Namn på westernhästar

• Western
  • Trådstartare Trådstartare butterfly_effect
  • Startdatum Startdatum
B

butterfly_effect

Kan någon förklara för mig hur man döper en quater, paint, morgan eller vilken annan amerikansk/westernhäst som helst. Namnen förbryllar mig eftersom de i mina ögon inte har en uppenbar betydelse. Jag är van vid egennamn eller namn som anger hästens karaktär eller utseende. Naturligtvis finns det konstiga namn inom andra grenar och hästraser också, men det är en annan tråd :D

Kan man inte registrera sin amerikanska ras om man döper den till ett vanligt namn som t ex Pontus eller Stjärna? :confused:

Sv: Namn på westernhästar

De får inte heta nått som nån anna häst i den rasen heter eller har hetat. Vilket gör att man måste hitta på ett helt nytt namn för varje häst.

du får namnge din QH etc hur du vill, men ofta har ju stammarna ett "släktnamn" som man lägger in i avkomman. T.ex. Chex, Doc, Lena, Bar, Badger, Hint, Kid etc. De kommer av en bra avelshingst och förs sedan vidare i leden, eftersom det är enklare att se vilken stam hästen har bara genom att se namnet.

Du får alltså bryta detta helt. Du kan döpa avkomman till Westlife, Smultron Star Wars, Potatiskrigaren eller vad du vill, bara det inte redan finns en häst i samma ras som har exakt det namnet.

Inger Gustavsson, Scandinavian Western co, reggade sin lilla hingst som Brunte. ;)

Fast de flesta har ett reggat namn och ett "arbetsnamn"....:)
Och "arbetsnamnet" kanske inte alls är besläktat med det reggade...

Senast ändrad:

Jag är ju inte så insatt, men många ger ju sina hästar namn efter en blandning av mammans och pappans...

Morganhästar döps ofta med ett s.k. prefix först, som representerar uppfödaren eller stuteriet. Det andra namnet är hästens "eget". Min häst heter Goldget Kitty. Goldget är då signifikativt för den uppfödaren och får inte användas av ngn annan om det är registrerat i AMHA. Kitty har några andra hästar i stammen som heter ngt med Kitty och jag tror att hon är döpt efter dem. Men det är fritt fram att döpa sin häst, sålänge den inte heter ngt som kan misstolkas med en redan existerande häst, och man får inte använda ngt annat prefix än sitt eget. Andra morganfolk, rätta mig om jag har fel... ;)

Fast de flesta har ett reggat namn och ett "arbetsnamn"....:)
Och "arbetsnamnet" kanske inte alls är besläktat med det reggade...

Som min t. ex. Han är reggad i AQHA som Mr Tinker Train, i NRHA som Boomer Sooner och till vardags kallas han för Cody.
Har ingen aning om varför han har olika namn i AQHA/NRHA.

Tack för era förklaringar, nu förstår jag bättre westernnamnen! :bow:

Liknande trådar

I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
Övr. Hund Nya herrn är en 6 månaders riesenvalp. Heter i stamtavlan Kari, ett namn jag inte gillar varken med finsklingande uttal (som det 'ska'...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Senast: Kim+pudel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar