Namntråd 2012

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annast
  • Startdatum Startdatum
Sv: Namntråd 2012

Vilken bra tråd eftersom jag har total idétorka! Mitt sto heter Dejavue (e Davenir) och är betäckt med Ampere. Tänkte först att jag skulle ta namnet på en stad i Frankrike som börjar på D men nä.... jag kommer ingenstans. ALLA förslag är varmt välkomna =)

Déjanire skulle kanske passa på ett sto, det är det franska namnet på Deianeira i den grekiska mytologin.

Vilken bra tråd eftersom jag har total idétorka! Mitt sto heter Dejavue (e Davenir) och är betäckt med Ampere. Tänkte först att jag skulle ta namnet på en stad i Frankrike som börjar på D men nä.... jag kommer ingenstans. ALLA förslag är varmt välkomna =)

Då ger jag mig in i leken igen, dessa namn på D är från några franska kommuner, så iaf.lite franskt påbro :laugh:

Dammarie-les-Lys
Dax
Décines-Charpieu
Denain
Deuil-la-Barre
Dieppe
Digne
Dijon
Dole
Douai
Draguignan
Drancy
Draveil
Dreux
Dunkerque

Själv tar jag alltid namn ur släkten och lyfter fram :) Två namn blir det, ett från hingstens sida och ett från stoet.

Tex är det ett sto får den i första namnet sin moders första bokstav som sin första, hingstens första i sitt andra.

Så har nu 10 namn listade. Ett sto resp hingstnamn för varje avkomma som kommer i år. Är kul lyfta fram namn igen.

Hej, tänkte hoppa in i tråden eftersom jag har planer på att betäcka mitt sto för fœrsta gången nu i vår. Hon är american curly. Satt och funderade på namn och undrade om det är så att fölet ska hete eagle's blablabla ifall pappan heter eagle dancer? Mitt sto heter missouris topsanna eftersom pappan heter missouri dream. Jag är fruktansvärt dålig på sådanthär så någon får gärna förklara :) jag har funderat på indiannamn åt fölet eftersom curlyn var helig bland indianerna. Namn som jag tänkt åt sto är: wenona-firstborn daughter, tadita-one who runs, olathe-beautiful, koko-night. Hingst: chogan-black bird, yiska-the night has passed

Haha, kanske inte. Lyssna inte på mig jag tyckte att kompisens frieserhingst som heter Tys skulle kallas för Tösen. :angel:

Tack för många bra förslag!:)

Hollywood har jag funderat på själv lite.. det brukar bli mer självklart vad som passar när man ser nytillskottet.. men kanon att ha en drös med namn att bolla mellan..

Solariha var fint och där får vi ju även med H:t

Känner att jag fokuserar mest på sto namn fast jag är rätt säker på att det blir en hingstunge...:angel: hmm..

Kanske Solarie High? :laugh:

Senast ändrad:

Ha ha :D hade ju vart kul! Jag är så avis på er alla som inte har islandshästar just när det kommer till namnbiten. Islandshästar måste heta någor isländskt och det blir ganska trist :P

hehe och jag är lite tvärtom så att säga, glad att jag har paintar och får balla ur rejält med namnen... :) Det finns dock en del restriktioner vad gäller namn, de får inte heta samma som en "legendar" inom QH/paint eller som någon aktuell häst redan heter så att säga... båda fölen är efter PA Obsesed to be Cool (e Impressive Oliver - Hints Impression)

Jag har lite småideér vad gäller namn själv men stammen på de kommande småttingarna ser ut så här.. de tänkta namnen är inte kollade på något sätt än.

Föl 1
u Tinos Princess Bar e. Peppys Tino - Doc Chex Brown
tilltänkt namn ska helst spelga på någon av eller både mamma, pappa samt kopplas ihop med en Alan Jackson-låt har jag tänkt... det beror helt på färg och kön så där har jag inget klart än på ett tag :)
"(Itsa/Shesa) Chattahoochee Princess" eller "Little Bitty Painted One/Bar" är arbetsnamn så att säga...

Föl 2
u Tardees Playgirl e. Tardee Impressive - Beater Straw
tilltänkt namn Tardees Last Impression (sista fölet för henne)

Mineral tyckte jag för övrigt var ett kanonbra namn! :)

*KL*

Mitt sto heter Amarula och är betäckt med Mykletind. Jag har funderat på att fortsätta alkoholtemat med Amaretto till en hingst och Amarone till ett sto. Har dock fått lite hintar om att Amaretto inte passar på en fjordhäst... så jag tar gärna emot förslag. Namnet måste vara ett ord eftersom stuterinamnet tillkommer framför.

*KL*

Mitt sto heter Amarula och är betäckt med Mykletind. Jag har funderat på att fortsätta alkoholtemat med Amaretto till en hingst och Amarone till ett sto. Har dock fått lite hintar om att Amaretto inte passar på en fjordhäst... så jag tar gärna emot förslag. Namnet måste vara ett ord eftersom stuterinamnet tillkommer framför.

Fast jag tycker visst att Amaretto passar till en Fjordhäst!

Angostura och Advocaat är sprit på A också. Advocaat passar lite in på färgen på en fjordis också :D

Vilken bra tråd!

Mitt sto Carlista C.S. är betäckt m Corlensky G.. Vill ha et namt på Car eller Cor, men ALLA har ju namn på det... Hjälp bukisar!:p

spännande med föl :) här är lite inspiration :)

Eagle /s dream?
Night dancer
Eagle of Missouri
Dream dancer

Indian namn

AIYANA: eternal blossom
ANGENI: spirit
HUYANA: Miwok name meaning "falling rain."
KACHINA: Hopi name meaning spirit, sacred dancer.
MAGENA: moon
NAMID: Cheyenne name meaning star dancer.
NITUNA: daughter
PAMUYA: Hopi name meaning "water moon.
ORENDA: Iroquois name meaning magic power
SATINKA: magical dancer
SITALA: Miwok name meaning "of good memory.
TADITA: Omaha name meaning "one who runs.
TIPONI: Hopi name meaning "child of importance."

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka