Något på gång??

shady

Trådstartare
Vet inte om det är något på gång med Shady nu. Betedde sig konstigt ikväll. men på vilket sätt kan jag inte sätta finger på.

Juvret är lite mer än halvfyllt. Ingen feber, däremot onormalt lös i magen.

Det som förbryllar mest är att ungstoet (3 år) är ENORMT intresserad av henne. Äter knappt inte, utan står mest och tittar in ovh vädrar i Shadys box.

Har ju aldrig haft sto i boxen bredvid när hon skall föla utan valack. Kan det vara så att ungstoet märker att det är något?

Hon är idag på dygn 323. Skulle det nu vara som veterinärerna tror att det är tvillingar, så borde ju chansen vara stor att dom överlever?

Har åtminstonde laddat upp med en massa telenummer till olika veterinärer. Vill absolut inte ha samma som kompisen fick på den jouren. Har köpt nappflaska och varit i kontakt med ett ställe utanför Växjö där jag snabbt kan få köpa råmjölk om det är så.

Men ingen vore nog gladare än jag om hon gick några dygn till. Har tom. haft en känsla om att jag är tvungen att ta ner halm hela dagen. Så nu ikväll åkte det ner några balar. Utifall jag skulle behöva lägga in.

Tänker försöka in i det längsta med att inte ta av halmen, då vi har en ponny i stallet som är extremt dammallergisk.

Jag hoppas att hon kniper lite till OM det nu är tvillingar, men annars är ju oddsen något bättre nu vid 323 dygn än vid flera veckor innan!

Att vara lös i magen innan fölning har jag aldrig sett på mina ston.. kan väl inte vara p.g.a en kommande fölning!?

Stoet i boxen bredvid 'anar' ju nåt förstås, om det sen är lukten från den lösare avföringen.. eller att hon märker nåt annat med Shady.. ja, hästar har ju ett 'sjätte sinne' som vi tvåbenta tyvärr inte alltid har, förutom du nu då.. med halmtanken!

Oj, vilken pärs för dig nu.. jag håller alla tummar och tår för ett lyckligt slut!!! :)

hade jag varit du så hade jag slutat sova fram tills dess att fölet/fölen hade kommit ut. Det händer tillräckligt många tragiska fölningar per år för att man vill fylla på statistiken. jag har ingen erfarenhet av tvillingfödsel, men jag har märkt på fullblodsmärrarna som jag arbetat med att de kan bli kinkiga i magen innan fölningen. Det är ju diverse hormoner som frigörs för att vidga bäckenet och för att "väcka fölet" (kommer inte ihåg dom i huvudet, men det är GnRH och Oxytosin som samverkar) det påverkade åtminstonde fullbloden, de blev lite lösa ett par dagar innan fölning.
Att de blir extra intresserad är svårt att se då de alla beter sig underligt. men jag kan tänka mig att de säkerligen utsöndrar något ämne som hästarna känner. :confused:

hoppas det går bra denna gången...
de bästa lyckönskningar ifrån mig! :)

Tack för ditt stöd. Känns som att jag verkligen behöver det ljust nu. Ja inte bara detta med den kommande fölningen, utan med andra saker också, som du kanske vet. Annars kan vi ta det privat.Ungstoet har varit konstig hela dagen. Även Shady.

När jag skulle ta in dom ikväll, en i varje hand, så var ungstoet så gåpåig att Shady blev helt vansinnig och attakerade henne. Med mig imellan. Den andra svarade med att resa sig på bekbenen och mer eller mindre slänga sig över Shady.

Sedan när dom kom in ville hon (ungstoet) inte äta utan skulle bara stå och titta och lukta in i Shadys box. Det var långt senare hon bajsade och det var så löst.

Men viss intussion måste det vara detta med halmen, kan inte förklara det på något annat sätt.

Tack :bow: Ja sova lär det inte bli så mycket av nu någon tid framöver.

Har inte heller någon erfarenhet av tvillingar, men skulle det vara så, så lär man få lära sig snabbt. Tur att jag har en förstående familj som ställer upp och hjälper till.

Framförallt då min extremt hästtokiga son på 12 år, och en sambo som lovat åka dygnet runt och hämta råmjölk om det skulle behövas :bow:

Hon är ultrad utan att det gått att se om det är tvillingar. Dock har hingsten (Elcatero ox) lämnat tvillingar innan.

Hon är ENORMT stor. Magen är som om den är juten, går inte att rubba fölet/en alls. Villket skall gå om det är en. Väldigt vattnig över höffterna, tydligen också ett tvillingtäcken. Enligt en kompis. Annars är det veterinär utlåtande allt annat.

Inga synliga sparkar mot slutet tyder tydligen på att det också kan vara tvillingar säger dom samt att den/dom la sig tillrätta för ca 1-1.5 månader sedan. Fanns även andra tecken sa dom men i all hast som blev när dom började att misstänka det reflekterade jag inte över dom.

Kanske skulle ringa veterinärerna igen och höra?

Samt enligt pendling min son och jag gjort, skall det bli ett sto och en hingst. Hingst pendlingen dock mycket svagare än stoets.

Har varit nere och kollat henne nu.

Krafftfodret var uppätet, däremot hade hon knappast rört höet. Märkbart irriterd slog med svansen och stampade.

Ville inte stå still mer än ett par minuter åt gången. Något ändrad färg i vulvan. Börjar att bli mörkare rosa/röd.

Otroligt avig mot ungstoet.

Ja det blir nog till att kolla inatt. Tror inte att det blir, men kommer att kolla ändå. För är det tvillingar så kommer det kanske att gå väldigt fort.

Visserligen brukar hon vänta in mig, men det är ju ingen garanti. Skall dra igång värmelampan till henne i morgon. den bara älskar hon.

Tack för ditt stöd. Känns som att jag verkligen behöver det ljust nu. Ja inte bara detta med den kommande fölningen, utan med andra saker också, som du kanske vet. Annars kan vi ta det privat.

Vad är det som har hänt mer då??? Du har inte nämnt någonting på telefon??? Du har ju inte berättat någonting om vad som är på gång med shady heller för mej??? :confused:

Ja du, det blir lite eller inget sovande alls nu då.. som det verkar, men vi får hoppas att hon kniper ihop några dagar till ;)

Håller tummarna hårt för er!

Vaka hela tiden. Cortinas ena tvilling låg i en jätte kraftig säck så jag tror inte att fölis lyckats att ta sig ut även om den levt. Jag fick klippa för att få upp den.

Kram

Lill / Stall Nöbbeled

Det här märkte jag igår. Sedan har du ju dels inte svarat i telefonen, eller för den delen inte ringt mig heller.

Är också uppkopplad på chatten när jag är ute, jag har sett att du (Peter) varit ute, men inte har du heller skrivit.

Vad som hänt mer kan vi ta privat om det skulle vara så att du är intresserad.

Lånar din knapp:

Här kommer en lägesrapport. Var nere vid 03-03,30 inatt då var allt lungt. Visserligen piskande svans osv. Men lungt.

I morse hade hon inte ätit upp natt höet. Inte heller morgon höet. Men krafftfodret försvann i dag på morgonen, dock otroligt sakta.

Inte yppfyllt fullt i juvret. Tempar henne dagligen. Hon har legat konstant på 37.5-38 grader. Idag 37.4. Ingen stor minskning, men dock en minskning.

Har hört annars av vissa att dom går upp i temp till fölning, men stämmer det? Senast hörde jag att dom går ner. Vilket stämmer?

Jag kanske har varit dålig på att ringa på sistone :o...men jag har mina anledningar till det men det kan vi ta på messenger eller telefon ;).

Dels har jag tagit mej en djup funderare på det här med hästarna vilket betyder en stor omställning om jag skall genomföra det...så just nu försöker jag tänka,tänka och åter tänka på hur och vad jag ska göra. :crazy:

Jag har inte varit ute så där överdrivet på datorn heller faktiskt.Den enda som har ringt hit de sista dagarna är min svärmor....annars har det varit tyst.Jag såg dej precis på messenger...men du loggade ut lika snabbt som jag loggat in?

Om Peter sitter med messenger online på mitt konto använder han naturligtvis inte den...han kan ju knappt använda tangentbordet....som jag sagt innan den loggar ju in automatiskt när han går in på mitt konto och eftersom internet funkar bättre via mitt konto av någon skum anledning så använder han ju både mitt och hans egna konto beroende på vad han gör.Kan ju inte påstå att jag är speciellt på tårna vad det gäller "hästeriet" just nu av förklarliga skäl. :crazy:

Just nu är jag bara trött...så trött. :crazy:

Ring om du behöver hjälp med något!Jag håller tummarna för att allt ska gå bra med Shady...måtte det bara vara en bäbis och massor av fostervatten. :)

Åh, vad spännande! Hoppas, hoppas att allt går som det ska och OM det är tvillingar att allt går jättebra! Fortsätt rapportera! :)

Håller naturligtvis tummarna för att det bara är ETT föl och att allt går bra.

Mitt sto har varit likadan, alltså lös i magen både igår och idag och står och trycker ändan mot väggen. Äter i princip bara kraftfodret och mycket lite av höet. Hon har gått 320 dagar så det börjar närma sig. Har inte heller fyllt juvert helt men en kompis som var här idag tittade på hennes juver och det var mycket större än vad hennes sto hade förra året när hon föla, så man kan ju egentligen inte vänta på att juvert ska fyllas helt, utan se tiden an. Jag hoppas att allt går bra för ditt sto. Jag är själv fruktansvärt nervös.

Har inte varit hemma hela dagen idag,(har varit på hingstvisning och träffat AMEO samt sett RODDE, men inget prat med RODDE. Däremot pratade jag länge med Ameo som visade sin jätte söta schettis hingst). men haft folk som kollat henne hela tiden.

Framförallt då min son. Som varit med om alla dom 5 fölningarna innan. Men även varit på plats vid själva fölningen dom 2 sista gångerna.

Hon är lugn, står mest i solen och sover. Slår en del med svansen och är allmänt jätte irriterad på ungstoet(Busan). Äter inget vidare av höet heller. Bara någon tugga då och då.

Däremot dricker hon kopiösa mängder vatten.

Förstår att du är nervös, det börjar jag också att bli. Men brukar inte vara det, men det kanske beror på att jag inte vet hur många det är. Lycka till med din fölning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka