Något fel?

Lilla_momma

Trådstartare
Funderar lite. Man får inte lyfta vänster bak på min häst, han blir orolig och börjar trampa runt, verkar som han vill lyfta men bara rycker benet upp och ner, det händer att han småslår lite, vi undrar om han kan ha ont någonstans? Han är helt ren när man rider, går i båda galopperna, böjer sig åt båda hållen, självklart är han lite svagare i ena sidan men det är väldigt liten skillnad så det är antagligen bara hans svaga sida helt enkelt, och han verkar inte ha ont någon annan stans. Han är supersnäll på alla de andra benen och inte en häst som skulle jäklas på det viset bara för att eller så. Så, ska man ta ut någon som kan kolla honom? Vad, vem?

Senast ändrad:
Sv: Något fel?

Hur länge har du haft hästen? Har den alltid gjort såhär? Det kan vara en effekt av att den upplevt något obehagligt i samband med att man lyft benet och i så fall är träning det enda som hjälper - snart kommer den att förstå att det inte alls är någonting konstigt eller farligt du pysslar med där bak.
Har det däremot kommit plötsligt är det nog mer troligt smärtrelaterat och då bör du kanske höra med din hovslagare om han eller hon kan titta på hoven ordentligt, visar inte det något hade jag vänt mig till vet.

nej jag har haft honom i 2 veckor, men äger honom inte själv, och det har varit så hela tiden. Om jag har fattad rätt har han varit så länge. Man kan inte titta på hoven eftersom man inte kan lyfta den... :/

´Han kan ha ont av att böja ihop det benet ni försöker lyfta eller så har han kanske ont i något av de andra benen, och vill därför inte belasta med sin tyngd på bara tre ben. Beror ju lite på hur han är att lyfta det andra benen på.

Min snälle valack försökte sparka ihjäl en tjej som skulle slå på en tappsko under den tiden han var konvalcent för sin kotledsinflammation. Det var för att han hade så ont i sina andra ben att han vägrade lyfta ett och därmed belasta de andra.

jag hade en sköthäst som gjorde lika dant. han hade knäupphackningar och när han hade ont av detta vill han inte lifta sitt ben eller gjorde det jättesnabbt och pang ner igen. märktes inget när man red honom. skulle kolla upp det så fort det bara gick. speciellt då han har haft det en längre tid.

Jag har också haft samma upplevelse med min häst. Han har ibland patellaupphakningar på vänster bak, och precis efter han har haft upphakningar är han ganska jobbig med den foten. Han småslår och tar foten ifrån en. När knät fungerade som det ska så var det inget problem att plocka upp den foten.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 521
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka