Några frågor om Domosedan

Sv: Några frågor om Domosedan

Jag har oxå en burk någonstans ,så om inte du hasat dig ut tills i morgon så kan jag gå ut o söka upp min.

*kl*

Vetranquil har varit, precis som sagt i tråden ett licenspreparat. Men väldigt nyligt så är det borttaget eftersom plegicil har kommit tillbaka (som pasta) och det har samma verksamma substans. Pleg finns med i fass och är inte licensprepsarat så därmed tappar Vetranquil sin licensstatus. Huruvida vetranquil kommer finnas med i fass och vara kbar på marknaden vet jag inte, men pratade med en veterinär om detta idag och fick svaren:). Skillnaden med licprep är att prissättningen är helt fri tydligen, så om vetranquil kommer med i fass blir det billigare.

I denna veckan i så fall eftersom veterinärerna fortfarande skrev ut det i förra veckan och apoteken lämnade ut det.......
Ett preparat tappar inte sin licensstatus bara för att ett annat kommer ut på marknaden, de kan bara förlora sin licensstatus antingen genom att det blir stoppat tex pga allvarliga biverkningar eller i samband med ny förnyelse period, osäker på om det sker på årsbasis eller om de har längre period.
På veterinär medicin som inte är subventionerad så finns inte heller någon styrning som på människomedicin att det styrs mot billigaste märket. Så nej inga veterinär preparat blir billigare för att de kommer med i fass.

Men ett preparat kan tydligen inte ha licensstatus om det finns annat preparat med samma verksamma substans utan licensstatus. Enligt veterinär är det så iaf, men som du säger lär ju licensen ligga på en tidsbaserad period vilket troligen gör att Vetranquilen finns kvar på licens tills den tiden gått ut.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: smedsussie
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 470
Senast: Buck
·
Utrustning Hejsan! Ett träns jag har har blivit "geggigt", det är liksom flottigt och klibbigt och om man gnuggar lite lossnar det något svart från...
Svar
6
· Visningar
3 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka