Namntråd för föl 2014

Sv: Namntråd för föl 2014

Va duktiga ni är på att välja namn till era föl. Mitt sto ska föla i maj och jag vill ha ett bra namn på mitt föl, men jag har total hjärnsläpp. Kommer inte på nått. Mitt sto heter Baroyas Midway och kallas Baroya. Pappan heter Sir Oldenburg. Är det nån som kommer på ett bra namn får ni mer än gärna hojta till :)

sokrates! Finns ingen på BLUP
 
Sv: Namntråd för föl 2014

pagod, pantin, panache, paraitre, parole, partance, patrie, pavot, finns massa fina namn på P och fina betydelser...
Folie-Dårskap,facade-fasad, famine-hungersnöd, fanion-vimpel, fatigue-trötthet, férié- fridag, fermeté- stadga, fiance- fästman beroende på stavning, fierté- stolthet, flambée- brasa, force- styrka,
det är franska ord på P och F som jag tycker att man kan ha som namn på en häst :-)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

habile- skicklig, Harmonie- harmoni, hasard- slump, hélice- propeller, Hermine- hermelin, héroine-hjältinna, hirondelle- svala, historique- historia, honneur- heder, honnete- ärlig, horizon- horisont, hostile- fientlig det var franska ord/namn!
hábito- vana, hacinar- trava, hachazo-yxhugg, halcón-falk, hampón -gangster, harina-mjöl, hatillo-knyte, hebilla- spänne, helada- frost, helecho-ormbunke, hembra-hona, heraldo- budbärare, herida el herido - sår, hermana-syster, hermoso- vacker, hiedra- murgröns, hielo-is, hilera- rad, hipico- häst, hocico- mule, hormiga-myra, honrar-hera, där var de spanska ord/namnen jag kom på!
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag hade ju Fairytale som första handsval vid ett sto.
Men är rätt säker på att det är en liten kille där inne så har jag helt snöat in på hingst namn....
Om allt går vägen så kommer fölet bli en av de sista från Nobel så nu har jag fastna vid att ha nåt med Last framför, typ Last champion?
Andra namn jag tänkt på:
Top notch (hette visst en gamma kompis hingst så den går bort) Vänligen
Fight for you
Al for you
Fairytale
Last champion
Last chance
First chance
Last/First rebell
Last / First fairytale
Last born
First born
That one
First one


Är stoets första föl.
Hon heter Älva och fölet är ju då efter Nobel.
Har inte hittat nåt namn som känns riktigt bra ännu...
O bara på engelska, nåt förslag på svenskt namn?
Hade helst velat ha mina initialer framför namnet men det skulle bli E. J o det känns inte så kul...

Brukar ni döpa efter stoet eller hingsten?
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag hade ju Fairytale som första handsval vid ett sto.
Men är rätt säker på att det är en liten kille där inne så har jag helt snöat in på hingst namn....
Om allt går vägen så kommer fölet bli en av de sista från Nobel så nu har jag fastna vid att ha nåt med Last framför, typ Last champion?
Andra namn jag tänkt på:
Top notch (hette visst en gamma kompis hingst så den går bort) Vänligen
Fight for you
Al for you
Fairytale
Last champion
Last chance
First chance
Last/First rebell
Last / First fairytale
Last born
First born
That one
First one


Är stoets första föl.
Hon heter Älva och fölet är ju då efter Nobel.
Har inte hittat nåt namn som känns riktigt bra ännu...
O bara på engelska, nåt förslag på svenskt namn?
Hade helst velat ha mina initialer framför namnet men det skulle bli E. J o det känns inte så kul...

Brukar ni döpa efter stoet eller hingsten?

Om man nu inte ska tävla int. eller exportera- vad är det för fel på svenska namn?
Alfred var fint:)
Gillar Victovies namngivning.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag kommer att döpa ett stoföl på stoets begynnelsebokstav och hingstföl på hingstens.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag hade ju Fairytale som första handsval vid ett sto.
Men är rätt säker på att det är en liten kille där inne så har jag helt snöat in på hingst namn....
Om allt går vägen så kommer fölet bli en av de sista från Nobel så nu har jag fastna vid att ha nåt med Last framför, typ Last champion?
Andra namn jag tänkt på:
Top notch (hette visst en gamma kompis hingst så den går bort) Vänligen
Fight for you
Al for you
Fairytale
Last champion
Last chance
First chance
Last/First rebell
Last / First fairytale
Last born
First born
That one
First one


Är stoets första föl.
Hon heter Älva och fölet är ju då efter Nobel.
Har inte hittat nåt namn som känns riktigt bra ännu...
O bara på engelska, nåt förslag på svenskt namn?
Hade helst velat ha mina initialer framför namnet men det skulle bli E. J o det känns inte så kul...

Brukar ni döpa efter stoet eller hingsten?

Nobälle, Nobelle?
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag vill ha namnförslag på M och helst Me men Em går också vid hingst... gärna namn med två stavelser då det blir lätt att kalla.... några förslag
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Min grannes hund heter Suniva från Margit Sandemos Isfolket.... fint namn men fel bokstav för mig men kanske tips för någon annan?
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Hur tänker ni kring suffix och prefix?

Jag har fått lov av min släkt att använda min gammelmorfars efternamn som "stuterinamn" och till min blogg. Detta för att jag äger gården som min gammelmorfar byggt upp. Släkten blev jätteglada när jag ville använda namnet så det känns bra.

Nu är det ett speciellt namn: Herbertz - hur kan jag använda det som suffix eller Prefix. Först tänkte jag mig bokstavskombinationen HZ (men det blir ju hertz :p ). H är redan upptaget. Funkar det med Hez?

Hur passar det bäst? Som suffix eller som prefix?

Är rådvill...

/Lizzie
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Skulle jag förkorta Herbertz hade jag nog snarare använt Hbz än Hez. Eller Hz, fast det blir Hertz ;)

Var ska du registrera? Jag personligen tycker det är snyggare om det är "sporthästar" med suffix, prefix är för mig mera ponny :p
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd för föl 2014

Skulle jag förkorta Herbertz hade jag nog snarare använt Hbz än Hez. Eller Hz, fast det blir Hertz ;)

Var ska du registrera? Jag personligen tycker det är snyggare om det är "sporthästar" med suffix, prefix är för mig mera ponny :p

Tack för inputen :)

Det är en ASVH-häst som ska registreras (förhoppningsvis... )

Hbz - funkar också!

/Lizzie
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Förlåt, men alla måste ju tänka det, "Hezt"? :D ;) :sneaky:

Annars tyckte jag väl att Hez var helt ok, lätt att säga om inte annat men ändå lite eget. :p
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp