M

marre_86

Vi har en valack som betersig som en hingst i hagen och betäcker stona och tycker inte om den andra valacken ihagen brevid. Hur kan man få den att sluta bete sig så? :confused:
 
Sv: Någon?!

Jag har! Har tyvärr inte hittat någon lösning så han går själv den stackaren.. Men har ni kollat så att han inte är klapphingst? Provat att ge munkpeppar? Vi funderar på en unghäst som visar sig underlägsen genom att föltugga. En tjurig pissmärr kan också vara värt att prova men det fungerade inte för oss:( Min häst vara "bara" uppe o klängde på stona, vet inte i fall han inte visste hur han skulle göra eller vad han höll på med:confused: Men valacken som vi provat med jagade han ut ur hagen efter att ha bitit honom överallt, han följde även med ut ur hagen för att fortsätta jakten.

Jennifer
 
Sv: Någon?!

Min vallack hoppar upp på stoet som går i samma hage. Men i hans fall tror jag att det är en ren dominans grej. Han har ju varit vallack i hela sitt 17-åriga liv och har aldrig gjort så förr. Dessutom så går han jättebra ihop med den andra vallacken i samma hage.
 
Sv: Någon?!

Min e sån. Han gick ihop med ett sto men efter ngr dagar började han betäcka henne. Han har även gått med en annan valack men dom bara bråkade så nu får han gå själv. Tycker det känns säkrast så. Hästarna i hagen bredvid har han inga problem med. Hade både ston och valacker bredvid sig.
 
Sv: Någon?!

antingen får valacken gå själv eller flytta till ett stall med bara valacker, alternativt gå i en hage skild från de andra hagarna med bara en valack.. har denna valack hingsttendenser kvar kan han ge sig på den andra valacken om dom är tillsammans i hagen bredvid stona..

hmm lite delat stycke där men det framgår nog vad jag vill få fram.. :)
 
Sv: Någon?!

Du får tänka på skaderisken inte bara på din häst utan även på de andra hästarna. För att undvika att såna situationer uppstår skulle jag råda dig att låta din häst stå ensam i en hage. Om han även "ger sig på" andra valacker kan det vara riskabelt att släppa ihop honom med en eller flera andra valacker i samma hage.
Mina hästar får gå ensamma i var sin stor hage (men ijämte varandra), för att jag varken litar på den ene eller den andre när det gäller att gå ihop.
 
Sv: Någon?!

Mitt fullblod som jag hade tidigare höll på och betäckte både stona och hösilagebalen i hagen:rofl: han hade varit hingst tills han var 5- år, han kunde även vara allmänt störig i vissa fall.

Jag gav honom en kur med munkpeppar och på honom fungerade det kanon, han slutade betäcka och vara störig men han var fortfarande lika pigg och glad. Kan vara värt att testa för det var inte så dyrt.

Lycka till!
 
Sv: Någon?!

Tack alla för svar det är inte min häst utal stallägarens dom har han på prov för senare köp så han har inte varit så jätte länge.. vi har frågat ägaren när han blev kastrerad, det blev han tydligen tidigt men fick inte veta när.. men dom har köpt han tidigare från en hästhandlare från gotland tror jag det va. men han kan ju ha ljugit det är det ju ingen som vet.. men mitt sto börjar ju säga ifrån nu såhan blir ju sparkad men han ger sig inte :mad: och nu är det hårt ibacken så man kan inte slå ner några stolp och göra en till hage men när det blir mjukt igen får han gå själv.. finns ju inte så mycket annat men ska kolla det här med munkpeppar det är ju värt att prova.
 
Sv: Någon?!

Vi har en valack som betersig som en hingst i hagen och betäcker stona och tycker inte om den andra valacken ihagen brevid. Hur kan man få den att sluta bete sig så? :confused:
Munkpeppar fungerade på min hingstiga valack.
han fick återfall men då gav jag en kur till.
Första omgången gav jag väl 1 msk (var en shettis) i fodret som ja krossa lite. gav väl ca 1-2 månader.
Sedan vid återfallet som var mitt i sommaren gav jag honom lite kraftfoder med detta i i ca 2 veckor.
Värt att prova.
 
Sv: Någon?!

ibland kan det ju va så att man inte kan ha ston och valacker i samma hage vet sånna som absolut inte har det pga av bland annat sånna saker jag skulle inte låta en valack rida på nåt sto inte bra:eek: kan ju bli skador då...
 
Sv: Någon?!

*kl*
min vallack får enbart gå med andra vallacker! Finns det inga såna får han gå ensam... han är alldeles för glad i stona, men har aldrig visat någon tendens att attackera vallackerna... skulle dock aldrig ens prova att släppa honom med ston, och definitivt inte med ston och vallacker, tänk om han börjar leka hingst och attackera vallackerna för att ha stona för sig själv, och sen börjar betäcka stona!! Vilken mardröm!! :(
 
Sv: Någon?!

knapplån
Var köper man munkpeppar? Och hur mycket ska man ge? Jag har nämligen också en sådan valack som är alldeles för förtjust i stona...Jättejobbigt eftersom han är den enda killen i stallet. Så han får gå själv. Ett sådant beteende kan jag bara inte tolerera. Jag hoppas att det växer bort han är så ung än.
 
Sv: Någon?!

Vi har en valack som betersig som en hingst i hagen och betäcker stona och tycker inte om den andra valacken ihagen brevid. Hur kan man få den att sluta bete sig så? :confused:

Min ena vallack är också så, jättehög i rang och hingstig. Han har aldrig gått med ston så jag vet inte om han betäcker.. Först testade jag att släppa honom med en annan vallack som var ungefär i samma rang, det gick INTE bra. Men då tog jag min häst, satte honom i en hage bredvid min andra vallack som är väldigt låg i rang. Sen fick de gå bredvid varandra till de följde varandra från hagarna. Tex när den ena gick upp för att dricka så följde den andra med osv. O sen släppte jag ihop dom, INGA som hellst problem. Men det jag vet om min hingstiga vallack nu är atthan inte klarar att gå med andra vallacker som är i närheten av hans rang. (Han har vart hingst tills han var fem, är sju nu)'

Mitt tips: sätt ihop honom med en vallack som är lägre i rang än honom !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp