Naiva hingstägare?

lady_vip

Trådstartare
Ja, men vad säger man till folk som inte har en aning om vad de siktar mot?

Tråkig historia om några bekanta som idag fått beskedet att de måste avliva sin 2-årshingst pga en skada som aldrig kommer att läka. Väldigt sorgligt för dem, tycker synd om dem från hela mitt hjärta.

MEN, en stor anledning till att de var så ledsna var ju för att det skulle bli deras avelshingst!?!?
Jag hade ingen aning om detta, men det är en medioker häst med mycket medioker stamtavla och deras första föl. De skulle tydligen "träna och tävla honom så att de kunde avla på honom sen".

Tror folk verkligen att det är så simpelt? Då måste det gå många oknipsade "avelsämnen" ute i landet...

Sv: Naiva hingstägare?

Ja du kan inte ana hur många. Varje år när jag ska sälja unghästar dyker det upp folks som prompt ska ha en hingst. De har ingen hingstvana eller så men en hingst ska de ha och på sikt ska den användas i avel. Hur sedan hästen ser ut, det spelar mindre roll. Men den får ju gärna vara söt. Gissa varför har så många av mina pojkföl kvar länge?

Tror folk verkligen att det är så simpelt?

Ja, det verkar så. Nu tänker jag skryta lite (blunda om ni inte orkar med sånt), men på 10 egna uppfödningar, varav 5 hingstföl, har jag fått fram 3 godkända hingstar. Detta beror förstås ENBART på att jag sparat dem som hingstar och visat upp dem. INGET annat. Givetvis. :cool: (Hoppas ni förstod ironin där, men det har faktiskt antytts just detta till mig)

Jag blev så chockad bara... Men jag menar, om jag verkligen vill få fram ett hingstämne (inom hbl), inte fasiken tar jag "stoet jag har i stallet" som knappt har nån stam och knappt är inriden och betäcker med en nygodkänd hingst som 50 andra gjorde samma år...

Trodde dem hade honom som hingst pga skrönan att de växer bättre. Det är ju knappast så att de är några stora legender inom hästaveln.

Och det är ju bara att gratulera dig:D Men jag skulle tro att du har lite mer tanke och jobb bakom ditt avelsjobb;)

Ja du kan inte ana hur många. Varje år när jag ska sälja unghästar dyker det upp folks som prompt ska ha en hingst. De har ingen hingstvana eller så men en hingst ska de ha och på sikt ska den användas i avel. Hur sedan hästen ser ut, det spelar mindre roll. Men den får ju gärna vara söt. Gissa varför har så många av mina pojkföl kvar länge?

Och jag som hade sörjt om jag hade fått en hingst;)

Men allvar, fattar inte folk att den inte bara "blir godkänd" också får man ett brev på posten att det bara är att tjäna pengar... Fler borde sitta på Buke halva sitt liv...

det får nog en o annan på Buke också som tror att deras hingst (oavsett om den är unghäst eller 10 år) är/blir en superhäst och som ska bli godkänd :angel:

Men det är kanske inte bara hingstägare som tror det utan jag tror säkert det finns människor som har ston som är helt övertygade om att de kommer bli superavelsston.

Herregud, folk planerar ju hur man ska lämna sin häst till OS-ryttare, vad det kostar för de NÄR (inte OM, utan NÄR) hästen ska gå internationella GP tävlingar, och hästen är inte mer än föl eller på sin höjd 2 år när de frågar.

Och jag som hade sörjt om jag hade fått en hingst;)

Men allvar, fattar inte folk att den inte bara "blir godkänd" också får man ett brev på posten att det bara är att tjäna pengar... Fler borde sitta på Buke halva sitt liv...

Jag hade en annons ute där jag ville ha ett hingstföl och kunde tänka mig att byta med lite äldre häst. Där fick jag till svar om en avelshingst som de inte kunde ha själv för de hade för lite plats att vara hingststation. Nu var ju det inte direkt något föl :grin: Men det lät ändå rätt roligt med en godkänd hingst för avel och jag kunde bara hitta en enda i den åldern som var godkänd. Så jag tog kontakt med dem för få reda på lite mer. Det visade sig då att denna häst var importerad av dem för avel från ett baltland. Den hade inga prestationer alls och med en mycket tveksam stamtavla. Dessutom var den inte ens inriden. Men ägaren deklarerade mycket klart att han var godkänd för att använda i avel inom SH :eek: Tack för kaffet!

Tråkig historia om några bekanta som idag fått beskedet att de måste avliva sin 2-årshingst pga en skada som aldrig kommer att läka. Väldigt sorgligt för dem, tycker synd om dem från hela mitt hjärta.

MEN, en stor anledning till att de var så ledsna var ju för att det skulle bli deras avelshingst!?!?
Jag hade ingen aning om detta, men det är en medioker häst med mycket medioker stamtavla och deras första föl. De skulle tydligen "träna och tävla honom så att de kunde avla på honom sen".

Tror folk verkligen att det är så simpelt? Då måste det gå många oknipsade "avelsämnen" ute i landet...

Många sådana här människor får väl kanske ett litet uppvaknande när det gulliga lilla fölet helt plötsligt är en 2-3åring på 170+ med vårkänslor... :cool:

Nä, vet du, då får mannen i huset hantera odjuret i stället:eek:

Sen hade ju den där hästen ev. gått med skadan sen han var föl också utan att de hade undersökt det närmre, så bara det kanske säger en del om seriösiteten i deras "avelsarbete"...

Haha, jag planerade att min skulle bli fälttävlanshäst:angel:

Shit, hon är 8 och har aldrig hoppat ett fast hinder än, men vi har gått om tid:D

oj, ja, de dära har jag stött på.. de är inget kul...

Hjälpte några med deras hästar, de hade en arab, en shettis å en nordsvensk. Nordsvensken var en hingst.. när de en dag såg att han betäckte araben så tänkte dem att de inte var så bra.. Så de ställde honom i hagen intill. OBS att ingen av dessa hästar var direkt hanterade.... Å var alla i 3-4 års ålder.. Där blev hingsten väldigt orolig, såklart, eftersom han inte var med sin flock, och sprängde tråden... Oki tänkte hästägarena, han blir ju bättre att hantera om han får vara med de andra..... Mycket tydligt var de rädda för honom.. Jag skulle hjälpa dem å tömköra honom, vänja han vid de momenten då de senare skulle skicka honom på inkörning. OCh de gick faktiskt bra för att vara en sån grön häst.. SÅ länge man var i hagen, och i närheten av hans flock, sen morrade han till, skvätte med frambenen å hästägarna sprang, jag höll i tömmarna, vilket ju var rätt värdelöst då hingsten inte hade nån aning om vad dem var bra till vid de tillfället.. Så jag gav upp, förklarade för dem att de nog var bättre om de kastrerade honom o skickade han på inkörning redan nu. För han var för mäktig för dem..

Hur tänker man då om man låter en hingst gå med ett eller flera ston för att han blir lugnare då?? hursomhelst slutade historien tråkigt då araben blev skrämd, sprang igenom staketet men inte fick med sig alla ben ut... Vad jag vet gjorde de snabbt sig av med shettisen å nordsvensken efter det, å jag kan bara hoppas att de var nåt bra person som fick ta hand om dem. De var inga dumma hästar, de fick bara leva som vilda hästar gör.. Å betedde sig därav som de.

Ja många tror att det är så enkelt.

Har varit på en del hingstpremieringar och kan ju säga att vissa exemplar hade jag inte ens tagit ut på utställning.
Men det är nästan värre med ston...

Det låter som samma inställning som de som tänker att de ska tjäna extra pengar och annonserar ut sina icke godkända hingstar till avel via annonssidor på nätet. Hingsten är 2-3 år, har i bästa fall stam, är i bästa fall renrasig, i bästa fall är den inriden, finns det bild är den av usel kvalitet från konstig vinkel, och ägaren beskriver i annonsen sina storstilade planer för hästen som typ kapacitet för svår klass.

Jag tror inte att de flesta inser jobbet att ha hingst, speciellt inte en aktiv avelshingst.

Sen har de flesta drömmar som inte kommer att gå i uppfyllelse, men hur många av oss har inte det. De har i alla fall försökt att få den drömmen att bli verklighet och även om de inte kom hela vägen, så har de i alla fall försökt.

Det är ju ingenting som säger att hästen inte hade lyckats och blivit godkänd och jättepopulär! Medioker stam innebär ju inte att alla bli medelmåttor heller. Det finns alltid ett undantag som presterar.

Helt seriöst, använder folk dessa :eek:

Det är ju inte till att driva den svenska aveln framåt direkt!

Tycker däremot att så många som möjligt ska visa sina unghingstar innan de kastreras, så antalet blir så stort som möjligt, så får det vara upp till nämden att avgöra vilka som bör sparas. Även en avelsamatör kan ju ha turen att pricka in en lyckat kombination, även om chansen är mycket, mycket, mycket liten....

Hade det hänt mig hade jag snabbast möjligt lämnat över det ansvaret på de som kan den biten bättre, och som sitter på en större summa pengar för det är ju inte gratis direkt att ta fram en godkänd hingst ;)

Fast ska den bli godkänd räcker det ju oftast inte att hingsten själv är bra, då ska den ha lite intressant stam också.

Men frågan är då vad en hingst med medioker stam lämnar efter sig, bara för att hans dna-kod blev bra så betyder ju inte det att han lämnar bra avkommer för det. Men o andra sidan kan ju även det hända med en hingst med bra stam.

Ursäkt men nu började jag skratta:rofl:

Inte för att det var roligt att deras häst dog, självklart inte, men hela sättet att tänka. Folk slutar aldrig att förvåna.....

Det värsta är väl att många av dessa inte är medvetet oseriösa utan bara helt, totalt okunninga.

My Good...:rofl:

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 059
Senast: tina_sj
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka