Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hehe,ja jag minns den dokumentären väldigt bra (hade ju med hästar att göra juuh ) då filmteamet hade följt den dära flocken under flera års tid,handlade väl eg. mest om en hingst vid namn Cloud (eller nåt sånt) och hela hans liv sedan födseln. Och då filmade dom även det dära fölet som blev dödad av hingsten (tror det tillhörde hans,eller den "konkurerade" flocken),så där fick man även se hela händelse förloppet och dom förklarade då vad det var som hände.Där fick vi svaret på denna grymheten
Du va påläst du =)
Är ju egentligen en snabb bra död för den lille än att den ska ligga där å svälta eller bli tagen av nått annat rovdjur.
Egentligen inte-det är ju så det Ska vara...De svaga/sjuka överlever ju aldirg till slut,och det är som sagt ett fel i naturens lag. Det finns helt enkelt inte i djurens värld att ta hand om de sjuka/svaga/utvecklingsstörda m.m. såsom vi människor gör. Det är bara vi människor som är så sjukt överdrivna när det gäller våra egna "felartade"...*oj nu sa jag för mkt*Djurvärlden kan vara Grym..
ÅÅHH den dära filmen minns jag,från en dokumentär på discovery för några år sedan.
Lustigt faktiskt,för senast IGÅR berättade jag det för killen.
Jo varför det hände var att det var ngt fel på det dära fölet. Det kunde inte resa sig upp,hade gått flera timmar sedan födseln,medlemmarna i flocken försökte stötta fölet till att resa sig upp,vilket det inte gjorde.
Nu minns jag inte om den dära hingsten var den flockens ledarhingst eller om han tillhörde en annan flock...?
Men Även HAN försökte peppa fölet till att resa sig,men djur förstår när det är ngt fel,så han valde att göra slut på fölets lidande snabbt än att låta det dö långsamt,hade inte överlevt iaf.
Fölet var väl helt enkelt "utvecklingsstört",vilket är ett fel i naturen och sånna "ska/får" inte leva i djurens värld,Så enkelt är det bara. Han gjorde bara det han var tvungen till.
Egentligen inte-det är ju så det Ska vara...De svaga/sjuka överlever ju aldirg till slut,och det är som sagt ett fel i naturens lag. Det finns helt enkelt inte i djurens värld att ta hand om de sjuka/svaga/utvecklingsstörda m.m. såsom vi människor gör. Det är bara vi människor som är så sjukt överdrivna när det gäller våra egna "felartade"...*oj nu sa jag för mkt*
Hur skulle man ha kunnat hjälpa det fölet, menar du?Tycker det var hemskt att ingen ryckte in och hjälpte fölet.
Att tillägga till en i övrigt bra text som du skrivit, är att en skadad individ, eller en individ som på något sätt sinkar flocken, i nästan alla fall blir bortdriven tills dess den är frisk, eftersom en individ som sinkar flocken inte bara gör att det går långsammare utan även gör att rovdjur dras till flocken.
Detta i sig bidrar till att flocken lever under en större risk att bli "utvalda" av rovdjur.
En flock strävar alltid efter att inte bli jagade eftersom det inte bara kräver energi att springa utan även finns risk att en individ blir tagen eller sårad/skadad.