått på uträknad foderstat under flera år. Nästan alltid haft ett litet överskott av protein istället.

De veterinärer/foderrådivare jag rådfrågat bara kliar sej i huvudet och har inget annan svar än att "hon är väl sån". Nån hade nåt förslag om att det är för att hon är fånghäst och därför är hela systemet stört. Men jag håller hennes mage i schack, ändå ingen päls..:crazy:

Mvh Domino_s

Fast b vitamin är inte det hästen ska ha när de sätter ny päls. Päls innehåller inget b vitamin, däremot är det mycket protein som går åt. Det går åt en del energi med, men mest protein...och då pratar jag inte om en minimal höjning, utan rätt så rejält överskott.

HAr vart med om sån häst jag med. En ponny från Danmark. Fällde all päls mitt i vintern....veterinären trodde på hormonrubbning. Enda som funkade någotsånär var vetegroddsolja. Då satte hon lite mer än vanligt, men inte tillräckligt. Men bättre än ingenting alls.

Gått på uträknad foderstat under flera år. Nästan alltid haft ett litet överskott av protein istället.

De veterinärer/foderrådivare jag rådfrågat bara kliar sej i huvudet och har inget annan svar än att "hon är väl sån". Nån hade nåt förslag om att det är för att hon är fånghäst och därför är hela systemet stört. Men jag håller hennes mage i schack, ändå ingen päls..:crazy:

Mvh Domino_s

Men räknar du foderstat på sommaren ? Det är väll på den hon sätter vinterpälsen ?

Sätter hon pälsen samtidigt som de andra hästarna men mindre päls ?

Och fäller hon samtidigt och lika länge som de andra hästarna ?

Aviker hon på något sätt så ?
Mia

Våran gamla varmblodstravare får inte heller nån päls! Han får bara dom långa stråna, men ingenting ulligt som värmer :crazy: Vi har haft honom sen han var 12 år gammal (han är 29 nu), och han har aldrig fått nån riktigt vinterpäls.
Vet att mamma försökte att ha honom utan täcke en höst för att se om han får mer päls då, men det slutade med att hon va tvungen att klä på stackarn för att han bara stod och skakade :cry:

Det är alltså en varmblodstravare född -82, flugskimmel.

Våran gamla varmblodstravare får inte heller nån päls! Han får bara dom långa stråna, men ingenting ulligt som värmer :crazy: Vi har haft honom sen han var 12 år gammal (han är 29 nu), och han har aldrig fått nån riktigt vinterpäls.
Vet att mamma försökte att ha honom utan täcke en höst för att se om han får mer päls då, men det slutade med att hon va tvungen att klä på stackarn för att han bara stod och skakade :cry:

Det är alltså en varmblodstravare född -82, flugskimmel.

Jag försökte också "tvinga" min att sätta päls, slutade på samma sätt som för eran... hon frös...:crazy:

Mvh Domino_s

Svarar alla: Eftersom alla är så inne på det här med fodret så svarar jag alla i ett inlägg.

B-vitamin sprutan fick hon som ett försök, inte min ide, veterinärens.

Hon har gått på uträknad foderstat i flera år, året runt. Hon går inte på något vidare bete då det är en fånghäst. Jag är mycket noga med hennes foder då hon har en väldigt krånglig mage och räknar själv 1 gång/mån + att jag har en mycket kunnig vän till hjälp...:laugh:
Önskar att problemet låg där då hade jag vetat vad jag skulle göra...:crazy:

Du som undrade om hon följer normerna i övrigt när det gäller det lilla hon sätter och släpper. Nja, hon har inte börjat fälla nåt ännu, de övriga i stallet är ganska lurviga (2 fjordingar, 1 c-ponny och 1 mkt frusen vbl travare). Men min är blank i sin sommarpäls.
Jag har aldrig upplevt min häst som frusen, det verkar inte bekomma henne att hon inte får nån päls, däremot känns det på henne, hon blir stel som en pinne så jag täckar.

Enda gången jag sett henne frysa var det året då jag försökte "tvinga" henne att sätta päls. Sen skakar hon naturligtvis som hon råkar vara utan täcke om det regnar och är lite kyligare (vilken inte händer ofta)...

Vet en halvblodsvalack som inte fick någon päls alls i ett stall jag stod i, enligt ägaren fick den ingen päls. Men jag förstod snart varför. Insvept i MINST 200g täcke ute som inne from slutet av september...:grin:

Mvh Domino_s

Står hon på stall eller lösdrift/bete?

Hon går ute just nu, inne på vintern. Jag brukar vilja ha henne ute tills de i princip inte kan ligga på marken. Eller det bli minusgrader på nätterna.

Minst 12h utetid varje dag när hon står installad.

Mvh Domino_s

Ok ja då är det ju inte ljuset som är anledningen...

Men vem vet, om alla behov är täckta och hästen är frisk och mår bra kanske det är genetiskt ändå.

Så otroligt ovanligt är det nog inte, jag vet flera hästar som har kortkort päls året om. Samtliga är ston eller hingstar så jag antar att det har med hormoner och gener att göra. Och alla är friska och välfödda.

Var glad du slipper att klippa. :p

Så otroligt ovanligt är det nog inte, jag vet flera hästar som har kortkort päls året om. Samtliga är ston eller hingstar så jag antar att det har med hormoner och gener att göra. Och alla är friska och välfödda.

Var glad du slipper att klippa. :p

Ja, det är ganska smidigt, de få gånger jag faktiskt klippt syns det ändå inte... och det går ju fort att klippa...:angel:

Mvh Domino_s

Men om pälsen blir tjockare är det väl en vinterpäls? Fryser hästen eller verkar lida på annat sätt?

Min hästs fullblodskompis får i stort sett bara tjockare päls på vintern, inte mycket längre alls. Han blir som en mjuk sammetskudde hela han, och han är absolut inte frusen av sig. Täckas med typ 200 g om det är snöstorm. :D

Den är visserligen lika dryg som "annan" päls när han fäller den, men är väldigt lättskött under vintern, till skillnad mot min hästs enorma björnpäls. *suck*

Men om pälsen blir tjockare är det väl en vinterpäls? Fryser hästen eller verkar lida på annat sätt?

Min hästs fullblodskompis får i stort sett bara tjockare päls på vintern, inte mycket längre alls. Han blir som en mjuk sammetskudde hela han, och han är absolut inte frusen av sig. Täckas med typ 200 g om det är snöstorm. :D

Den är visserligen lika dryg som "annan" päls när han fäller den, men är väldigt lättskött under vintern, till skillnad mot min hästs enorma björnpäls. *suck*

Jodå..lite tjockare blir den allt...Så man kan nog kalla den vinterpäls, men inte ordentlig vinterpäls...:laugh:

Det ser inte ut som att hon fryser om det inte blir mer än ett par minus kallt eller kommer nederbörd i form av snö. Då står hon och huttrar. Däremot blir hon stel som en planka utan täcke så jag antar att hon står och spänner sej för att hon fryser...:crazy: Däremot behöver hon inga supertjocka täcken, använder 200 gram nästan hela vintern.

Mvh Domino_s

Jag som har tillgång till många hästar har också många som inte får någon lång tjock vinterpäls. Min erfarenhet är att det beror på två olika saker. Dels arvet, vissa har längre päls än andra även på sommaren och då givetvis även på vintern. Men det det andra och mest avgörande är hullet på hästen. Ju sämre hull ju tjockare och längre päls.

När jag hade en egen arabhingst så blev han sjuk första hösten jag hade honom. Han bara rasade i vikt och såg ut som ett benrangel. Den vintern fick han också mycket mycket päls. Det tog lång tid att få upp honom i hull igen, ja även att få honom frisk. Så nästa vinter hade han inte lika mycket päls men frös och fick ha tjocka täcken. Eftersom han hade speciell storlek på täckena ägnade jag nästa sommar åt att jaga passande täcken inför kommande vinter och fick ihop ett bra lager. Samtidigt som han nu både var helt frisk och bra hull. Sä följden blev att jag hade en häst med kort men tät vinterpäls (vilket han hade resten av åren jag hade honom) som inte frös och en massa vintertäcken som aldrig blev använda......

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 214
Senast: Alexandra_W
·
M
Hästvård Vet inte riktigt vart den här tråden ska ligga, men jag hoppas att den ska ligga här... Hmm, detta kommer nog bli långt och...
2
Svar
29
· Visningar
3 101
Senast: Magic_Mac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar