Några knep?

nyponros

Trådstartare
Nu börjar jag och pållen sätta övergångarna riktigt bra, med undantag för avbrott från galopp till trav!
Gaah, jag blir galen, jag lyckas verkligen inte. Jo, några gånger har jag f¨ngat upp henne bra och fått tillbaka traven på ett bra sätt, men de gångerna är lätträknade. Oftast blir det "tjooohoooo nu tappar jag hästen!!" och min häst rusar iväg i slängtrav en halv långsida innan jag får tag på henne... suck:D
jag gissar att det inte blir så populärt på tävlingar:angel:

Jag hänger mig inte fast i innerhanden, jag försöker fånga upp henne på ytter, jag försöker bromsa med säte och mage iställer för handen, men det GÅÅR ju inte!!
Jag tränar mkt på detta tillsammans med min tränare, men vill gärna spåna lite även mellan lektionerna.
har ni några tips?
Hur gör ni?

Hästen i fråga är ganska het på gröten i det här momentet, och jag vågar inte ta i henne för mkt, då blir hon arg;)
grejen är väl att jag tar FEL. Men jag vill lära mig:D

Sv: Några knep?

Sätt hästen i galoppen. Slappna av i ljumskar och knän. Våga sitt men sitt inte i bakvikt. Sitt emot med mellandelen, andas uuuuut. Och börja rid traven från första steget.
Vill hästen älga ifrån dig, testa att ta den direkt in i en öppna eller sluta efter avbrottet, eller lägg en volt

Nu börjar jag och pållen sätta övergångarna riktigt bra, med undantag för avbrott från galopp till trav!
Gaah, jag blir galen, jag lyckas verkligen inte. Jo, några gånger har jag f¨ngat upp henne bra och fått tillbaka traven på ett bra sätt, men de gångerna är lätträknade. Oftast blir det "tjooohoooo nu tappar jag hästen!!" och min häst rusar iväg i slängtrav en halv långsida innan jag får tag på henne... suck:D
jag gissar att det inte blir så populärt på tävlingar:angel:

Jag hänger mig inte fast i innerhanden, jag försöker fånga upp henne på ytter, jag försöker bromsa med säte och mage iställer för handen, men det GÅÅR ju inte!!
Jag tränar mkt på detta tillsammans med min tränare, men vill gärna spåna lite även mellan lektionerna.
har ni några tips?
Hur gör ni?

Hästen i fråga är ganska het på gröten i det här momentet, och jag vågar inte ta i henne för mkt, då blir hon arg;)
grejen är väl att jag tar FEL. Men jag vill lära mig:D

Mitt tips är att du och din tränare fokuserar mer på galoppen och din förmåga att fånga upp hästen där istället för att fokusera på traven efter övergången. Om du kan samla galoppen tillräckligt innan avbrott finns det ingen orsak för hästen att slängtrava efteråt. Slängtraven kommer av att tempot i galoppen är för högt och samlingen för liten, därav slängtrav efteråt då hästen inte är i balans. Smidiga övergångar kommer av styrka. Lycka till

Jo, de fina övergångarna har kommit när vi arbetat mkt med att reglera galoppen och då även samla upp den lite.
Det som är problemet (tror jag) är att hon gärna blir lite stark i galoppen just när jag vill göra övergången:confused:
Är hon tankeläsare eller kan det vara jag som ger konstiga signaler och joxar?

Jag kanske gör för stor sak av övergången och koncentrerar mig för mkt på den så jag glömmer bort något... jag är ofta sån när jag rider, koncentrerar mig jättemkt på en sak och glömmer en annan:angel:

tack för tipset!

Det där med att rida trav från första steget behöver jag verkligen bli bättre på!
Ska tänka på det.
Ska även prova att sätta henne i en öppna eller sluta efter avbrottet för att se om det hjälper:)
Tack!

Min häst har en förmåga att bli stark så fort jag själv slarvar i upptaget och blir för stark i handen. Kan det vara problemet? Att samla inför en övergång måste ske för sitsen, använder jag handen för mkt lägger han sig direkt där och blir stark. Försök laborera lite mer med din egen sits och vinkeln på bäckenet i förberedelsen och försök använda handen mindre? Hoppas det hjälper.

Åh jag har jätteproblem ed att använda handen för mkt i övergången!
Eller ytter är bra, men jag är inte tillräckligt lätt i innerhanden.
Även om jag verkligen försöker, blir det inte förmkt så blir det fö lite.
Fast det börjar bli bättre.
Det är säkerligen det som är del i problemet!
Och iom att jag blir kvar i innerhanden kan jag inte inverka rätt med sätet. suck:devil:

Du kanske sätter för lite energi i hästen i övergången? Jag red för en tränare för ett par veckor sen som jobbade väldigt mycket med att lägga mycket energi i alla övergångar och det var stor skillnad när jag fick hästen att använda ändan lite extra. Fast det var svårt att få till, mycket tajming och inte låsa i handen osv.

Inte för lite energi, men jag sätter energin fel tror jag. Hon laddar och blir stark såfort jag andas övergång och vill hänga sig i handen och dra iväg. Men hon är väldigt fin i galoppen annars, det är den gångarten vi brukar få beröm för, hon är lätt i handen och bär sig väldigt bra osv.
Jag får träna att rida övergången ur en mer samlad galopp kanske:)
Håller med om att det är mkt tajming som gäller, jag börjar lära mig hennes knappar och det är väldigt häftigt när det stämmer:)
Och min stora bov är min hand!

nu vet jag inte om det här tipset är något bra, men kanske något att försöka?

innan övergången, samla ihop galoppen, och tänk sedan övergång, känner du att hon blir stark då så gör ingen övergång utan få ordning på galoppen igen istället och försök igen när hon är bra där igen.

Jag har problem med alla övergångar uppåt och neråt men värst är nog ändå galopp->trav. Det enda som funkar för mig och min häst är en bra galopp innan, att jag andas och sitter kvar upprät och koncentrerar mig på att fortsätta vara upprät även i avbrottet och sen lite mage och lite hand och kanske eventuellt ptroa lite.

Lägger till; jag galopperar inte för min tränare ännu men när jag ska göra övergångar i trav och skritt så får jag alltid tänka piaff innan. Ber man om Grand Prix så får man LC. :p Så tänk supersamlad galopp innan övergången, tänk piruettgalopp och gör sen övergången.

De två senaste träningarna har galoppövergången funkat mycket bättre, gasnka bra faktiskt:)
Jag har verkligen anträngt mig för att inte göra något fel och det har gett resultat:D
Hoppas jag kan fortsätta rida så och få övergången ännu bättre tillslut:)
men hon har väntat mer på mig och inte runnit iväg i övergången på samma sätt, känns jättebra såklart när det händer något positivt!:)

Jag har samma problem själv, förutom att hästen inte blir arg utan mer ledsen och stressad om jag tar för hårt i henne... Lilla knasiga ponny... :love:
Mitt tips är att försöka rida övergången liksom uppåt istället för bakåt. Ermm, hoppas du förstår vad jag menar, mindre dragkamp bakåt och mer "insamling" uppåt så att energin omvandlas istället för att bara trollas bort. :)

Ja, det där med att rida hästen "uppåt" (svårt att förklara men jag vet hur du menar, jag brukar själv säga så när jag ska förklara;)) funkar jättebra för mig också!

Något som gett mig och min häst otrolig hjälp i övergångarna har varit att ta hjälp av staketet (alt,vägg i ridhus). Då blir det omöjligt att "älga" iväg och hästen sätter under sig automatiskt i avsaktningar mm. Lägg en liten volt (skritt ca.5-8m)vid ett hörne, precis när volten avslutas gör fattning. Galopp något varv på volten, in på mindre volt (10-15m) sakta av när du rider "mot staketet". Svårt att förklara! Men blev en enorm skillnad för mig och min häst :)

Hej, försök flytta hästen sidvärts för innerskänkeln i övergången. Funkar för mej

Jag tycker det fungerar bra att tänka att övergången ska bli till skritt. och i början verkligen ta ner hästen till just skritt ett par gånger oavsett om det blir trav emellan. När hästen sen förväntar sig att det ska bli skritt så kan du börja rida på fram i traven efter övergången.

Sidvärtsförflyttning i övergången är också bra!

Liknande trådar

Dressyr Har ni några Aha upplevelser att dela med er av? När man suttit och försökt få till något under låååång tid, å så rätt va det är så gör...
2
Svar
22
· Visningar
3 487
Senast: Agony
·
C
Träning Jag har en underbar liten arab :) Jag har jobbat mycket med att få honom att ta stöd på bettet! Har gjort hundratals övergångar skritt...
Svar
7
· Visningar
2 173
Senast: Ilini
·
Träning Vad tänker ni när ni bryter av från galopp till trav? Var med om en riktigt "aha"-grej på träningen i fredags. Jag och unghästen har...
Svar
7
· Visningar
1 805
Senast: pinky
·
Dressyr Jag blir stollig på mig själv, men tyvärr går det ut över hästen :confused: Har kämpat som en gris med min häst i över 1 år och vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 032
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar