Några tävlingsfrågor

R

Real_Life

Skulle bli otroligt tacksam om någon kunde svara på mina frågor så fort som möjligt :)
1. Får man ha ridskor + stövelskaft? Alltså inte shortchaps utan såna i skinn/läder som ser ut som stövlar :p Får man tävla i såna?
2. Finns det några speciella regler vid veterinärbesiktningen som tex att hästen ska ha nummerlapp? Och vad ska man tänka på? Hur går det till?
3. Hur många rider A-final och B-final?
4. Hur många domarkommentarer får man och när/hur är det vanligast att man får dem?

På söndag ska jag tävla så jag vill gärna ha svar på speciellt utrustningsfrågorna nu i veckan så jag hinner kolla upp alla prylar :)

Sv: Några tävlingsfrågor

1. Får man ha ridskor + stövelskaft? Alltså inte shortchaps utan såna i skinn/läder som ser ut som stövlar :p Får man tävla i såna?

Ja det får du!

2. Finns det några speciella regler vid veterinärbesiktningen som tex att hästen ska ha nummerlapp? Och vad ska man tänka på? Hur går det till?

Visa gärna hästen i träns (men här är inte veterinärerna överens, så det kan vara bra att kolla). Nummerlappbehöverdu inte,emn det kan vara bra om du vet din ekipagenummer och säger det till assistenten vid vet.bes.
Du behöver bara tänka på att ha hästen naken (osadlad, inget täcke), hel och ren. Kan vara bra att öva att springa medhästen hemma.

3. Hur många rider A-final och B-final?
I öppen klass rider de fem bästa + vinnaren av B-finalen i A-final =6 st. I B-final rider plac 6-10 =5 st.
I lätt klassgårvinnaren av B-finalen inte vidare till A-final, så där är det 5 st i B-fin och 5 st i A-fin.

4. Hur många domarkommentarer får man och när/hur är det vanligast att man får dem?
Du får ett domarkommentarspapper av varje domare, dvs 5 kommentarer om det är 5 domare och 3 kommentarer om det var 3 domare.
Vanligen brukar de finnas utanför speakerboden/i speakerboden en stund efteratt klassen avslutats.

/Malin

Tack så jättemycket för ditt snabba svar :)

Jag kom på en till fundering, så för säkerhets skull slänger jag in den också. Hellre än fråga för mycket än en för lite :)
Det gäller ärevarv. Hur rids ärevarv på islandshästtävlingar? Jag brukar bara titta på hoppning :p

Ärevarven rids lite hur som helst ibland.... Oftast rids de i tölt, men efter T2 är det vanligt att tygeln är lång (alltid kul att stila lite o visa det hästarna är bra på) Efter femgång får man ofta se ett par passläggningar på publiksidan...

Jag har sett exempel på när alla gångarter representerats på ärevarvet av de olika ekipagen. Inget rätt o inget fel... men det är ju alltid kul om ekipagen visar upp sig från sin bästa sida...

Huvudsaken du rider ärevarvet i ett sansat tempo. Vi hade en inomhustävling för ett tag sen och ungdomarna ville gärna rida i tempo "fullt ös medvetslös" vilket gjorde att hästarna hetsade varandra och det blev närapå sken där inne. Det var väl tur att det var inomhus så dom inte hade nån chans att dra från banan.

Liknande trådar

Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 587
Utrustning Jag ska tävla dressyr om ca 1 vecka och har inga ridstövlar. Jag rider i jodhpurs till vardags. Är det lönt att nu köpa ett par stövlar...
Svar
6
· Visningar
1 087
Senast: Lingon
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30