Något att sätta på tyglarna som jag inte vet något namn på...

B

banni

I hästsportbutiken här har dom precis börjat sälja någon slags små gummiband som ska sitta på tyglarna för att göra tygeltagen och händerna mer fjädrande och mjuka, om jag förstår det rätt.
Någon som har provat???

Tror du menar "Flexi-rein"..
Har sett det i engelska kataloger, det blev årets mest sålda produkt förra året.

Det jag såg av det verkar vara ganska praktiskt, i alla fall om ryttaren är hård i handen, för att göra det lättre för hästen.

Även om det naturligtvis är bättre att lära sig att vara mjukare i handen utan hjälptygel!

Har läst om den i utländska tidningar. Jag tycker inte om den, kontakten med munnen blir för "sladdrig". Och vad om hästen får ett spel och drar i väg? :confused: Då vill inte jag sitta och dra med gummi band iaf....

Folk får lära sig rida.... Det är min åsikt! :)

Håller med er, om folk lärde sig rida med kroppen och inte bara händerna så skulle sådant inte behövas. Men lite nyfiken på om någon provat och hur det fungerade att rida med såna...

Jag tror (minns dock inte var jag har hört det) att det används en del inom handikappridningen.

Jag tycker också att det verkar vara sladdrigt, men det kanske kan vara bra ibland. Det är så lätt att säga att folk helt enkelt får lära sig att rida. Ibland, ganska ofta faktiskt, är det ju så att häst och ryttare är utelämnade åt varandra (och i bästa fall en tränare) och då kanske hjälpmedel kan vara ett sätt att bryta en ond cirkel (ex. stum hand - spänd häst - spänd ryttare - hård hand osv). *Om* det då är så att ett gummiband kan mildra en hård hand och hjälpa hästen till avslappning kanske det i sin tur hjälper ryttaren att bli mjukare och mer avslappnad på hästryggen, och man kan starta en god cirkel.

Det finns ryttare med spasmer, som kan behöva gummiband i tyglarna.

mvh Jessica

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka