Nån i samma situation som jag? *långt*

Magica

Trådstartare
Kommer förmodligen låta min häst somna in i sommar då jag inte vet nån annan utväg :cry:
Jag har ett 17-årigt fullblodssto som har problem med andningen. Det visade sig först sommaren-04 då hon började flåsa + en del annan symptom vid ridningen, även efter bara några meter skritt. Tog ut vet. som konstaterade kvickdrag, lindrig kvickdrag. Ventipulmin och Fabrol sattes in. Det gav inte riktigt den önskade effekten. Hon åkte ut på bete 4 månader och mådde bättre. Sen flyttade jag henne till det nuvarande stallet, utebox och pappers strö i boxen. Mkt noga med fodret. Det funkade bra de första månaderna men sen fick hon ett rejält anfall vid ridningen en dag. vet. kom och sa att det var konditionen som det var fel på då hon bara har lindrig kvickdrag och det ger INTE sånna här anfall.
Jag trodde henne och fortsatte som vanligt med lätt arbete. en månad senare fick hon ett nytt anfall! Ringde ut en annan vet. som tog blodprov och gjorde en rejäl koll. det gjorde inte den första vet.!

Några veckor gick sen en dag ringde stasllägaren och sa att min häst trillat ihop i hagen och vägrade resa sig! under tiden vi pratade reste hon sig men stod och hängde med huvudet. En halvtimme senare var jag på stallet (tar tid att köra) och då hade hon piggnat till. Undr en veckas tid var hon slö och inte arbetsvillig vid ridning. Hon är annars en väldigt pigg och arbetsvillig vid ridning. Jag provade att öka fodret då jag trodde det berodde på det. hon flåsade inte mkt vid ridning så det kunnde det ju inte va enligt mig. men för säkerhets skull beställde jag tid hos helsingborgs djursjukhus. Fick tid en vecka senare. under den följande veckan blev hon mer och mer slö och apatisk. Mådde så dåligt av att se henne. :cry:

Uppe i Helsingborg rynkade vet. pannan då de inte visste va som var fel på min ögonsten. 4 dagar snare, efter alla prov som går att ta och röntgen upptäckte de nåt i lungorna som var boven. detta har lett till att en del av lungorna inte fungerar.
Fick hem henne dagen innan julafton och ventipulmin och Ismovit sattes in. vet. uppe i Helsingborg sa att hon inte skulle få fler anfall och skulle må bra nu. Nu tre månader senare har hon gått på ytterligare en omgång av ventipulmin och Ismovit, ett nytt anfall vid ridning. Ringde Helsingborg och då ändrade sig vet. och sa att; jo tyvärr kommer hon att få fler anfall och det krävs mindre och mindre för varje gån gför att utlösa ett anfall, som tex. kall luft, damm m.m.

Vet kommer ut imorgon och får ge sin dom om framtiden men jag känner att det skonsammaste är att ta bort henne nu. :cry:

Nån mer som har upplevt detta med sin häst? Va hände med er häst?

Sv: Nån i samma situation som jag? *långt*

Nej, inte samma sak, men min häst som nu är på de evigt gröna ängarna togs bort pga fång och dålig andning. Han hade cancer som gjorde att han mådde såhär. Han fick också ventipulmin i ett tidigt skede då de trodde att han hade astma el likn. Efter en del under sökningar så konstaterade vet att han hade cushings syndrom. Vissa hästar lever med det länge, vissa inte. Vi fick bara vänta och se. Vi hade kvar honom ca 1 år efter dommen, men han användes inte. Vi bara gosade, promenerade och lärde honom cirkus konster.

Så länge hästen inte lider så kan man ha kvar den, men tillslut så måste man tyvärr inse att inget är för evigt :( Det var ett hemskt beslut, men jag blev inte ledsen på det sätt jag trodde jag skulle bli. Givetvis var det otroligt hemskt och det värsta som hänt, men samtidigt så var det en befriande känsla. Jag vet ju nu att han inte har ont, han han galoppera hur mkt han vill och äte hur mkt grönt gräs han vill. Man slipper den ständiga oron.

Det var min morfar som tog bort honom och min pappa var med. Nu är han begravd bakom vårat hus.

Blir nästan lite tårögd av att skriva :smirk:

Nu vet jag inte om du på något sätt fick svar på ditt inlägg, men jag ville bara berätta hur det var för just mig och min ponny.

Vi har en häst som för 10-12 år sedan blev utdömd av veterinär. Enligt honom så hade hon kvickdrag och det enda var att "ta bort henne". Hästen var periodvis dålig med tung andhämtning, hosta och den klassiska kvickdragsrännan på buken. Hon hade också ofta grön snuva och det hördes hur det riktigt bubblade i övre luftrören. Hon fick kortison m.m. i flera omgångar som gav endast tillfälliga förbättringar. Hon var alltid bra under sommarhalvåret för att sedan bli succesivt sämre under vintern och värst tidig vår.

Då fick vi rådet från en annan vet. att släppa ut hästen dygnet runt i ur och skur. Han menade att det värsta för en sådan häst är att stå inne och stå stilla och inte vädra sina luftrör på kanske uppemot 12 timmar som det ju faktiskt kan vara ibland.

Hästen lever fortfarande och går ute dygnet runt i ur och skur. Hon har förstås tillgång till skydd i form av en ligghall som mest används till toalett! Hennes besvär är borta. Nu är hon 26 år och rids inte längre (pensionär) men hon reds fram till för några år sedan och det gick bra det också. Det var förstås mest promenadridning de senare åren.

Det vi alltid är noga med är kvaliten på fodret det får inte vara varken dammigt eller absolut inte mögligt hö. Jag tror många gånger också att liggunderlaget är problem för hästar med host och andningsproblem. Hästar som är ute dygnet runt ligger ju där de själva vill och behöver inte ligga med näsan i halm eller spån.

Nu kanske detta inte stämmer överens med din hästs besvär och alla har ju inte möjlighet att ha hästarna ute dygnet runt. För vår häst fungerade detta i alla fall bra och vi slapp "ta bort henne".

Mvh Ideaal

Tack för att ni ville dela mer er!

Jag är så förvirrad, vet inte vad jag ska tro om detta längre...hon visar knappt några symptom, förutom svagt buk andning, i boxen eller i hagen då hon är i frisk luft hela tiden dygnet runt. Men så fort man promenerar med henne eller rider (undviker ridhuset så jag rider ute i ur och skur, endast lätt arbete) börjar den kämpiga andningen och rejäl bukandning och vet. envisas med att det "bara" är lindrig kvickdrag medans helsingborg säger att hon kommer få fler anfall. suck...Vet. kommer snart och får ge den sista dommen. :cry:

Senast ändrad:

Vad är det för anfall? Ramlar hon alltid ihop då eller vad händer?

Jag skulle inte rida el motionera en häst som får sådanna anfall, det borde ju kunna förvärra saken?

Hoppas att din vet slipper ge ett tråkigt besked när hon kommer. Håller tummarna.

Tog bort vår ponny i augusti, hon blev akut dålig av värmeböljan som kom.
Hade svårt att andas trots medicin hela sommaren.
Det jag märkte var att när hon var sämre ville inte hon att vi skulle rida men promenader gick bra. Ibland sade hon till att hon inte ens ville ta en promenad då var det bara att vända och gå hem igen. Hon klarade inte av att man spände sadelgjorden då hon fick svårare att andas, red barbacka det sista åren.
Hon hade kronisk bronkit och astma.

Jag köpte ett sto som hade diagnosen kronisk bronkit. Jag försökte med alla åtgärder jag kunde lösdrift,utebox, ensilage, diverse kurer med olika mediciner, örter,alger. Inget hjälpte! Hostan förvärrades vid regn, kyla och fukt.
När hon fick svårare och svårare att få luft efter varje hostattack så bestämde jag mig för att det var dags för henne att somna in.
Ett mycket svårt och tufft beslut att fatta men för hästens skull var det rätt. Nu slipper hon hosta och ha svårt att andas mer.
Jag är glad för de 3 år vi fick tillsammans!

När hon får anfall menar jag astmatiskt anfall. hon får svårt att få luft, hon beter sig som hon hade sprungit 1000 mil :smirk: i sträck. Hon faller inte ihop som tur är men jag fasar för det varje gång. Vet. tycker jag ska ge henne en chans fram tills sommar. fortsätter hon så här då tas hon bort.
Suck... :cry:
Vet inte hur det blir...

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 953
Senast: Kilauea
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 751
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar