Några frågor om Domosedan

Sv: Några frågor om Domosedan

Men alltså , den ska ju inte stå och suga på klumpen som en halstablett i evigheter , det enda man vill är ju att det hinner ta sig ut i slemhinnorna .

Du får väl öva med ngt annat om du är osäker ? ;) men det är verkligen inte svårt , blir ju som att du typ "smetar in" lite pasta lite snabbt och kvickt bara .

Senast ändrad:

Vetranquil är enklare på så sätt. Det är ett granulat som blandas med vätska och ges oralt. Det ska sväljas.
Full effekt fås efter ca 45 min-1 h om jag inte minns fel.

Håll i tungan medan du sprutar så blir det enklare att styra att det hamnar rätt:).

Vetranquil är enklare på så sätt. Det är ett granulat som blandas med vätska och ges oralt. Det ska sväljas.
Full effekt fås efter ca 45 min-1 h om jag inte minns fel.

Vetranquil skall inte blandas med vatten, den ger man hel i lite mat den är helt smaklös så ingen reagerar på att de små "pelletsarna" är i maten.

Tror inte vetranqil ens finns på marknaden sen många år ?

När jag använt den många år tillbaka var det ett fint pulver . Och smakade definitivt om uppmärksamma hästar var på tapeten ....

Då är det nog helt fel preparat du tänker på, Vetranquil är små små vitgula "pellets" och finns i allra högsta grad på marknaden och nog det allra vanligaste preparat som skrivs ut så snart tex en konvalecent behöver lugnande (det är samma som plegg fast då i dessa minipellets form), smakar uppenbart ingenting men de är så lätta att hästen enkelt "blåser" bort dem därav att det är lättare att ge dem med typ en näve musli.

kl..

Är det inte domecedan som de också kan flippa ur på? Eller är det plegicil? Kommer inte riktigt ihåg då det var längesedan jag hade att göra med något av preparaten men förutom att det är helt oetiskt och farligt att droga ned en häst för lastning om det inte rör fara för hästens liv så känns det dessutom väldigt vanskligt att ge något som kan slå över...

Nej det är plegg och det är inget som kommer som en överraskning utan den reaktionen kommer i stället för den lugnande effekten oftast pga att hästen varit för mkt uppe i varv när det lugnande givits de skall aldrig stressas innan de lugnande fått verka det är då de riskerar att snedtända. De blir alltså aldrig först lugna för att sedan snedtända. Det finns en klick med hästar som aldrig svarar med lugnande på plegg utan blir speedade istället men det är som sagt inget man missar.
Domosedan blir de bara stenade av ingen som snedtänder på det, däremot är det inget prep jag skulle valt om det handlar om lastning jag har aldrig någonsin upplevt att någon häst blivit enklare att lasta med domosedan tvärtom tom de lättlastade normalt kan ofta klydda om man skall lasta dem innan det gått ur helt när man varit på klinik.

Det går alldeles utmärkt att blanda Vetranquil med vätska.
Jag står i stall där folk tävlar. Jag har inte lust att hantera preparat som det är karens på på annat sätt.

Jag hade Vetranquil till en konvalecent som stod på box och bara fick röra sig kontrollerat pga skada som annars kunde gå upp och hästen få tas bort.

En annan i stallet gav sin häst som skulle tas bort och var lite huvudskygg. Den slapp reagera på den okända mannen med bultmaskinen.

Båda fick oralt. Helt ok enligt 3 olika vet.
Och visst smakar det lite. Jag har testat. Men det är inte lika äckligt som tex Butta.
"Min" konvalecent var förtjust i sin spruta.

Vetranquil försvann för många år sedan, det är möjligt att det finns på licens. Jag kan dock inte hitta det i FASS

Vetranquil försvann för många år sedan, det är möjligt att det finns på licens. Jag kan dock inte hitta det i FASS

Nej du har helt fel, vetranquil har du aldrig kunnat hitta i fass eftersom det alltid så länge det sålts i sverige varit licenspreparat och sådana har aldrig någonsin funnits i fass. Vetranquil finns i allra högsta grad en vän fick det utskrivet av veterinären så sent som förra veckan och hämtade ut det på apoteket härom dagen.

Det finns fortfarande och är på licens, som sagts.
Jag har fått ut det i år och en vän också.

Där ser man. Jag fick recept när det skulle försvinna, och hämtade ut just för att ha hemma.

Nu funkade det aldrig på de hästar jag hade det till, men burken går ju alltid att bli av med.

jag hade samma info som Lovisa, men då hade vi ju helt klart fel.

min sista burk innan jag fick infon att det inte skulle finnas mer, typ 2005, handlar det dock om ett pulver/granulat - inte pellets, och den enligt hästarna smakade skit. Inte lika illa som butta eller ens i närheten , men aldrig att de hade ätit det ur handen blandat med lite godis? Men jag har ingen koll sen dess eftersom jag aldrig behövt ngt sånt preparat, så intressant att få infon att det fortfarande finns - kanske tillochmed utvecklats sen dess och därmed är som du säger - pellets mera i form, och mer smakligt?

Letade faktiskt bild på dem på google bildsök och för första gången någonsin finns det något som inte verkar finnas på bild (bara burkarna) helt otroligt att någonting här i världen inte går att hitta på bildsök på google. Får ju nästan knalla ut i stallet och hämta burken bara för att ta en bild på hur det ser ut.

Bild på hur vetranquil "pelletsarna" ser ut. Trodde det bara skulle vara att googla fram en bild på dem och visa men tji fick jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: smedsussie
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 470
Senast: Buck
·
Utrustning Hejsan! Ett träns jag har har blivit "geggigt", det är liksom flottigt och klibbigt och om man gnuggar lite lossnar det något svart från...
Svar
6
· Visningar
3 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka