Något okunnig här!

L

Lantlolla

Hejsan alla bukare. Behöver hjälp, igen! Jag och en vän har tittat på ett sto som låter jättetrevlig och som passar vår plånka perfekt!
Detta stå skadade sig på ngt vänster i hagen i somras och personen som mailade skrev ngt om konvalecent. Nu undrar jag klart va det innebär?
Stoet ifråga är 7 bast och har gått på travet men är nu endast använd som ridhäst där hon blivit riden i alla gångarter men endast i form i skritt o trav.

Vad jag undrar är ju klart om den här grejen kommer ha påverkan på henne i framtiden, och kan man få reservation i försäkringen för något sådant?
Hoppas någon kan hjälpa mig lite!

Sv: Något okunnig här!

Det beror ju på vad för skada hästen har fått. Det borde väl komma fram i besiktningen om den är frisk eller ej om inte annat.

ifall hästen inte blir riktigt frisk från det där så blir det ju självklart en reservation i försäkringen.. ifall hon fortfarande vill köpa hästen då dvs, även om den inte är UA.

Varför köpa på sig problem man redan vet från början, det finns massor med friska hästar där ute.

Jag tycker inte det låter som en smart affär att köpa en skadad häst...
dels kan ni inte provrida den(hur vet ni då att det som säljaren säger är sant?)
Dels kanske det är en skada som aldrig blir helt bra.

Varför inte vänta tills den är helt frisk igen, alternativt ta den på foder tills den går igenom en veterinärbesiktning, och ni kunnat provrida den!

Världen är ju (tyvärr) full av billiga travare...

Du måste ta reda på vad det är för skada hästen har fått. Och sen bör du låta en vetrinär BESIKTA hästen innan du bestämmer dig.

Vetrinären talar om för dig vad hästen har för status och förutsättningar. Om hästen ej går igenom så kan den tala om för dig vad det är som felar, och ge råd på hur man går vidare med hästen för bedommning och diagnosering (om det inte finns).

Köp inte på dig problem, det finns många bra hästar som är friska. pratar vi varmblod så finns det en uppsjö...

Det beror ju helt på vilken typ av skada det handlar om. Är det tex en senskada borde du dra öronen åt dig, men är det en enklare skada är det inga problem. Se till (som andra också skrivit) att besiktiga hästen innan ett ev köp. Vad du ska ha hästen till spelar naturligtvis också in.
Har du ingen erfaren hästkunnig du som kan titta på hästen med dig?

Alltså hon är riden nu,efter skadan,det är det enda vi vet!
Och vikommer nog vet.besiktiga och sen åka för att provrida/hämta hem pållen.
Men mer tips gärna vad de helabetyder!(ordet)

Konvalescent betyder att hästen är skadad, och i en tillfriskningsperiod, kan man säga. Skadan /sjukdomen kan vara precis vad som helst, konvalescent betyder alltså bara att hästen fortfarande är under något slags vila/igångsättning/behandling/sjukgymnastik osv för att kunna bli frisk igen.

Fråga ägaren vad skadan består i, hur länge sedan den skadade sig, när började den sättas igång igen, hur länge har den varit igång osv.

Alltså hon är riden nu,efter skadan,det är det enda vi vet!
Och vikommer nog vet.besiktiga och sen åka för att provrida/hämta hem pållen.
Men mer tips gärna vad de helabetyder!(ordet)

Om den är konvalecent är den ej ännu slutgiltigt friskförklarad efter skadan, och hållbarheten är därför ett frågetecken beroende på vad skadan är.

viktigare än ordet konvalecent är väl VAD för skada det är hästen är konvalecent från och hur veterinär prognosen från detta ser ut?!

skulle aldrig ens överväga att köpa ngt annat än en friskförklarad häst. det är verkligen att be om problem.

Jag skall verkligen ta och fråga henne detta!
Återkommer med svaret! :D
Tackar

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 935
Senast: Raja
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 659
Senast: Myelin
·
Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 051
Senast: IslaBonita
·
K
Hästvård vad blir slutdomen efter kotledsinflamationer på 3 ben? Hejsan, jag behöver verkligen eran hjälp för att få svar på alla mina frågor...
Svar
9
· Visningar
1 510
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna