Något liknande?

B

boatjonna

Någon som vet om det finns någon socatyl-liknande salva att köpa receptfritt? Eller annan salva som verkar uttorkande och vårdande i öppna sår? Tacksam för svar! :confused:

Sv: Något liknande?

ahaa då blir det nog svårt.

Jag är inte så jätteduktig på sår då mina hästar klarat sig fram till nyligen, men jag hoppas du får en massa bra svar!

mvh

Någon som vet om det finns någon socatyl-liknande salva att köpa receptfritt? Eller annan salva som verkar uttorkande och vårdande i öppna sår? Tacksam för svar! :confused:

Det finns en salva på apoteket som heter Silon. Den är uttorkande och antiseptisk, funkar bra på vätskande sår. Kan användas på både djur och människor.

Till skillnad mot socatyl så innehåller den den dock inte pencellin och den bildar heller ingen sådan där hård yta.

Men det är nog värt att prova iaf! Hästen har ett öppet sår som rinner en del, kanske är bättre att hålla det öppet så att allt skit kommer ut än att försöka få igen det? Eller vad tror ni?

Jag har inte någon idé angående salva. Tänkte bara kommentera ang blue hors salvan / conamycin. Det är en suverän salva som jag använder ofta. De uppgifter jag fått är att den är dopingklassad:confused: Men prova ring biofarmab AB i Hishult, Laholm och se om du kan få köpa salvan genom dem. Det är de som tillverkar den.

Hej, mitt tips är Procell salvan, den tycker jag är helt suverän mot öppna sår, såren minskar snabbt som bara den. Tvätta rent o torka o sen på med salva 2 ggr/dag.Blir såret mkt infekterat så tycker jag du ska kontakta vet för att få streptocillinsalva den är i första hand till kor men kan vara suverän till lite djupare hästsår då salvan är i en spruta med lång pip..
prillan

socatyl finns inte längre, istället finns ett licenspreparat som heter Socatil, men det måste du få utskrivet av veterinär som har licens för det. Men går det att använda nåt annat än antibiotikasalva så är det väl att föredra, ingen vinner på att slaska med ab i tid och otid! Det är många småsår man kan klara bara genom noggrann rengöring utan att behöva antibiotikasalva! Går du själv till läkaren och ber om sånt så fort du får minsta skråma? iofs är det lättare att hålla sig själv ren än en häst men ändå...

Senast ändrad:

Jag använder en proteinsalva till min häst o hans sår. Den heter Procell och innehåller hästens egna enzymer och som gör att den naturliga läkningen påskyndas.

Min häst fick för ett tag sen en reva på ca 5-6 cm och som glipade ung 5 mm på halsen. Smörjde bara på salvan och det har läkt jätte fint. Såret blev inte ens inflamerat och nu kommer päls och allt. Jag tror inte ens att det blir något synligt ärr. Nu använder jag salvan till diverse småsår som uppkommer.

Den är receptfri och den går nog att hitta i de flesta affärer som sysslar med ridsport.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka