Naiva hingstägare?

Sv: Naiva hingstägare?

Vi har ett liknande problem varje ar vid forsommaren.
Det ar valdigt ovanligt att nagon av hastarna ar kastrerade da de kommer for att koras in i november. Detta leder till att av fyrahundra hastar dar kanske 50 ar aldre valacker sa ligger man anda runt 200 hingstar (Ngt fler pojkar an flickor) i 2-3 ars aldern och super kondis. Kommer en los kan ni ju tanka er vad som hander.
Sag att tre pacers och tre travare tjanar en miljon varje ar och skulle kunna klara sig som avels hingst och se sedan hur manga unghingstar som saljs varje ar (flera tusen).
Nar man sedan forsoker forklara for agaren att hasten behover bli av med kulorna for att kunna tavla/bli hanterad/sluta attackera manniskor/hastar sa ar det alltid samma visa. Att just den alldagliga smavuxna, mediokert stammade lilla hingsten med mer eller mindre skeva ben ska bli nasta Art Major/Andover Hall.

I somras hade vi en travare i hagen. Fullkomligt vardelos pa banan. Var sa hingstig i stallet att han narapa slog ihjal sin skotare och sa fort han kom till banan tvardog han. Han hoppade hur hagar och betackte tavlingshastar varda hundra tusentals kronor. Red pa sitt vindskydd och var allmant tragisk. Tillslut fabrikerade min sambo en historia om att hingsten forsokt ha ihjal mig och forst da fick vi tillatelse att skara honom.

Vi skar i hostas tva andra tva aringar som uppfor sig finemang. De kommer dock aldrig bli tillrackligt rika/snabba for att ga till avel sa vad ar da poangen. Har ingenting emot hingstar i sig. Foredrar dem faktiskt ofta gentemot bade ston och valacker. Det ar agarna det ar fel pa.
SDorgligt ar vad det ar.

Jag undrar detsamma. Det verkar som att annonsören tror att folk vill betala för att betäcka med deras hingst bara för att han har kulorna kvar...

Problemet idag är att det är så dyrt att ta fram en hingst till bruksprov att många bra hingstar skärs och aldrig kommer fram till testning.

När jag surfarde runt hittade jag en "jättefin" korsning med okänd stam vars färg och tecken beskrivs noga samt att han gillar att pussas mycket:grin:
Det är helt bedrövlig att folk har det dåliga omdömet att försöka tjäna pengar på hingstar som har noll att tillföra aveln, de kan bara producera hästar. Sen är det bedrövligt att folk betalat för att få betäcka med dem och få en avkomma som i princip saknar värde för någon annan än ägaren.

Helt seriöst, använder folk dessa
Om inte annat så är väl risken stor att de stoägare som annonserar efter en hingst att betäcka sitt sto med, som inte behöver någon speciell ras eller så men gärna en trevlig färg, använder dem.

K.L
Jag tycker det mest tragiska är att SH avelsvärderar och ger ut "avelsgodkännande" till raser som de egentligen inte har någon som helst aning om vilka rasstander det finns för. Har själv uppfödning av frieserhästar och KFPS har världens högsta krav på en avleshingst. Bla. 70 dagars rid och körtest förutom stenhård koll på papper,röntgen med endast 1:or och spermatester m.m.
Hur f-n kan då SH ge en hingst med endast medioker om ens känd stam 41 poäng och avelstillstånd efter 4 minuter i ringen på en premering någonstanns i Sverige?? Det är OSERIÖST, GRÄSLIGT och definitivt inget som för avel framåt. Och det är många stamböcker som själva har väldigt hårda krav på sina avelshingstar som drabbas av detta. Så man vill bara gråta när man läser på SH' s sida "Hingsten är avelsvärderad och därmed tillåten att användas i allmän avel". Kanske dags att ifråga sätta SH's rätt att ge vissa raser en avelsvärdering?/ Gunilla

Det är OSERIÖST, GRÄSLIGT och definitivt inget som för avel framåt. Och det är många stamböcker som själva har väldigt hårda krav på sina avelshingstar som drabbas av detta. Så man vill bara gråta när man läser på SH' s sida "Hingsten är avelsvärderad och därmed tillåten att användas i allmän avel". Kanske dags att ifråga sätta SH's rätt att ge vissa raser en avelsvärdering?/ Gunilla
Fast det är stor skillnad på "tillåten att användas i allmän avel" och att stoägare faktiskt använder hingsten. Som seriös stoägare måste man faktiskt ha lite kritiskt tänkande och vill man föra rasen framåt så använder man sig inte av hingstar som är avelsvärderade på det viset. Bara för att någonting finns på marknaden så behöver det inte innebära att det ska användas.

Sen är det stor skillnad på en hingst som faktiskt är godkänd i ett ordentligt förbund och en hingst som är avelsgodkänd av SH. Avelsvärderad handlar om att hästen är frisk och verkar sund = det är ingen fara att använda denne i avel. En godkänd hingst är en hingst som inte bara rekommenderas, utan som av förbundet ska utlova någon typ av prestation då de hingstar vars avkommor inte presterar blir sänkta inom ASVH.

Om inte annat så är väl risken stor att de stoägare som annonserar efter en hingst att betäcka sitt sto med, som inte behöver någon speciell ras eller så men gärna en trevlig färg, använder dem.
Att den risken är stor är nog sant. Men hur många sådana stoägare finns det egentligen? Är det ett så stort problem egentligen?

Jag blir alltid lite skeptisk när de som föder upp hästar för prestation blir upprörda och arga över hur vissa människor kan avla på "vad som helst". Varför bli upprörd? Varför bry sig? De som avlar fram en fjording/PRE-korsning är inget hot mot vad det är prestationsavlarna sysslar med i alla fall. Marknaden är bara tillräckligt bred för att alla ska få plats. Hade de inte fått plats hade ingen avlat dem.

Nu säger jag inte att du är upprörd eller har åsikterna ovan. Bara att de finns.

kl

Det är skrämmande att folk tror att bara för att de har en hingst så ska den användas i avel. Men det som är mest skrämmande är de som verkligen använder dessa hingstar till sina ston! Det kommer ju upp annonser varje år från oseriösa hingstägare där de har någon korsning på fribetäckning. Billigt är det också och de får ändå "köpare".

När jag är ute och chipmärker så är det alltid några varje år som har jätteplaner för sina föl. De kan fått riktigt kassa poäng på fölvisningen eller ha en ofördelaktig exteriör. När jag frågasätter och förklarar vad som krävs av hingsten för att gå igenom, så får jag istället höra att om den inte går igenom så får den stanna som avelshingst på gården. Den har ju så fin färg eller mamman är ju så trevlig att hantera.:devil:

Jag kan helt och fullt hålla med om att det finns många hästägare som förgäves tror att deras lilla hingst, med ointressant stam och exteriör, minsann ska bli en stjärna i framtiden, men det finns också de (jag själv inräknad) som köpt hingst i förhoppningen att få honom godkänd, men som har honom av en helt annan orsak egentligen. (Tävling, t.ex.)

Jag köpte en 2-årshingst med en stam som delvis inte var så "wow!" men som delvis innehåller ELIT-ponnyer och annat som i alla fall jag själv gillade skarpt. Jag visade honom som 3- och 4-åring med ganska dåliga (ibland riktigt dåliga) poäng och de flesta sa "KASTRERA!". Men jag hade inga problem med att han var hingst och han levde ett rikt liv med hästkompisar, så han fick gå kvar som hingst. Vid 6 års ålder blev han godkänd för avel - inte med några otroliga poäng (40) men fullt tillräckligt. Det var förstås jättekul och en "sanndröm" att han gick igenom, men mitt största syfte med honom var ju att tävla och ha kul med min lilla ponny. Att han blev godkänd för avel var bara ett plus. Men det var nog MÅNGA som ansåg mig vara den mest naiva hingstägaren i hela Sverige under flera år, troligen eftersom de antog att jag bara hade honom för att få honom godkänd för avel. För mig var det ett projekt att försöka få honom godkänd, och det var ju jättekul att det lyckades. Jag skulle gärna göra om samma sak med en ny hingst och grundtanken skulle varit exakt densamma; "Kul om han går igenom, vi ska försöka några gånger, men i första hand ska vi tävla."

Att den risken är stor är nog sant. Men hur många sådana stoägare finns det egentligen? Är det ett så stort problem egentligen?

Jag blir alltid lite skeptisk när de som föder upp hästar för prestation blir upprörda och arga över hur vissa människor kan avla på "vad som helst". Varför bli upprörd? Varför bry sig? De som avlar fram en fjording/PRE-korsning är inget hot mot vad det är prestationsavlarna sysslar med i alla fall. Marknaden är bara tillräckligt bred för att alla ska få plats. Hade de inte fått plats hade ingen avlat dem.

Nu säger jag inte att du är upprörd eller har åsikterna ovan. Bara att de finns.

Fast jag tror inte att man blir upprörd över att man vill korsa eller så utan att man inte vill ha kvalitet på de individer man korsar och att man saknar kunskap om vad det är man gör. Om inte mammahästen har ett enda rätt på det man vill ut av avkomman så lär man ju aldrig heller få 100% rätt bara genom att välja en söt hingst.

Det är ju helt ärligt så att de flesta som ska korsa gör det väldigt kortsiktigt. Ofta bara en generation. Om man vill uppnå resultat med korsningar så måste det ju vara långsiktigt och med en bra planering. Så efter kanske en tre fyra generationer kan man ha uppnåt målet.
Ska det vara riktigt och planerat så om jag kommer ihåg rätt ska man ha till gång till minst tio olika individer med samma egenskaper. Som sedan korsas med varandra tills man befäst anlagen så att det blir rätt egenskaper som går vidare till avkommorna. Det gör man ju inte direkt ens fyra fem generationer.

De här enstaka korsningarna utgör kanske inget hot för kvalitetsaveln. Men det finns i dagsläget inte heller någon plats för dem. Man behöver bara öppna någon sida med häst annonser för att se hur länge eller ofta samma häst läggs in till i princip bortskänkes utan att bli såld. Man kan många gånger se den personliga tragedin bakom hos annonsören som måste bli av med hästen som ingen vill ha. Det är det som många försöker varan för t ex här när det dyker upp stoägare som "ska" ha ett föl på sitt sto som aldrig ska säljas. Det är ju något som man aldrig kan garantera i förhand. Vilket en hel del blivit varse nu i finanskris tider.

KL

Men samtidigt så vill man ju inte knipsa sina hingstar för tidigt, om man har bra stam alltså.
Det är ju väldigt svårt att veta vad som är ett hingstämne och inte på en 1-åring. Och skulle det vara så att det visar sig vara en häst som skulle kunnat bli godkänd hingst, då måste man ju ångra ihjäl sig.
För även om man själv inte har möjlighet att hålla avelshingst, så måste väl värdet på hästen stiga rejält om den blir godkänd på ett bruksprov?

Jag har fått låna en häst nu, valack, som inte blev godkänd på BP pga sitt temperament. Han slet sig tydligen på visningen (det är en gammal häst, så det var länge sedan). Denna häst är from som ett lamm och barn rider honom, många har också frågat varför han inte blev avelshingst. Han hade 9-10 på hoppningen och bra exteriörpoäng, och har mycket bra stam. Som vuxen har han gått svår hopp med placeringar.
Om man hade knipsat en sådan häst som 1- eller 2-åring, då hade i allafall jag ångrat ihjäl mig.

Å andra sidan har hästen förmodligen minst lika högt marknadsvärde som kastrerad tävlingshäst. De allra flesta som vill köpa en häst vill ha den kastrerad. *vet av erfarenhet*

Det finns nån romantiserad syn hos många (ffa yngre) hästägare att det är kul att ha en hingst. Men det är så lagom kul när hormonrusningarna kommer, om man inte har kunskap att hantera dem då.

(ja, jag behåller själv mina unghingstar som hingstar länge, i ett enda fall har avsikten varit att få hingsten godkänd och möjligen hade det gått vägen om jag inte tvingats avbryta bruksprovssatsningen efter några månader hos ryttaren som skulle utbilda och visa, sen hade jag inte råd att satsa igen :(. Övriga unghingstar har kulorna kvar för att jag har möjlighet att ha dem som hingstar och kunskap att hantera dem plus att jag lider av en viss kastrationsångest :o)

Det är ju helt ärligt så att de flesta som ska korsa gör det väldigt kortsiktigt. Ofta bara en generation. Om man vill uppnå resultat med korsningar så måste det ju vara långsiktigt och med en bra planering. Så efter kanske en tre fyra generationer kan man ha uppnåt målet.
Fast du tänker som en seriös uppfödare gör. Du tänker gener och prestationer och vad som ligger bakom.....eftersom du har kunskapen.

De som korsar en fjording med tex en PRE har inget behov av att se till den långsiktiga aveln i samhället. De vill avla fram en häst som de ska rida. Blir det en hingstunge så kommer den med 99,9% chans att kastreras. Blir det ett sto kommer den knappast att avlas på.

Det är engångshästar. De ingår inte i någon avelsarbete eller genomtänkt beslut att skapa hästar som presterar mer. Den är avlad för att det är kul att avla, för att man har förutsättningarna och för att personen som gör korsningen tycker att mixen är lämpad. Se bara på fjordingkorsningstråden här på avel. Där har du massor med bra exempel på hästar som har funkat superfint för sina ägare! De ägarna hade aldrig köpt en häst som var renrasig eller korsad med något högre syfte av flera olika anledningar, ekonomi, användningsområde, temperament, etc.

Visst finns det många lyckade, käcka trevliga korsningar som väl fyller sitt syfte. MEN det finns också en stor oseriös skara med ägare till i.g hingstar, okorrekta ston, okunniga avlare där den planerade individen riskerar att både bli mindre lyckad och senare hamna i kläm.
Det sorgliga är att ibland när man läser annonser så är många korsningar påfallande dyra och det är svårt att bedöma vad som är seriöst eller inte.
Jag är inte emot korsningsavel om man bara har en seriös tanke och kan motivera den, men att betäcka en som exempelvis min grannes nordsvensk/connemara med en welsh-hingst..:crazy:
Tja, stoet har en väldigt vacker färg men har krumma framben, är mycket lågställd m.m dessutom var hingsten 2-år vid första tillfället och ägarna hävdar att deras mål är att senare få honom godkänd..
Jag vet inte om seriösa welshuppfödare annonserar ut sina potentiella unga avelshingstar till (ursäkta) kreti och plet på nätet innan de blivit godkännda?
Äger själv en trevlig korsnings vallack .
Skulle själv nog inte vara främmande för att lägga på en hingst av annan ras på mitt sto, men en godkännd och med egenskaper som i så fall matchar hen ne och det jag vill ha ut av avkomman, men först då jag har kvitto på att mitt sto är o.k.

Men en godkänd hingst har väl ett mycket högre marknadsvärde än en lovande valack?
Okej att Shutterfly säkert är värd lika mycket som en hingst. Men exempelvis en kastrerad Hip Hop skulle nog betinga ett betydligt lägre pris än vad han skulle göra som hingst.
Särskilt yngre hästar som blir godkända måste ju ha ett mycket högre värde än en stut.

Men en godkänd hingst har väl ett mycket högre marknadsvärde än en lovande valack?
Okej att Shutterfly säkert är värd lika mycket som en hingst. Men exempelvis en kastrerad Hip Hop skulle nog betinga ett betydligt lägre pris än vad han skulle göra som hingst.
Särskilt yngre hästar som blir godkända måste ju ha ett mycket högre värde än en stut.

Jag vet inte just. Värdet på framgångsrikt tävlande valacker i lämplig ålder skiljer sig nog inte så våldsamt från en hingst i samma kaliber, så länge den är hel. Flyinges Qalle såldes väl kastrerad som tävlingshäst vill jag minnas att jag läste i någon tråd, bara för att ta det första exemplet jag kom på.
Jag har inga priser i huvudet men jag tror inte kulorna är värda så mycket bland tävlingsfolket, det beror på vem ägaren är. Det är ju trots allt ofta mer okomplicerat med en valack.
/U

Jag tror det beror på vilket avelsvärde hingsten har. Qalle har ju inte varit så jättepopulär som hingst, så just han verkar ju inte ha så stort avelsvärde.

Medan exempelvis Quidam de Revels klon gissningsvis skulle tappa rejält i värde om man kastrerade den. Quite Easy tror jag också är mycket mer värdeful som avelshingst än som tävlingshäst, som enögd hopphäst så tror jag han drar in mer pengar i aveln än vad skulle vara värd som tävlingshäst.

Finns hur många som helst och många idioter som annvänder dom..

Jo om det är en färdigt internationell tävlingsindivid, så är nog värdet lite mer lika.
Men på en 3-5-åring måste väl ändå en godkänd hingst vara mycket mer värdefull? Varför skulle annars folk försöka få sina hingstar godkända?

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka