Någonmer som märkt skillnad?

Masse

Trådstartare
Under flera år har det slumpat sig så att jag bara haft ettåringar av samma kön. Antingen alla ston eller så alla hingstar.
Vissa år så har det varit svårt att få ettåringarna att hålla hullet på betet och andra år har det nästan varit lite för bra. Har aldrig direkt tänkt på det utan bara godtagit att det var ett bra eller dåligt år för bete.
Men i år så har det blivit så att jag har haft lika många ston som hingstar som varit ett år. På grund av vissa tråkiga omständigheter så fick vi byta stohagar mot hingsthagar under betesperioden, så dom har i princip gått i samma hagar. Hagarna är alla av bra kvalitet och där finns ett par att byta med under sässongen. De olika områdena ligger med ca två kilometers avstånd så hingstar och ston har igen direkt kontakt med varandra under sommaren.

Nu till skillnaden. Hingstarna har hela tiden oavsett bete haft lite svårt att hålla hullet. Men stona har istället varit lite på andra hållet hela tiden. Både hingstar och ston har vuxit ungefär lika mycket i sommar så det är bara hullet som skiljer.

När jag nu tänker efter så har de "dåliga" betesåren alltid varit när jag haft hingståringar och de "bra" då alla åringar varit ston.

Så har ettåriga hingstar svårare att klara sig på sommarbete än ettåriga ston? Någon annan som gjort någon reflektion över det här?

Sv: Någonmer som märkt skillnad?

Unghingstar rör sig väl mer än vad ungston gör? Det är i alla fall min erfarenhet. Och det innebör ju alltså att hingstarna gör av med mer energi än stona = har svårare att hålla hullet på samma bete.

Jag tycker definitivt att hingstarna kräver mer foder än vad stona gör.

Jag har alltid haft svårare att hålla hull på 1-års hingstarna än stona, dom kräver betydligt mera foder.

Då är jag inte ensam om de upptäckten.
Men hos mig springer nog faktiskt stona mer än hingstarna. Mitt ledarsto har mycket spring i benen, medan valacken som sköter unghingstarna är ett praktexempel på en "soffpotatis". Han har pondus och håller stenhård koll på de små men springa i onödan där går gränsen.
Är kanske som med människor att det hänger på hormonerna. Tonårs killar kan ju ofta hur mycket som helst och ändå vara smala och hungriga.

Hormonerna tror jag också på.
Har två lika gamla hundar, en tik och en hane, och det är precis samma med dom. Tiken är rund och fin och hanen mkt gänglig. Dessutom är tiken betydligt livligare än hanen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar