Något nytt?

Russis

Trådstartare
Var och kollade på klubbtävling idag (dressyr). Två ekipage hade lindat benen på sina hästar och en hade benskydd, som dom red med även när de red själva programmet. Domaren hade ingen kommentar till detta.

Nu undrar jag: Är detta något nytt? FÅR man verkligen ha benskydd/lindor även när man rider själva programmet (inne på tävlingsbanan)? Eller är det som jag tror bara så att just klubben gått med på att det får användas?

Sv: Något nytt?

Nej det får man inte, förmodligen gjorde klubben en undantag eftersom det var en klubbtävling

På klubbtävlingar gäller bara de delar i TR om rör säkerhet i övrigt får klubben bestämma som de vill. Det är alltså helt OK att klubben tillåter benskydd och lindor på banan, de kan också tillåte vilken klädsel och utrustning på hästen de vill (så länge det itne skadar hästen förståss).

På våra klubbtävlingar är det ok med benskydd/lindor. Det är upp till klubben att bestämma. Man brukar även få rida på hackamore om man hars ärskilda skäl. Däremot får man inte det på lokala/regionala tävlingar.

Lånar och svarar till alla:

Tack för svar! :bow: Då vet jag att det inte kommit någon ny regel!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 055
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025