Några som kör sina islänningar?

Sv: Några som kör sina islänningar?

Oj...det var visst fler än jag som funderat på att köra sina islandshästar.

Tänkte köra in min valack främst för att kunna konditions träna honom i trav under långa sträckor.

Har inte funderat på om man ska köra i tölt eller ej.

Vill gärna ha svar på hur det påverkar dom negativt att köra dom i tölten?

Själv tänkte jag dock köra Glampi som 3-gångare och bara träna dom andra 2 under ryttare och från marken.

MvH

Ann-Sofie

Inte_Ung skrev:
Därför att den bygger på bärkraft och inte dragkraft.

Min märr gör aldrig så prydliga galoppfattningar som då vi hängt något efter henne i draglinorna. Hon tvingas då till att aktivera överlinjen bättre, skjuter in bakbenen mer under sig och fattar automatiskt en "bättre" galopp när vi kombinerar lyftkraften med drag. Varför göra det så komplicerat och dela upp det?

Prova er fram och använd det som ger bra/rätt resultat!

Jag har jobbat hos en travtränare som bara skrittade sina varmblod, gärna med tunga vikter bakom eller i tungt underlag (sand, snö) och travade bara snabbjobben (någon per vecka). Få travare, som för övrigt ofta har bra kondis, har så bra lungkapacitet som hans!

Jag tror heller inte att det är negativt att köra i tölt om hästen har lätt för det. Det anses ju inte vara "farligt" att tömköra i tölt, så med en lättare vikt bakom borde väl hellre ha positiv inverkan på överlinjen?!

Körträning är kul och ger gott resultat även på gångarterna i och med att träningen blir mer allsidig!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

På Flyingetölt (för mååånga år sedan) töltade Jarl f Budardal med Reynir i sadeln, det var ju ett showinslag, men det visar ju att det går...

marijaa skrev:
*kl*

På Flyingetölt (för mååånga år sedan) töltade Jarl f Budardal med Reynir i sadeln, det var ju ett showinslag, men det visar ju att det går...

Så gulligt skrivit Maria! Jag antar att du menar att han hade vagn bak med eller..? :d

haha.. så det kan bli, med Reynir i sulkyn skulle det va, tänkte en sak och skrev en annan... :angel:

marijaa skrev:
haha.. så det kan bli, med Reynir i sulkyn skulle det va, tänkte en sak och skrev en annan... :angel:

Hihi, förstod nästan det. Jag var bara tvungen innan någon annan sa något.. :P

skári_lukas skrev:
Jag har en bild på din häst på väggen hemma =)
:eek: okej:D Du får gärna skicka den någon gång, eller om du har någon annan på henne. Du får gärna skicka bilder på Skári också om du vill..:love: :D

lägger till lite bilder ni som vill kan ju följas åt:banana:

1510731.jpg

1568370.jpg

http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/01580000-01589999/big/1584026.jpg
1584028.jpg

vad har ni för körutrustning och vagn?:banana:
Jag körde in min pålle i nov -05. han blir 6 i år.

*kl*

En knepig nöt som jag har hemma nu kunde inte svänga när han kom hem till mig. Han stod still med bakbenen och sedan korsade han frambenen tills han vänt åt det håll han skulle.

Det var lite knepigt i början att få honom att tänka om, men nu är han rörlig och mjuk men en teori är att det är en svit som sitter i sedan han kördes in, vilket gjordes när han var 3-4 år. Med detta vill jag inte säga att det är en självklar följd, i "nötens" fall tror jag snarare det handlar om att man tillåtit honom att fortsätta svänga så när man ridit in honom istället för att korrigera det :crazy:

jaha okej men vad är det för fel att de gör så då? alltså det blir väl som en bakdelsvändning?(lr e det framdelsvändning haha har lite svårt vilket som e vilket).
alltså det är ju lite svpårt att vända med en vagn och smtidigt gå med bakbenen i sidled närmare omöjligt.

Jag har en skärmsläckare, laddat ned från nån tysk sida, där det töltar en ljus, snygg islandshäst i draglinor, framför en rockard. Det ser superharmoniskt ut och hästen är så snygg:love: .Det är svårt att länka till en skärmsläckare, hade jag kunnat, hade jag gjort det!

Jenny

Jag började köra in min islänning förut, och alltgick toppen! Men sen fick hon astma i sommras=( Så vi slutade...

Gullan86 skrev:
jaha okej men vad är det för fel att de gör så då? alltså det blir väl som en bakdelsvändning?(lr e det framdelsvändning haha har lite svårt vilket som e vilket).
alltså det är ju lite svpårt att vända med en vagn och smtidigt gå med bakbenen i sidled närmare omöjligt.

nej, att han svänger så med vagnen är förståligt, men när han gör så när man rider är ju fel. Då böjer han sig ju inte och trampar inte under sig...

Ett tag körde vi in några av våra islänningar :D Min Saga hade jag tänkt köra in nu i sommar eftersom det inte är så mycket tävlingar så man kan köra på stubben sen :p
Min gamla ridhäst, Gæfa, är helt underbar att köra :love: Hon älskar det!!!! :rofl: När hon springar framför vagnen blir hon en riktig liten friskus :bump: När man rider henne är hon gärna lite seg och gör nästan aldrig som amn säger. Men hon är "gammal" nu 19 år och det går upp och ner med hennes hull :( Hade tänkt rida henne lite när snön försvinner...

/Jenny

JennyD skrev:
Jag har en skärmsläckare, laddat ned från nån tysk sida, där det töltar en ljus, snygg islandshäst i draglinor, framför en rockard. Det ser superharmoniskt ut och hästen är så snygg:love: .Det är svårt att länka till en skärmsläckare, hade jag kunnat, hade jag gjort det!

Jenny

oh, den hade jag med på förra datorn!:)
Du har möjligtsvius inte adressen till sidan..?:angel:
Oh, den hästen var så fin:smirk:

Jag är ledsen, adressen fick jag via gamla sajten "islandshästmarknaden", och den finns inte längre. Åtminstone kan jag inte hitta den nånstans alls.

okej..aa. tror jag med fick den därifrån..Synd att den ligger nere!
men tack iafll:D

Jag vet att jag sett en bild i Islandshästen när Denni visade Hrimnir i flott tölt framför en sylky! Minns inte om det var en uppvisning i samband med någon avelsvisning eller något SM... Maffigt såg det ut i alla fall!

Japp, jag kör min 6 åriga valack sedan i höstas. Han har faktiskt ändrats psykiskt mkt tack vare det, kan stå still hur länge som helst, är inte så otålig längre. Men det är ju för att jag har tränat det med honom, det är ju tvunget vid körning.

Tycker det är ett bra sätt att träna rygg, rumpa och bakben. Särskilt som min har patellaupphakning. Å jag vill inte bara rida honom, för jag tycker det verkar tungt att gå med ryttare... :p Han måste få chansen att öka muskelstyrka och kondis utan en massa kilon på ryggen. :bump:

Bild på Geisli framför sulkyn:
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1628357.html

I senaste nr av Islandshästen så visas en bild på Segull fra Skardi framför en släde. Segull är Geislis morfar! :-)

Senast ändrad av en moderator:

Den bilden (på Denni och Hrimnir) finns i ett tidigare inlägg i den här tråden...

/Malin

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar