Några tips inför stamrenovering?

Islandshästryttare

Trådstartare
Vår stamrenovering i lägenheten börjar på måndag. Vi kommer inte att bo i lägenheten men har plastat bokhyllor och cd-ställ . Kommer att ta med smycken och annat värdefulla saker till den andra lägenheten. Kommer att täcka möbler och tv med lakan enligt tips när vi var på informationsmöte.
Sen kommer vi att plocka bort på de ställen som de i projektet har sagt att man måste plocka bort.

Någon som har något mer tips som kan vara smart att tänka på? Det som känns obehagligt är att det går en del män i området klädda som byggjobbarna som inte tillhör projektet. De plockar saker ur containrar med mera. Är mest rädd för att bli av med något. Vi kommer att åka hem en gång i veckan och kolla till lägenheten och dammsuga dp det blir en del damm i början.
 
Fotografera/inventera lägenheten innan ni lämnar den. Det kan vara nästintill omöjligt att komma ihåg alla saker man har i efterhand ifall någon går in olovligen och tar något. Det är inte förrän man ska använda det 3 månader senare som man inser att det är borta. Kan också vara bra att dokumentera skicket på möbler och husgeråd innan de sätter igång, så har ni bildbevis ifall de har sönder något eller skadar något men inte vill kännas vid det i efterhand.
 
Fotografera/inventera lägenheten innan ni lämnar den. Det kan vara nästintill omöjligt att komma ihåg alla saker man har i efterhand ifall någon går in olovligen och tar något. Det är inte förrän man ska använda det 3 månader senare som man inser att det är borta. Kan också vara bra att dokumentera skicket på möbler och husgeråd innan de sätter igång, så har ni bildbevis ifall de har sönder något eller skadar något men inte vill kännas vid det i efterhand.

Tack för bra tips! Får bli lite fotande imorgon då innan vi lämnar lägenheten.
 
Ta undan alla handdukar som du är rädd om t.ex. diskhandskar och häng fram några som du inte är rädd om. Jag var bortrest under en renovering och när jag kom hem såg handdukarna så ut som om någon hade använt dem som golvmopp.
 
Jag var inte hemma under hela tiden min stamrenovering pågick.
Allting var övertäckt och även ingångarna till andra rum än just badrum och kök var igenplastade från golv till tak.

Bor i ett stort hus med 10 våningar och mycket folk som rör sig.
Gick hur bra som helst.. men dammet är ett helvete. Trots att en firma skulle städa efter de var klart i berörda rum.. damm där man aldrig trodde att man skulle hitta det 😩

Hoppas du blir nöjd med er renovering! 🙂
 
@Stoplookingatmyass och @Soapbubble Tack för svar! Nu ska vi strax lämna lägenheten har täckt över alla möbler med lakan och även plastat in först. . Jag tror vi har använt alla lakan som vi äger :D Hoppas iallafall att det håller dammet borta lite från det vi är mest rädda om har en del ärvda böcker, möbler och lite annat. har också hört att dammet är det värsta. Kommer säkert att bli nöjd i slutändan just nu känns det som kaos. Det är gamla badrum med plastmatta och utan kakel så det blir en rejäl standardhöjning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 822
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Vi kommer snart (om en vecka) att få stamrenovering i vår lägenhet och jag stressar lite över allt som behöver fixas innan dess, är ju...
Svar
4
· Visningar
686
Hemmet Jag och min sambo håller på att leta efter lägenhet att köpa, så jag är ute efter tips på saker som kan vara bra att tänka på. Har ni...
Svar
15
· Visningar
1 583
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 094
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp