Namntråd föl 2016

Jag skulle inte känna mig bekväm med att kalla en häst Quisling. Ett ord som uppkommit efter en känd nazist och betyder "landsförrädare" eller "kolloboratör" känns lite negativt laddat.
Oj, nej då känns det inte som något vidare bra namn. Hade ingen aning om att det var kopplat till nazister, sånna vill man ju inte gärna namnge sina djur efter.
 
Qigong uttalas chigong
Ett av skälen till att de ska vara lätta att uttala är att det är ponnyer som i många fall hanteras av barn. Jag anser att det i "lätt att uttala" ingår att det går att läsa sig till hur det ska uttalas, helst även av "ny-läsare" som bokstaverar sig fram till vad det står på skylten. Qigong/chigong faller lite utanför det kriteriet...

Till er övriga, tack för förslagen. Jag lägger dem på hög i minnet, så får vi se vad det blir i slutänden.
 
@ameo, jag gillade förslaget Q. Alltså bara Hippotekets Q, rätt coolt! :p

@Gabby_Ossi, Diamonds and Pearls är jättefint!


Här är det också klurigt! Pappa är Fairway, damen heter Drama Queen, hennes mamma heter Queen of Heart. Så kommer det ett stoföl (hoppas!) vill jag att Queen ska finnas med i namnet. Hade även varit roligt på en hingst men känns lite svårare. Har funderat på:

Dancing Queen -stoföl
Drag Queen -hingstföl :angel:

Oavsett vill jag att namnet ska börja på D. Kom gärna med förslag! :)
 
Fairy Queen var det första jag tänkte på, men det börjar ju inte på D. :p

Dairy Queen? :rofl:
Day Queen

annars är Dancing Queen också fint :) om du inte bryr dig om att det är relativt vanligt
 
Fairy Queen var det första jag tänkte på, men det börjar ju inte på D. :p

Dairy Queen? :rofl:
Day Queen

annars är Dancing Queen också fint :) om du inte bryr dig om att det är relativt vanligt

Fairy Queen var jättefint! Det lägger jag på minnet, trots att det inte börjar på D. :p Att Queen är med i namnet är viktigare! Dancing Queen är ett namn som liksom följt med ett tag, så jag har lite fastnat i det. Inte så att det är det bästa man kan komma på utan för att det har hängt med hela tiden liksom. :p
 
Jag sitter också och våndas över namn.
Jag har ju tema natur/ fenomen på mina föl.
Darina väntar för efter Centaurus så ev fortsätter jag på rymdtemat där. Någon som sitter inne med några namn på rymd/stjärn-namn? Funderar på Alula Borealis till sto och antigen Y Draconis, Aldebaran, Rigel, Regulus eller Sirius till hingst. Men har inte bestämt om jag ska ha rymdnamn eller om jag kommer att använda mig av naturen till henne också.

Rävens unge får ett naturnamn. Funderar på Fairy Pool eller Giants causeway, eventuellt Damavand eller Eiger också.

Det är inte lätt. :)
 
Ett av skälen till att de ska vara lätta att uttala är att det är ponnyer som i många fall hanteras av barn. Jag anser att det i "lätt att uttala" ingår att det går att läsa sig till hur det ska uttalas, helst även av "ny-läsare" som bokstaverar sig fram till vad det står på skylten. Qigong/chigong faller lite utanför det kriteriet...

Till er övriga, tack för förslagen. Jag lägger dem på hög i minnet, så får vi se vad det blir i slutänden.

Några namnförslag till:
Qumulus
Qrut
Qrusidull
 
Quiz tycke jag var ett bra förslag på Q! Det är ju ett ord som används i svenskan med den stavningen, lätt att säga och inget r ;)
 
@ameo, jag gillade förslaget Q. Alltså bara Hippotekets Q, rätt coolt! :p

@Gabby_Ossi, Diamonds and Pearls är jättefint!


Här är det också klurigt! Pappa är Fairway, damen heter Drama Queen, hennes mamma heter Queen of Heart. Så kommer det ett stoföl (hoppas!) vill jag att Queen ska finnas med i namnet. Hade även varit roligt på en hingst men känns lite svårare. Har funderat på:

Dancing Queen -stoföl
Drag Queen -hingstföl :angel:

Oavsett vill jag att namnet ska börja på D. Kom gärna med förslag! :)

Lite förslag, alla följer dock inte dina kriterier helt :p

STO:
Daisy Queen
Queen Delilah
Lady Fair
Desert Queen
Queen of Dawn
Dancing Empress
Darling Queen

HINGST:
Dancing Ruler
Desert Ruler
The King is Dancing
Queen's Delivery
Queen's Desire
Queen's Darling
Queensway
 
Lite förslag, alla följer dock inte dina kriterier helt :p

STO:
Daisy Queen
Queen Delilah
Lady Fair
Desert Queen
Queen of Dawn
Dancing Empress
Darling Queen

HINGST:
Dancing Ruler
Desert Ruler
The King is Dancing
Queen's Delivery
Queen's Desire
Queen's Darling
Queensway

Åh vilka bra förslag!! Tack!!! :bow:
 
Vad kreativa och duktiga ni är här!! :)
Jag väntar ett arabföl, pappan heter Thee Fifth Element och mamman KA Kornelia (kallas Kocco). Inom arabhästaveln brukar man utgå från mammans begynnelsebokstav, men jag har ett stuteriprefix (KE) så det är inte helt nödvändigt.
Stoet har fått två föl tidigare, Khariad och Korazon.
Men den här gången är det soppatorsk i fantasitanken....
 
Vad kreativa och duktiga ni är här!! :)
Jag väntar ett arabföl, pappan heter Thee Fifth Element och mamman KA Kornelia (kallas Kocco). Inom arabhästaveln brukar man utgå från mammans begynnelsebokstav, men jag har ett stuteriprefix (KE) så det är inte helt nödvändigt.
Stoet har fått två föl tidigare, Khariad och Korazon.
Men den här gången är det soppatorsk i fantasitanken....

Kraft Element kanske? Om man vill kombinera mammans och pappans namn lite alltså...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
448
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 858
Senast: cili
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 346
Senast: thoora
·
  • Artikel
Hästnyheter Många utav årets föl har nu anlänt och det är kanske dags att sälja. Men hur säljer man enklast ett föl och vad ska man tänka på?
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp