Namntråd 2012

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annast
  • Startdatum Startdatum
Sv: Namntråd 2012

Nu har årets sista fölunge fötts och är döpt till Flora Darcía (hennes storasyster från förra året döptes till Flora Linnéa).

Däremot funderar jag över smeknamn? Darcía tappar både jag o mamma lätt, Flora eller Daisy har jag kommit på hittills även om de inte känns hundra ännu :p.
Vad tror ni?
e.Sohn der Sonne u.Fackellilja ue.Topaasch
543532_10150795495140951_717330950_9817300_662629677_n.jpg

Kalla henne för Cia :-)

Tack jennyjenny! Lancelot var min första uppfödning e. Le Mans xx, tanken var att jag skulle döpa alla mina fölisar efter sago/fantasytema, nu är det spruckit, men iaf....

Väntar nu föl e. Carte dÓr och Olivia, tar gärna emot förslag på det! :laugh:

Här kommer lite fler Insterburg/Isolde-förslag:
Iselin
Inshallah
Isabelle
Isabella
Isola
Isolina
Irmelin
Insomnia
Innocence
Innocent

Jag hade bestämt mig för ett namn på min fölunge. Men nu har jag kallat henne
sitt nya namn ett par dagar och det fastnar verkligen inte. Det känns fel.

Ungen är isabell, fyra vita höga och mycket stor bläs.

Funderar på om man ska köra vidare på mammas namn, Stella.

Några har ju skrivit om stjärntema. Men man kanske kan köra på latinskt tema.

Stella betyder ju Stjärna på latin.

Ajda, Har googlat lite efter namn på temat du föreslog, men hittar inget direkt.

Nu har årets sista fölunge fötts och är döpt till Flora Darcía (hennes storasyster från förra året döptes till Flora Linnéa).

Däremot funderar jag över smeknamn? Darcía tappar både jag o mamma lätt, Flora eller Daisy har jag kommit på hittills även om de inte känns hundra ännu :p.
Vad tror ni?
e.Sohn der Sonne u.Fackellilja ue.Topaasch
543532_10150795495140951_717330950_9817300_662629677_n.jpg

Vi kom rätt snabbt på att blomman heter Flora Danica istället för Flora Darcia som vi fick för oss först.
Flora Danica är fint men vi har svårt att komma ihåg namnet... :p Gillar däremot betydelsen/erna - Flora Danica är både ett planschverk i koppar över danska blommor, ett kungligt porslin, en juveleraraffär i Köpenhamn, ett smyckesmärke samt att Danica betyder Morgonstjärna.
Funderat på smeknamn som Fanny eller Daniz.

Har hittat namnet Flora Isadora
Flora Isadora är konstverk, tavlor med blommotiv, samt att Isadora är en variant av blomman Gerbera - ett namn som betyder mkt för oss då Gerbera är modern till våra stons grengrundare Bordighera (Bordighera-grenen av stofamilj 36).
Smeknamn: Isa? Isadora kommer jag ihåg ^^

Funderar på fler namn.... Förslag? :)

Blomman Isadora är för övrigt klart gul likt solen - och hennes fars namn Sohn der Sonne betyder "Solens son"

Vilken typ av namn hade du kunnat tänka dig? Växtriket, himlakroppar, roliga substantiv, antika personer? Jag älskar latin (undervisar i det) och hjälper gärna till med latinska namn till gräddtårtan. :)

Det vore helt underbart! Jag blev väldigt förtjust i latin när jag pluggade förra hösten, så det kan vara ett mycket lämpligt tema för kommande fölungar.
Det spelar faktiskt ingen större roll, bara det kan tänkas passa in på Gräddnos. Himlakroppar (Astronomi), naturen (naturfenomen, växter etc.) var väl
det jag funderade på mest

Men om det slinker in roliga substantiv och diverse antika personer är ju inte fy skam det heller!

Jag kan skriva ihop en lista så lång att Buke exploderar ( :D ) men här kommer några få tidiga förslag på S för att passa med Stellas namn:

+ Sagitta - betyder pil, som i pilbåge. Gräddtårtan är ju snabb! :love:
+ Saevitia - vrede eller fierceness - hur översätter man en sådan Tyra Banks-ism till svenska?
+ Salacia - en mindre känd sjögudinna med gyllene hår
+ Salix - ett pilträd
+ Sapientia - visdom
+ Scaena - scen, teaterscen, en vy, också rampljus
+ Solaris - solig
+ Stella comans - komet
+ Stellata - någon som har blivit en stjärna

Och tre som inte börjar på S:

+ Aurifodina - guldgruva
+ Astra - stjärnorna (i plural), betyder också himlen (därav ordspråket per aspera ad astra, genom svårigheterna mot stjärnorna/himlen)
+ Flava - gul, gyllene, guldig i färgen

Om hon vore en hingst hade jag röstat för Sternax - det är ett adjektiv som betyder bockande [häst] :D

Jag skall fundera vidare! Om du känner dig mer dragen till himlakroppar eller något annat, eller namnen inte alls behöver börja på S, säg bara till, så kan jag ändra mina latinska tankebanor på en gång. :idea:

Namnen behöver absolut inte börja på S, du får hemskt gärna bomba med så många namn du orkar!
Säkert någon annan som behöver vackra namntips som kanske faller för något latinskt ord. :)

Salacia var väldigt vackert. :love:

Oh, du har samma känsla som jag då med min fölis :p. Inte lätt att hitta rätt namn...

Kikade lite på latinska namn på stjärnor. Hittade bla:

Bellatrix - en av de ljusaste stjärnorna i stjärnbilden Orion
Capella - natthimlens sjätte ljusaste stjärna, belägen i Kuskens stjärnbild
Cor Caroli - dubbelstjärna i stjärnbilden Jakthundarna
Denebola - hittas i Lejonets stjärnbild
Sagittaea - beskrivs som "en märklig superjättestjärna i stj.bilden Pilen (Sagitta)"
Polaris (Stella Polaris) - Polarstjärnan
Gemma - annat namn för stj Alphecca i stj.bilden Norra kronan
Pollux - ljusaste stj i Tvillingarna
Spica - ljusast i Jungfrun
Vega - Natthimlens femte ljusaste stjärna, hittas i Lyran

Vi kom rätt snabbt på att blomman heter Flora Danica istället för Flora Darcia som vi fick för oss först.
Flora Danica är fint men vi har svårt att komma ihåg namnet... :p Gillar däremot betydelsen/erna - Flora Danica är både ett planschverk i koppar över danska blommor, ett kungligt porslin, en juveleraraffär i Köpenhamn, ett smyckesmärke samt att Danica betyder Morgonstjärna.
Funderat på smeknamn som Fanny eller Daniz.

Har hittat namnet Flora Isadora
Flora Isadora är konstverk, tavlor med blommotiv, samt att Isadora är en variant av blomman Gerbera - ett namn som betyder mkt för oss då Gerbera är modern till våra stons grengrundare Bordighera (Bordighera-grenen av stofamilj 36).
Smeknamn: Isa? Isadora kommer jag ihåg ^^

Funderar på fler namn.... Förslag? :)

Nicky :) (danica ...nicky!!)

Du kan ju alltid kalla henne Maja (gräddnos) oavsett vad du döper henne till på pappret så att säga :)

Jag är rätt kass på namn, men det första fölet som väntas har varit efterlängtat i tre år nu och är hennes absolut sista. Den kommer att få heta Tardees Last Impression (e.Obsesed to be Cool u.Tardees playgirl ue.Tardee Impressive) oavsett kön... smeknamn får vi se vad det blir beroende på vad det är för en filur. Hugo ligger bra till på ett hingstföl i alla fall, efter sköthästen jag hade som liten :P

Den andra har jag haft mer problem med... samma pappa men stoet heter Tinos Princess Bar e.Peppys Tino. Tino och Bar går bort eftersom det är på tok för cutting-quarter för min smak... och etablerade namn redan känns det som. Princess är inte riktigt min stil och det blir ännu värre med Prince på en hingst :p

Det fölet vill jag döpa efter en Alan Jackson-låt som en liten tack-vink till Wrangler som gav oss förtroendet att ta hand om värdens bästa Sessan. Jag har ett namn "klart" men vill suga på det ett tag till innan jag avslöjar mig :) Till saken hör ju förstås också att jag - nu när 320 dygn närmar sig - inte helt säker på att hon verkligen är dräktig fortfarande. Hon ser ut sån ibland och ibland inte. Jag känner rörelser ibland men som lika gärna kan vara nåt annat (jämför till och med på hingsten). Fölet behöver alltså få ha ett namn som verkligen passar in på hela spektaklet.

Sen ska ju namnen gå igenom hos avelsföreningen också förstås, så några reserver bör jag ha dessutom.

Oh smart, tack! Det smeknamnet gillade jag! :bump:

IronWill: Alltid veligt. Till Flora Danica bestämde vi oss direkt efter hon fötts att hon skulle heta det istället för att vänta en tid som vi brukar och känna oss fram. Känns konstigt!

Fick lite inspiration angående att din tös är en sån underbar lite prinsessa - kungliga namn! :D
Anastasia <3 (smeknamn Stina)
Adelaide
Alice
Beatrice
Cecily
Diana
Isabella

Eller juveler:
Ametist/Amethyst
Crystal
Diamond (Amy Diamond? ;))
Pearl
Sapphire/ Safir
Gemma

Änglar:
Rafaela
Angelica
Angelina
Seraphina

Åh vilka fina namn!

Adelaide är väldigt vackert! Jag hade nog funderat på t.ex. Adrenalin - om jag inte redan hade känt en ponny som redan heter det. :D

Till din fina, vill du att hon ska heta Flora först + något mer?

Flora Bellissima? "Bell"?

Senast ändrad:

Haha, ja häftiga Adrenalin :D, namnet hade passat henne med

Nja, jag är mkt mer komplicerad än så ;). Namnet ska börja på F och ha ngt med blommor att göra. Flora Darcia ex har ingen anknytning till blomtemat (finns inte sedan innan) och därför kommer vi inte döpa henne till det...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka