Nån idé att satsa på min "gammelman"

SpanskaLoppan

Trådstartare
Det är såhär att jag har en valack på 16 år som jag haft i 5 år. Han kan grunderna i dressyr och är mkt hoppad innan. Nu sitter jag här och är sugen på att börja träna lite för tränare igen. Men tycker att min häst är lite för gammal...Har bara haft unghästar dom senste åren så funderar på om det är jag som tänker knasigt. Min häst har en gammal skada i en bakbenet men jag har aldrig nånsin märkt nåt av det ens när jag tävlade. Kan jag fortfarande ha kvar min gammelman" och utveckla honom i dressyren eller ÄR han lite väl gammal att hålla igång?:confused:

Sv: Nån idé att satsa på min "gammelman"

Det finns 2 hästar i mitt stall 1 på 18 den andra på 21 som rids ordentligt. Båda håller igång den ena mer i hoppning (18-åringen) den andre i dressyr men så tror jag han alltid varit mer dressyrhäst också.

De tränar och tävlar regelbundet. Så länge han känns fräsch och fin din häst så tycker iallafall jag att det bara är att "rida på" så att säga.

16 är ingen ålder :)

haha, bara jag som e van vid "bebisar" kanske:angel: . Håller på med trav också och där är ju en 10 åring gammal....:(
Nåt speciellt att tänka på nu när jag ska sätta igång honom igen då? Jag räknar med att det kommer ta fram till slutet på sommaren för han har ridits hemskt lite nu ett år, har stått helt i....4 mån tror jag det är nu....

Håller med om att 15 inte är någon ålder! Visserligen beror det väl lite på vad han är för ras, vissa verkar ju bli "gamla" fortare än andra. Min 15-åriga Connemara är ju bara "medelålders"...

Mitt sto är 16 år rids 6 gånger i veckan ca. Hoppar som en gud o är klok som en uggla kan inte vara tryggare. Helt klart är en gammalmann värt att satsa på, bara han håller så... funkar det säkert bra.

Min häst är 18 och rids 6 ggr/vecka varav en gång för B-tränare i dressyr och om två veckor ska vi åka och tävla, vi siktar fö på SM i september. Är han bara frisk så är 16 ingen ålder.

Jag köpte min dam, som avel- och promenadhäst när hon var 17 år gammal och då var hon endast riden sporadiskt de sista 2-3 åren en eller två gånger per år typ.... Idag är hon 23 år UNG och rids kontinuerligt flera dagar i veckan i skog och mark samt på ridbana. Vi rider för tränare 1-2 gånger i månaden om man slår ut det på ett år... förutom det obligatoriska veckoridlägret i augusti... :bump:

Stallkompisen som är 26 år ung, rids också 4-5 dagar i veckan och åker till ridskolan för lektion en gång i veckan, där de hoppar var femte vecka...

Så din gammelman är unghäst i det här "gemet"

Beträffande oro för gamla skador... 26-åringen fick kronisk bronkit som 9-åring, har magproblem sen samma ålder, kan bara äta visst hö, vi sorterar som sjutton... absolut inte äta ensilage eller pelletrerat foder annat än lucern... ej heller äta hårt bröd... Han har upprepade hovproblem, med hovbölder, småblödningar, samt en senskada för tre år sen (då han brallade järnet i skogen med husse och råkade vricka sig) som han har känningar av då och då.

Så tveka inte, utan sätt igång o träna lite för tränare du! :bump: :bow:

Klart du skall sätta igång honom!

15 år är väl inte en ålder för att gå i pension?

Sätt igång honom mjuk och förnuftigt (du är ju själv inne på att det får ta tid) så känner du ju under resans gång om något inte funkar. Har han inte haft problem med skador tidigare behöver det ju inte vara något problem nu.
Och nog måste väl både han och du tycka att det är roligare att sätta upp lite mål, framförallt om ni varit ute och tävlat och tränat innan.

jag tävlade en häst tom LA klasser när den va 20 år.
och jag vet en ponny som tävlades tom 1 m hoppning när den va typ 25+

16 år är ingen ålder om hästen är frisk,bara tuta och köra:)

folk pratar som om hästar över 15 är halvdöende när dom i själva verket har massa år kvar att ge!

Mvh Arabizar

Va härligt med alla positiva svar!:bump: Känner mej riktigt laddad att komma igång med min "gamle" älskling. Se om de gamla takterna sitter i på hoppbanan;) Och kanske kan vi t.o.m ta oss igenom LC:1 programmet hemma på ridbanan utan att han stressar upp sej:)

ja det stämmer nog ja. En rödbrun travis med strimbläs.
Men jag tror den tråden är bortplockad sen en stund tillbaka.

Tack! :)
jag har haft honom i ungefär 1½ år....

Klart du kan satsa! Jag har en 16-årig ridtravare och vi utbildar oss tillsammans för fullt och han har aldrig varit så bra någonsin.

Han kommer nog hålla igång i många år till utan problem om han får vara hel

Fjorden jag har inackorderad är helt outbildad när det gäller ridning. Lite sned i kroppen och har en klart sämre "svagare" sida...

Henne har vi satt igång att skola.. Vi har backat lååångt tillbaka... Grundläggande skolning och grundläggande form på kroppen. Bygger sakta men säkert upp den gamla kroppen.

Hon svara kanon på träningen... musklar sig mycket bra och orkar mer och mer med sin dåliga "svaga" sida... Dessutom har hon blivit mycket mjukare, orkar hålla och bära sig i takt. Dessutom tycker hon att det är roligt... Det riktigt lyser om henne...

Den här damen är 17 år.... Så inte är det försent att sätta igång en 16 åring om den är frisk och fräch....

I regel mår alla hästar under normala förhållanden som är friska och fräscha, åtminstone så till vid att de inte störs av någon skada bra att röra på sig. Om jag vore du skulle jag träna på, såvida du inte har t.ex. tävlingsambitioner på hög nivå, då kanske en lite yngre häst som har framtiden för sig vore mer lämplig. Men annars, rid på och träna du, en häst håller oftast längre om man stärkt upp leder och ligament på rätt sätt samt håller i gång dem med någon slags motionering så de håller "stinget" uppe s.a.s, har muskler etc.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar