Namn på stallet

pastejja

Trådstartare
Vi har byggt ett stall, och jag har en liten uppfödning. Komme att starta ett företag med tiden men jag tror inte det blir på ett tag. Jag skulle behöva ett namn på mitt stall, det finns inget gårdsnamn, jag har för få hästar i avel för att det ska kunna kallas stuteri. Kan jag bara kalla mitt stall vad jag vill, utan att registrera någonstans?
/U

Sv: Namn på stallet

Ett stallnamn kan ju vara vad som helst, men kan tex döpa gården efter något i naturen i närheten.

Om gården ligger uppe i en backe och det växer björkar i trädgården så kan man ju kalla stället: Björkbacken, Björkhill, Björkahöjden eller likande. Har de som bor på gården speciella intressen kan man döpa efter det. Vi valde att kalla våran gård "Smedjegården" när kommunen gick ut med att man kunde regga ett gårdsnamn om man inte hade nåt. Detta pga av att sambon håller på mycket med smide som hobby och vi haft gårdssmedja de senaste 20 åren. Ortens originalsmedja byggde ut boningshuset och rev ut allt i smedjan och där har det inte smitts på många många år, så vi tyckte att vi kunde kalla oss "Smedjegården".

Om man gillar fotboll och gården ligger i en dal kan gården tex heta "Bolledal" , "Passaregården" eller nåt annat vitsigt :).

Finns en gård ca en mil här ifrån som heter "Pantaregården" sedan gammalt. Det beror inte på att folket där var pantade.... :angel:. Pantaren var en person som skötte vissa ekonomiska angelägenheter i byalaget förr i tiden.

Ok, det är ju genast lite roligare. Vi köpte ett hus och den börjar väl bli en pytteliten gård. Vi får ta ett litet snack här hemma. Tack för svaret! :)

Om du vill kan du kanske inkorporera namnet av din avelshingst/sto i namnet om det ar en speciell hast for dig..
sjalv anvander jagnamnet av familjegarden aven om det endast fanns en arab dar nar jag var liten.. jag bor alltsa inte dar nu. men namnet betyder mkt for mig och pa sa satt behaller jag goda minnen..

hoppas du hittar ngt bra.

:) tack för inspirationen.
Det pyttelilla stallet ligger i en pytteliten by som heter Krutmöllan, och jag tycker att jag sett att det finns hästar i åtminstånde ett stall till.. Jag kommer att kalla mina föl som föds här "af Krut", så det kanske ska vara något åt det hållet..
/U

Ja då kanske namn som Krutrök, Nobell, Dynamit och Röken passar (Röken heter våran kanin :D )

Här där jag bor finns ett stall med bla insiminationstation som heter Minigården.

Medela oss gärna vad stallnamnet blir.

Mvh Voff

Heter fastigheten något sedan tidigare?
I så fall har du ju namnet klart!
Många små gårdar eller torp har ju traditionella namn som ofta har en historisk koppling.

Kanske inte fokusera för mycket på namnet på samhället i detta fallet... Krutmöllan får mig bara att tänka på kadaver... :crazy:

*kl*
Fastighetens namn blandat med erat eget efternamn på någ sätt? På mitt stall heter fastigheten Eklunda men det finns redan ett Stall Eklunda så jag kom på att vi skulle mixa det med familjens namn, Höglund. Så nu heter det Stall Höglunda! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 894
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka