Något förslag på varför....

Masse

Trådstartare
....ca hälften av hästarna har blivit lösa i magen nu när vi gått över till ensilage? Och dom är riktigt lösa så inte vågar man stå bakom en häst som lyfter på svanen inte, rena sprutlackeingen.
Det är ett reletivt torrt ensilage (nästan för torrt, skulle jag tippa) analys på väg och har inte kommit ännu. Övergången har skett sucsesivt från hö till fri tillgång. Det rör sig om fyra olika balar, två som står i hagarna och två som används i stallet Tolv hästar (halvblod o fullblod i ålder från 6 mån till 20 år) som äter av det och ca hälften har blivit väldigt lösa i magen, andra hälften inget alls är precis som vanligt. Jämt för delat mellan kön och ålder så jag kan inte hitta något samband där. För övrigt pigga glada.

Det enda som är klart är att det kommit på alla då de fått fri tillgång inte en enda har reagerat när vi började med att ge det till natten i stallet. Utan alla har blivit dåliga när det fått tillgång till det dygnet runt och då redan när balarna varit nyöppnade. Skulle det vara fel på det så tycker jag att alla hästar borde visat någon reaktion eller att de yngre skulle varit känsligare än de lite äldre, men icke så. Får det Speedi Beat i maten så avtar diarrén men de blir inte helt bra.
Någon som varit med om något liknade eller som har något förslag på vad det kan vara i fodret som gör det?

Sv: Något förslag på varför....

Mitt förra sto hade en månads övergång från hö till hösilage.
Ändå blev hon lös i magen.
Det höll på i ca1-2 veckor, sen gickd et över.

Jag har precis lärt mig att det beror på proteinet som de är känsliga för. Jag trodde förr att det var TS-halten, men jag frågade diverse kunniga på SLU och de hänvisade till proteinet och inte TS-halten.(Jag läste en avel/utfodringskurs vilket dock ej är lika med att jag är expert) Hästar tål ett överskott på 60% smbrp.
Kanske de med dålig mage redan får mkt protein med annat foder?

Jag har ev misstänkt något sådant men som sagt så har analysen inte kommit på hösilaget ännu. Odalren hade lovat att den skulle göras innan pressning men det hade han inte gjort så jag har väntat tills det var dags att öppna upp balerna. Men jag tycker ändå att det är lite konstigt när hälften inte reagerar alls och hälften reagerar så våldsamt. Jag har inte ändrat på kraftfodret till någon i väntan på analysen.

Vi har också några hästar som blir dåliga i magen av silaget. Det beror väl på att vissa är känsligare för proteinöverskott. Ibland räcker det med att ge ett par kg hö som komplement, men vid vissa partier silage får man helt enkelt byta ut silaget mot hö för dem som ej tål det.

Det är alldeles säkert så att pållarnas tarmflora inte har hunnit ställa om sig än. Det är ju ett foderbyte, om än det skett successivt. Sen kan det ju skilja ganska mkt mellan olika balar i innehåll, både från olika åkrar men också från olika delar av samma åker. Så det kan i princip bli ett nytt foderbyte varje gång du ställer ut en ny bal.
Sen är det ju så att vissa hästar är mer känsliga för foderbyten än andra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 910
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix