Namntråd 2012

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annast
  • Startdatum Startdatum
Sv: Namntråd 2012

Åh vilka fina namn!

Adelaide är väldigt vackert! Jag hade nog funderat på t.ex. Adrenalin - om jag inte redan hade känt en ponny som redan heter det. :D

Till din fina, vill du att hon ska heta Flora först + något mer?

Flora Bellissima? "Bell"?

Adélie är ett alternativ å inte lite "snubbligt" :)

Haha, ja häftiga Adrenalin :D, namnet hade passat henne med

Nja, jag är mkt mer komplicerad än så ;). Namnet ska börja på F och ha ngt med blommor att göra. Flora Darcia ex har ingen anknytning till blomtemat (finns inte sedan innan) och därför kommer vi inte döpa henne till det...

ah men då var ju Nicky värdelöst om hon inte ska heta Darcia ;)

Lite latin:

Aestas - sommar
Amica - flickvän
Amicita - vänskap
Aura - vind
Copia - trupp, styrka
Corona - krona
Fabula - saga, berättelse
Fortuna - framtid, tur
Gloria - ära, berömmelse
Lacrima - tår
Laetitia - glädje
Moenia - stadsmur
Puella - flicka
Regia - palats
Regina - drottning
Sapientia - visdom
Tabula - tavla
Umbra - skugga, ande

Här kommer lite fler Insterburg/Isolde-förslag:
Iselin
Inshallah
Isabelle
Isabella
Isola
Isolina
Irmelin
Insomnia
Innocence
Innocent

Innocence är favoriten :) Tack för massa fina förslag!

Aida: Kul att du gillade Isolde! Det tog tid innan jag kom på det namnet också, men när jag väl bestämde mig så passade det perfekt på stoet :)

Jersyite! Jag tar gärna emot latinska namn!! Har letat efter en sida med översättningar men inte hittat nån bra.....

Fölet blir e. Carte d´ Or , vilket betyder guldkort, så jag tänkte fortsätta på metaller, finns det nåt passande på latin?
Mammahäst heter Olivia.

Jersyite! Jag tar gärna emot latinska namn!! Har letat efter en sida med översättningar men inte hittat nån bra.....

Fölet blir e. Carte d´ Or , vilket betyder guldkort, så jag tänkte fortsätta på metaller, finns det nåt passande på latin?
Mammahäst heter Olivia.

Vad sägs om Chrysion? Gammalt grekiskt ord för guld om jag förstått det rätt. Där får du med lite bokstäver från Olivia och betydelse från pappa :)

Haha, ja häftiga Adrenalin :D, namnet hade passat henne med

Nja, jag är mkt mer komplicerad än så ;). Namnet ska börja på F och ha ngt med blommor att göra. Flora Darcia ex har ingen anknytning till blomtemat (finns inte sedan innan) och därför kommer vi inte döpa henne till det...

Flora Isadora tycker jag var vackert, det rullar lätt av tungan när man säger det.

Smeknamnet kunde ju vara Dora, i så fall. Kör ni på Flora Danica så funkar ju faktiskt Danica bra som smeknamn också.

Tack för åsikten! Vi velar fortfarande nämligen mellan dom 2 namnen, kan inte bestämma oss :p.
Haha, ja Danica hade absolut fungerat - om vi bara kommit ihåg det :angel:. Varken jag eller mamma gör det nämligen!

Det är även en glass.. Och säkert mer.. Ska namnet börja på c finns ju Cornetto.. Och på o.. Hmm får tänka..

Mammahäst heter Olivia.

Ask and you shall receive! :D

-Aurum (subst) guld
-Aureus (adj, mask) gyllene
-Aurea (adj, fem) gyllene
-Auratus (adj, mask) guldpläterad
-Aurata (adj, fem) guldpläterad
-Aurifex (subst) guldsmed

-Argentum (subst) silver
-Argentarius (adj, mask) silver-
-Argentaria (adj, fem) silver-
-Argentatus (adj, mask) silverpläterad
-Argentata (adj, fem) silverpläterad
-Argentum vivum (subst) kvicksilver

-Aeris (subst) brons
-Aëneus (adj, mask) brons-
-Aënea (adj, fem) brons-

-Cuprum (subst) koppar
-Cuprinus (adj, mask) koppar-
-Cuprina (adj, fem) koppar-

adj = adjektiv
mask = maskulin (till en hingst/valack)
fem = feminin (till ett sto)
subst = substantiv

Något som faller dig i smaken? Jag hjälper gärna till!

KL

IronWill, det kommer en lång lista till gräddnosen inom kort.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
682
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka