något tips på hemmagjort hästgodis ??

M

Millanerikksson

Hej hej !
undrar om någon har något enkelt men gott recept på hästgodis ? :d

Sv: något tips på hemmagjort hästgodis ??

ta morotsfrön, lägg i jorden, vänta... ;)

De gånger jag ger hästarna "godis" brukar jag faktiskt bara ta en näve havre eller några morotsbitar. En av hästarna är helt tokig i banan dock, så han brukar få dela en banan med mig när jag är ute i hagen och fixar med nåt :)

ta morotsfrön, lägg i jorden, vänta... ;)

De gånger jag ger hästarna "godis" brukar jag faktiskt bara ta en näve havre eller några morotsbitar. En av hästarna är helt tokig i banan dock, så han brukar få dela en banan med mig när jag är ute i hagen och fixar med nåt :)

tack men vill kunna ''baka'' något, som man kan göra mycket av :D

vanliga sockerfria småkakor kan kanske vara nåt då? riv ner lite äpple, morot eller nåt annat gått i degen bara? :)

Det finns en del recept om du googlar, har provat mig fram, kul men lite pilligt och egentligen så är ju hästgodis ganska billigt.
Jag har blandat grovt mjöl, örter, ev rivna morötter/äpple, bakpulver lite vatten och rullat till lagom bitar och bakat i ugn tills de är torra. Provade en gång med mycket oja i men de blev allt för spröda för att ha i fickan.

Jag läste i min häst att man kunde blanda sirap, mjöl och havregryn (lika mycket av varje) och lägga i ugnen tills de får färg. Det blir då "hästkex". Har inte provat själv så jag vet inte hur resultatet blir. :laugh:

Sirap innehåller ju sjukt mycket socker , och våra hästar idag får onödigt mycket socker så jag hade inte gett det extra om det går att undvika.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama