Några som kör sina islänningar?

D

diny

Började köra in min blivande häst innan hon ställdes av (ska föla i maj). Ska köras in helt efteråt och det skulle vara roligt att höra andras erfarenheter om körning med islänningar.

Har kört in några några men sedan har de gått tillbaka till ägarna. Har hittills gjort på samma sätt som jag kört 3-gångarna. Gillar att tömköra och markarbeta både i paddock och i skogen. Tänkte mest köra som omväxling och motion då jag har för ont för att rida.

Det skulle vara väldigt flott med en islänning framför vagn i en snygg ökad tölt. Eller vad säger ni?

Sv: Några som kör sina islänningar?

Vi har ägnat vintern till att köra in vår älskade islandssto som dock börjar vara lite till åren. Allt har gått toppenbra, vi tror tom att hon kan ha varit inkörd på Island. Vårt sto är en lugn och sansad "tant" som gått som turridningshäst i flera år. När hon inte tyckte det var kul längre så köpte vi henne. Jag lärde mig rida på henne.

Det var lite bakgrund men summan av det hela är att hon älskar att ge sig ut med sulky efter sig numera, men ännu har vi inte kommit längre än till lugna trevliga skritt och travturer. Har även fått till en del fil tölt och även grisepass framför vagnen, men skam den som ger sig tror att hon kan bli en mycket trevlig körhäst

Tölt är inte en gångart att dra i.
För övrigt så kör jag 2 av mina islandshästar.
Och de har även gått i par.
Jag skall se om jag kan scanna in en bild.

Körde in mitt sto i sommras av ren lathet. Hade henne ute på ön där jag jobbade och det är några km från stallet till hem och äta:p Gick och tömkörde henne lite på en äng, kom på att det skulle vara kul att testa att sätta lösa skacklar bakom. Hade dessa på och stannade vände och sprang lite. Funkade bra, så..Jag satte på vagn och körde hem..haha. Funkade aldeles utmärkt och hästen tycker det är jätteroligt!! Dock kan jag la ikke påstå att hon är "inkörd" men det går att köra henne så att säga:D

Har ingen vagn till henne nu när hon står iland, men är spekulant på en liten racer som jag ska få köpa. Så i sommar är det mer träning:D

En, rätt dålig bild, men den enda, från i sommras:
1555208.jpg

rumpan ser jättekonstig ut!

japp kör min islänning körde in han i nov....finns massa trådar om detta som jag gjort på körning!

En kompis till mig körde in sin isis när han var ung, han verkade tycka att det var helkul :)
Efter att min hingst har betäckt här nu på våren så ska han också köras in. Jag tror att det blir en bra förberedelse för inridningen, konditions- och muskelmmässigt. Och kanske psykiskt också? :idea:

Tölt är inte en gångart att dra i
Tänkte köra med en speedcar och den kan man själv dra lätt med en hand trots att det sitter någon på så mkt drag blir det inte.

Tanken var att konditions träna främst i trav förutom långa skrittrundor. I USA så har de börjat tävla sina islänningar framför vagn som de gör med de övriga gångartshästarna. Har febrilt letat efter någon bild.

Gullan86: ska genast gå in och kolla

Jag är alldeles ny på området, men min Andvari kan numera räknas som inkörd. För några veckor sedan hade han skaklarna på sig för första gången, för två dagarsedan tog vi upp den träningen igen o han var så cool så vi kopplade på släden o drog några varv runt stallet och igår var vi på vår första riktiga slädtur, dock fortfarande med säkerhetslina mellan skaklar o häst. Han går som om han aldrig gjort annat, trots att han inte är inkörd sedan tidigare. Tacklar kurvorna på exakt rätt sätt, blir inte rädd när släden skjuter på i nedförslut eller när den klättrar på snövallar. Han ser väldigt glad ut och verkar trivas med att dra, så jag räknar med många fler slädturer (våren kan gärna vänta ett tag till!) o nu är det bara att sätta igång o renovera den gamla sulkyn som står ute i ladan....

Jag själv har aldrig "kört" förut, och än mindre kört in en häst, men med sunt förnuft så har det gått bra ändå. Men lite gratis har vi ju haft från tömkörningen och våra tidigare äventyr med tolksele o snowracer.

Bild, Andis första slädtur 2006-03-06,
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/slade1.jpg

Mina två bästa kompisar håller på att köra in sina hästar.
Den ena pållen är 7årig valack, lite seg i huvvet, astråkig att rida men verkar tycka om körningen, blir väldigt pigg när selen åker på.
Den andra är kompisen medryttare på, han verkar líte rädd för allt, men lugnat ner sig mycket..

det vore asballt med en snygg ökad tölt framför vagn :love:

head08.jpg

Inte hel bild, men i alla fall. Hrimnir framför vagn i tölt.
Michis: Hela bilden finns i AR på Fors.

/Malin

Juste, den bilden kommer jag ihåg nu när du visar den.. sitter vid borden där i det större rummet.. astufft..

Freyr skrev:
head08.jpg

Inte hel bild, men i alla fall. Hrimnir framför vagn i tölt.
Michis: Hela bilden finns i AR på Fors.

/Malin

jippiii min hästs pappa det är nog efter sin pappa thengill ärft det otroligta kör lynnet:banana:
och där e ju Hrimnir i tölt med:love:

Får ta ner en vagn och testa hur mkt plats det blir över på banbredden men borde inte vara några problem (det är så lång att gå :rofl: är nog hela 100m). Har oxå en gammal tävlingssulky liggande någonstans och det är kanske lättare i kurvorna med den än en speedcar? Tänk att tävla i 4 eller 5-gång med vagn fast det är nog inte så lätt om man inte har en häst med stabila gångarter.

Har bara hittat bilder på andra gångartshästar men nog borde det bli betydligt snyggare med en islänning än denna

WCValiant_KSF-04-Shiflet.jpg

Vårt trettonåriga islandssto blev "färdiginkörd" i höstas, efter många år med tömkörning och framför div. olika åkdon (pulka, snowracer, skidor, allt utom vagn!) Vi har jättekul med rockarden och älskar att varva träningen med den. Drömmer om en timmerkälke efter denna snörika vinter men vi får se om vi får tag i någon innan snön smälter bort.

Vår häst väljer trav eller tölt beroende på humör. Är hon lite tittig och nervig så vi har mer häst i tömmen töltar hon, om hon är längre och lägre i form blir det trav. Vi trivs med det och kämpar inte efter att välja åt henne. Varför bråka i onödan? Galoppera gör hon dock bara i draglinorna, det blir väl lite för stelt när hon sitter fast i skacklarna.

Jenny

Varför är inte tölt en gångart att dra i? Jag är helt okunnig, så du får jättegärna förklara! :)

men då borde det vara idealiskt att tölta i nerförbacke med vagn då vagnen skuter under rumpan på hästen och hästen måste bromsa med bakbenen.

mazarein skrev:
Körde in mitt sto i sommras av ren lathet. Hade henne ute på ön där jag jobbade och det är några km från stallet till hem och äta:p Gick och tömkörde henne lite på en äng, kom på att det skulle vara kul att testa att sätta lösa skacklar bakom. Hade dessa på och stannade vände och sprang lite. Funkade bra, så..Jag satte på vagn och körde hem..haha. Funkade aldeles utmärkt och hästen tycker det är jätteroligt!! Dock kan jag la ikke påstå att hon är "inkörd" men det går att köra henne så att säga:D

Har ingen vagn till henne nu när hon står iland, men är spekulant på en liten racer som jag ska få köpa. Så i sommar är det mer träning:D

En, rätt dålig bild, men den enda, från i sommras:
1555208.jpg

rumpan ser jättekonstig ut!

Jag har en bild på din häst på väggen hemma =)

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar