något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

Sv: något gick snett här.....galen attack av häst på föl...

Usch vad läbbigt det där såg ut.... Undrar vad som utlöser en sån attack?

Har hört att stoet, eller någon annan häst, kan göra så på grund av att det är något fel på fölet... Alltså, de svaga "rensas bort".

Såg ut som om det var en hingst som aldrig hade sett ett föl.

Sen betedde den som om det var ett vilddjur.
Undrar vem som var moder. Troligen en av de som sprang runt där.

Hu vad otäckt.
Alla djur har inte medfödda rätta instinkter.

Det stämmer säkert. Natren är grym.

ÅÅHH den dära filmen minns jag,från en dokumentär på discovery för några år sedan.

Lustigt faktiskt,för senast IGÅR berättade jag det för killen.

Jo varför det hände var att det var ngt fel på det dära fölet. Det kunde inte resa sig upp,hade gått flera timmar sedan födseln,medlemmarna i flocken försökte stötta fölet till att resa sig upp,vilket det inte gjorde.
Nu minns jag inte om den dära hingsten var den flockens ledarhingst eller om han tillhörde en annan flock...?
Men Även HAN försökte peppa fölet till att resa sig,men djur förstår när det är ngt fel,så han valde att göra slut på fölets lidande snabbt än att låta det dö långsamt,hade inte överlevt iaf.
Fölet var väl helt enkelt "utvecklingsstört",vilket är ett fel i naturen och sånna "ska/får" inte leva i djurens värld,Så enkelt är det bara. Han gjorde bara det han var tvungen till.

Där fick vi svaret på denna grymheten :bow:
Du va påläst du =)

Är ju egentligen en snabb bra död för den lille än att den ska ligga där å svälta eller bli tagen av nått annat rovdjur.

Djurvärlden kan vara Grym..

Där fick vi svaret på denna grymheten :bow:
Du va påläst du =)
Hehe,ja jag minns den dokumentären väldigt bra (hade ju med hästar att göra juuh:p ) då filmteamet hade följt den dära flocken under flera års tid,handlade väl eg. mest om en hingst vid namn Cloud (eller nåt sånt) och hela hans liv sedan födseln. Och då filmade dom även det dära fölet som blev dödad av hingsten (tror det tillhörde hans,eller den "konkurerade" flocken),så där fick man även se hela händelse förloppet och dom förklarade då vad det var som hände.

Sen att dokumentären gick i flera repriser gjorde inte saken värre,kunde den nästan helt utantill till slut:angel:

Är ju egentligen en snabb bra död för den lille än att den ska ligga där å svälta eller bli tagen av nått annat rovdjur.

Ja exakt,hade varit mkt värre om han inte dödat det,för då hade även fölets mor stannat kvar vid dens sida och då skiljts från sin flock (dom vandrar ju) och varit oerhört sårbar om hon blev själv-för hon skulle ju aldrig ha lämnat sitt föl. Så det är bra att hingsten dödade det faktiskt.

Djurvärlden kan vara Grym..
Egentligen inte-det är ju så det Ska vara...De svaga/sjuka överlever ju aldirg till slut,och det är som sagt ett fel i naturens lag. Det finns helt enkelt inte i djurens värld att ta hand om de sjuka/svaga/utvecklingsstörda m.m. såsom vi människor gör. Det är bara vi människor som är så sjukt överdrivna när det gäller våra egna "felartade"...*oj nu sa jag för mkt*:angel:

;)

Senast ändrad av en moderator:

Ok skönt att få en förklaring sen tycker jag det ser hemskt ut ändå :crazy:

Fast jag är riktigt blödig.. vad det än gäller för djur. (insekter undantaget)

ÅÅHH den dära filmen minns jag,från en dokumentär på discovery för några år sedan.

Lustigt faktiskt,för senast IGÅR berättade jag det för killen.

Jo varför det hände var att det var ngt fel på det dära fölet. Det kunde inte resa sig upp,hade gått flera timmar sedan födseln,medlemmarna i flocken försökte stötta fölet till att resa sig upp,vilket det inte gjorde.
Nu minns jag inte om den dära hingsten var den flockens ledarhingst eller om han tillhörde en annan flock...?
Men Även HAN försökte peppa fölet till att resa sig,men djur förstår när det är ngt fel,så han valde att göra slut på fölets lidande snabbt än att låta det dö långsamt,hade inte överlevt iaf.
Fölet var väl helt enkelt "utvecklingsstört",vilket är ett fel i naturen och sånna "ska/får" inte leva i djurens värld,Så enkelt är det bara. Han gjorde bara det han var tvungen till.

oki, misstänkte att det var något:crazy: trist men så är världen... tack för svaret

Uchhh vad otäckt,det gjorde ont i hjärtat när jag såg det.. ville rädda den lilla stackarn..:cry:

såg åxå den dokumentären för länge sen. men jag hade för mej att dom sa att hingstar kunde döda andra hingstars föl när dom tog över en flock. vet inte, det var så länge sen.

Egentligen inte-det är ju så det Ska vara...De svaga/sjuka överlever ju aldirg till slut,och det är som sagt ett fel i naturens lag. Det finns helt enkelt inte i djurens värld att ta hand om de sjuka/svaga/utvecklingsstörda m.m. såsom vi människor gör. Det är bara vi människor som är så sjukt överdrivna när det gäller våra egna "felartade"...*oj nu sa jag för mkt*:angel:

;)

Att tillägga till en i övrigt bra text som du skrivit, är att en skadad individ, eller en individ som på något sätt sinkar flocken, i nästan alla fall blir bortdriven tills dess den är frisk, eftersom en individ som sinkar flocken inte bara gör att det går långsammare utan även gör att rovdjur dras till flocken.
Detta i sig bidrar till att flocken lever under en större risk att bli "utvalda" av rovdjur.
En flock strävar alltid efter att inte bli jagade eftersom det inte bara kräver energi att springa utan även finns risk att en individ blir tagen eller sårad/skadad.

Men usch, stackars liten :cry:...

Jag hade en fölunge som inte kunde resa sig själv första 12 timmarna. Hade han varit född i det vilda hade han såklart inte överlevt. Han växte upp till en pigg o glad häst så det finns ju möjlighet att även detta fölet hade klarat sig om han fått lite hjälp. Tycker det var hemskt att ingen ryckte in och hjälpte fölet.

Tycker det var hemskt att ingen ryckte in och hjälpte fölet.
Hur skulle man ha kunnat hjälpa det fölet, menar du?

Det handlar om vildhästar - som har instinkten att fly och frukta människan, till skillnad från våra tamhästar som lärt sig acceptera oss från födseln. Hade man gått fram och till och med lyckats få fölet på fötterna finns fortfarande risken att den hade blivit utstött ur flocken pga att den luktade människa istället.

Naturfilmarna har dessutom som grundregel att aldrig blanda sig i naturens gång.
Hingsten hade även kunnat gå till attack mot filmarna om de försökte närma sig, just för att skydda sin flock. De vilda djuren har helt andra spelregler än våra tama hemma i stallet.

Att tillägga till en i övrigt bra text som du skrivit, är att en skadad individ, eller en individ som på något sätt sinkar flocken, i nästan alla fall blir bortdriven tills dess den är frisk, eftersom en individ som sinkar flocken inte bara gör att det går långsammare utan även gör att rovdjur dras till flocken.
Detta i sig bidrar till att flocken lever under en större risk att bli "utvalda" av rovdjur.
En flock strävar alltid efter att inte bli jagade eftersom det inte bara kräver energi att springa utan även finns risk att en individ blir tagen eller sårad/skadad.

:bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 018
Senast: Mickizz
·
Utrustning I fredags hände det som inte får hända och min häst gick omkull i släpet. Jag har ingen kamera så jag vet inte vad som hände men jag...
Svar
16
· Visningar
2 536
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama