Namnbrickor till betäckningsston.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare via
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 019

via

Trådstartare
Vi har ju ett antal hingstägare här på forumet. Var köper ni namnbrickorna som man fäster i stonas grimmor?

Sv: Namnbrickor till betäckningsston.

Menar du de där gula plastbrickorna? Det är väl märkbrickor till kor om jag inte minns fel?

Eller någon annan sort?

Mitt sto hade en grön bricka som såg ut som såna man sätter i öronen på kor.

Det finns lite olika färger på dem numera, de gula sitter permanent i öronen på muorna medan andra färger är för tillfällig märkning.

Kolla med www.stallmastaren.se om de säljer onumrerade brickor! De numrerade SE-brickorna säljs ju bara via Jordbruksverket, men såna behövs ju inte i detta fallet.

Går det inte lika bra med såna där brickor som man sätter på nyckeknippor, som man pillar lite med så trillar det ut en papperslapp som man kan skriva på och sen putta tillbaka in i brickan?

Nej, det tycker inte jag. Dels vill jag kunna se namnet på några meters håll, dels så regnar pappersbiten sönder.
Skriver man med rätt penna på ko-lapparna sitter texten kvar i åratal.
En fördel till är att man kan ha olika färger. Några för hingstarna på stationen, nån färg för mottagarston, och ytterligare en färg för de som är frys-ston.

Jag är så schysst att jag lämnar märren med ljus grimma och hennes namn med stor text på nosen och sidorna, textat med tjock textilpenna.
"Alla" brukar veta vem hon är! ;)

För jag skickar inte iväg henne med de dyraste grimmorna! Och skulle den försvinna så är det ju inte hela världen heller...

mvh

Vi har beställt på Granngården som tar hem från Nordpost (på så vis slipper man frakten :angel: )

Köper gula för öron och skär bort hona/hane pluttarna och köper små brandkårshakar eller vad de kallas och trär i, nyckelring fungerar också, men är jobbigare att ta bort om man behöver byta grimma etc..
Lämnar aldrig ett sto omärkt till station nämligen...

Gira :banana:

På seminstationen jag jobbade var de ljusblå men inte med namn utan de hade nummer istället. De här brickorna måste varit mindre än de du menar.

Vissa stationer som har flera hingstar använder olika färger beroende på vilken hingst stoet är bokad till..
Och varje hingst har ju då sin färg.

albrick.jpg

Andra, som t.ex Palemastuteriet använder siffror..fast jag förstod inte riktigt vad som menades med siffrorna.
Då vi lämnar ston till hingststationerna så är dom ordentligt märkta med namn på ena sidan och vårt hemnummer
på den andra sidan.

Ifall märra rymmer eller nåt..
Och ja, vi gör som Ck och beställer storpack på Bole. Gula brickor.

AM

På stationen där mitt sto var skrev de stoets namn på ena sidan av brickan och hingstens på den andra.

Det var rätt kul att kolla vilka hingstar andra valt;)

Hmm, jag måste komma med ett inlägg här. jag var o skulle köpa sådana tomma brickor o då sa dom att man inte fick sälja dom längre för de var nåt med eu-regler. Det gällde främst kossor då.

nej ja gjorde inte de. Men jag ska göra de. men hingshållaren kanske har sådana brickor?!?!

Jag fick samma svar av Lantmännen redan för några år sedan, men de fick vackert ta hem ett gäng via Nordpost, för de hade blanka. Om de har nu vet jag inte för vi köpte en rejäl laddning just pga att de ev. skulle upphöra.

Gira :banana:

*kl*

Dessa brickor är väldigt checka, förutom om man befinner sig som praktikant på en seminstation & hästen man har fått i uppdrag att hämta är tillsammans med ca 20 st ston i en hage & hon och 5-6st är "fåavsiggrimmanexperter" .
Först hittar man alltså 5-6 grimmor på backen, sedan ska man lista ut vilken häst som det är tänkt att man ska hämta :confused: :angel:

Jag lämnade mitt sto med lädergrimma med namnskylt på, har aldrig varit med om att de haft andra märkningar, men så är det kanske inte så mycket hästar där samtidigt heller.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 300
Senast: Bee
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 511
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka