Några tips om westensadel ??

S

Svalina

Hej ! Min sköthäst har en westensadel( har en engelsk allround sadel oxå ), som passar men den som rider hästen,( hästens ägare) använder inte den så ofte pga att den är så tung, väger 17-19 kg. och efter som hión inte är så stark tycker honsadel är tung och lyfta upp. men sadel är inte för tung till hästen som är ett stor nordsvensk. Hon tycker sadrl är bekväm, men använder den nästan aldrig.

Några ider om hur ja kan få henne och använda den mer eller göra de lättare och lyfta upp sadel ??? :confused:
Motar tacksammt alla ider :D

Sv: Några tips om westensadel ??

Använd en pall eller nåt liknande för att komma högre upp, villket medför att man måste lyfta sadeln en kortare sträcka upp i luften.. :)

Det bästa tipset är just att använda den:D
Låter kanske konstigt men om man gör något nog ofta så vänjer man sig vid tyngden!
Från början orkade jag knappt lyfta min sadel från marken, och när den skulle på hästen så försvann padden ner på andra sidan:o
Men nu har jag börjat vänja mig så nu kan jag t.o.m. lyfta upp den utan att den direkt hamnar på ryggen utan jag kan justera lite före.
Men jag är fortfarande imponerad av inridaren:love: Hon var ca. 15cm kortare än mig och hon bara kastade upp sadeln i farten:eek: Visst jag har blivit bättre men jag måste ju fortfarande stanna och byta grepp för att sedan lyfta den "rakt upp" inte snett bakifrån som hon gjorde...

Men en bra grej från början är att ha någon som står på andra sidan och håller fast padd m.m. så att det inte skjuts i sidled om man råkar fastna på hästen med sadeln (vaddå det har jag väl ALDRIG gjort:angel: :angel: )

Det är en viss teknik som behövs. Jag hade ett sjå i början, första westernsadeln vägde bara ca 11 kg utan pad och ojoj vad den var krånglig att få upp. Hästen är 12 cm högre än jag är lång.

Men om man svingar upp den i sidled så landar den mjukt på paden (som ligger still :D ) och man behöver inte ens lägga upp höger stigbygel på sadeln utan man kan få upp den snuggt och lätt ändå. Sedan var det inga större problem att använda samma teknik med sadeln på ca 17 kg heller.

Det var de hon gjorde och jag har fortfarande inte lyckats med det:o :o
Men det ser helt klart lättare ut än min teknik:D

Tack för tipsen, för ta och prata med henne.
men det är inte så lätt att "slänga" upp en sadel på den här hästens rygg efter som han blir rädd då, för han är rädd om ryggen. Hästen blev misshandlad av någon av sina förra ägare.:(

Då är det nog en bra idé att göra som EMZ sa och stå på en pall eller liknande.. Då kanske det är lättare att kontrollera hur hårt den landar:)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka