Något fel? LÅNGT!

Energi

Trådstartare
Är lite orolig över min häst, förmodligen bara hönsmamma-fasoner men ändå. :D
Han har varit pigg hela veckan och positivt inställd till arbete, testat lite men inte mer än vanligt. (typ, måste jag verkligen stå kvar här, måste jag stå stilla i halten osv)
Idag har han dock varit kanonknäpp! Ville absolut inte gå ut i hagen imorse, ville inte komma in för ridningen, ville inte bli riden, ville inte stå stilla. Och nu ikväll ville han inte komma in! :eek:

Han ville inte följa med när pappa skulle ta in hästarna, trots att han till slut blev själv i hagen. Så jag fick traska ut i bara handduk och hämta knäppskallen, och det var inga problem, pigg och glad som vanligt. Väl i stallet ville han inte äta! Han ville hellre stå och vila och spana in hästkompisen.

Så jag tog tempen på honom, 38,2 hade han, men då har han varit ute och sprungit i hagen innan.
Jag har några teorier, han hade fleecetäcke under regntäcket idag, det hade glidit och hängde ner över benen, kanske lite otäckt?
Sen har han precis fått en medryttare (för tre veckor sen) och det kan han kanske också reagera lite på? Han är rätt mycket enmanshäst.

Vad tror ni? Är det något jag bör vara orolig för eller är det bara en period? Kan det vara så att han reagerar på medryttaren eller vad kan det vara?
Tycker ni att han kanske borde vile några dagar?

Jättetacksam för svar och fråga gärna om ni vill veta mer. :bow:

Sv: Något fel? LÅNGT!

Min häst kommer alltid när jag ropar. Men nu i 2 dagar har hon gått sin väg när jag kommer, men hon blir sån när hon sätter vinterpälsen, händer även på vårkanten när hon fäller. Hon blir lite hudöm då och jag tro att det kan ha inverkan på humöret. Bara en tanke;)

Ja jag har tänkt på det också, men som sagt, jag blir lite hönsmamma. :o
Det är bara det att han aldrig varit sånhär förut när han satt päls (vad jag vet).

Märk inte ord!! Hon hade väl duschat!! Jag tror du kan ta det lugnt!! har också märkt att mina är ovillga i några dagar!! tror det är pälsfällning!!

Trotsålder?:D Min häst fick för ett tag sen för sig att han inte skulle göra galoppombyten, men nu gör han dom helt plötsligt igen. Jag tror att han bara kollar lite hur du reagerar, testar gränserna lite. Det kan ju ha att göra med pälsfällning som andra sagt, annars kan det ju vara den plötsliga kylan?

Ja, du har nog rätt. Men nu låter jag honom vila två dagar så får vi se hur det är sen.. :)

Det blir nog bra ska du se! Man kan ju inte vara uppåt jämnt, och det gäller nog hästarna också :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 966
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka