Några funderingar/frågor om bete

M

miio

vad gör man när beteshagarna börjar bli fulla med sly? dom är gamla! säkert minst 20 år sedan dom plöjdes o såddes. Har betesputsat varje år, men slyn kommer mer o mer... Kan man "hyra" någon fixar beten? som utför sådant när man inte har maskiner själv? Vad kan man få betala? när tidigast kan man släppa dom på bete där igen? (Har ca 1,5-2 ha, med 2 fjordningar)
Tacksam för svar!

Sv: Några funderingar/frågor om bete

Vi hade sly i en av hagarna och det var bara att gräva upp dem, en och en!

Det tog tid men det lönade sej, slyet har inte kommit tillbaka!

Det som kan behöva göras för att verkligen bli av med slyet är väl plöja upp och så om, vilket kräver en hel del och dels bör inte hästar gå på nysådd vall för nysådd vall är känslig för hovtramp enligt det jag har lärt mig. Så första året är bäst att ta hö/hösilage där. Men det bästa är att rådgöra med någon och på http://www.maskinstationerna.se/ finns en mängd företag som utför de flesta tjänster inom lantbruk frågan är bara om det finns någon tillräckligt nära dig och hur mycket det kommer att kosta.

På Marker som är under restaureringsbehov kommer oftast mycket sly fram, framförallt om man gjort röjning bland träd och buskar. För att få bukt med detta kand et vara bra att beta marken även med får som är effektiva slybetare. Annars måste du öka betestrycket på dina marker. Att plöja och så om är inte nödvändigt.

Att plöja upp och så om är även bra för att hålla- och få bort klöver från beteshagar. Klöver är något som iaf jag helst inte har där.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 774
Senast: Lingon
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 876
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka