någon större ide att träna in bett?

S

SofaijaHhh

Är det något större ide att träna in bett på min polla när mitt mål är att rida i bettlöst eller grimma?

Min lilla hingståring som heter Not so cool (Tillkallas med namnet zesar)
ja altså ja funderar på om de ens är någon ide att vänja honom vid de att ha bett i munnen eller ej?
Jag och killen har ett otorligt samspel, bara att ta på honom grimman så följer han mig som en hund.
Men ibland är han en riktigt jävul på att retas då han fortfarande är i sina unga dagar..
men men
svara gärna.. Ickekritiska och kritiska svar. :)

Sv: någon större ide att träna in bett?

Varför inte lära honom bettet? Bättre medan han är ung än kanske om 15 år. Man vet ju aldrig med framtiden men bettet borde vara lika självklart som att kunna använda grimma, oavsett vad man ska göra med hästen när den har det på. :)

Tycker jag i alla fall! Just för att slippa ett eventuellt större problem i framtiden.

Är det något större ide att träna in bett på min polla när mitt mål är att rida i bettlöst eller grimma?

Min lilla hingståring som heter Not so cool (Tillkallas med namnet zesar)
ja altså ja funderar på om de ens är någon ide att vänja honom vid de att ha bett i munnen eller ej?
Jag och killen har ett otorligt samspel, bara att ta på honom grimman så följer han mig som en hund.
Men ibland är han en riktigt jävul på att retas då han fortfarande är i sina unga dagar..
men men
svara gärna.. Ickekritiska och kritiska svar. :)

Jag tycker inte det är nödvändigt att han vänjer sig vid bett. Det spar ju munnen på honom också:D
Men gör vad som känns bäst för dig ;)
// Lycka till:)

jag hade helt klart vant honom vid bett.
nånting i framtiden kan ju göra så du är tvungen att använda bett,
jobbigt att behöva vänja honom då.. :)

Hade definitivt vant in ett lämpligt bett och sedan lärt honom att följa det med milda hjälper.
Du skriver att ditt mål är att rida bettlöst eller i grimma, men kanske behöver du ibland andra vägar för att nå ditt mål?

Om du ska till klinik eller om du ska ut och tävla kan de ju i vissa fall kräva att hästen har bett i munnen för kontroll på olika platser.

Nä, jag tror inte att det skadar att vänja in bettet. Tänk bara på att vara mjuk i handen och att använda bettet på ett trevligt sätt så att det blir positivt så ska det säkert inte vara något negativt för er utveckling i alla fall.

Lycka till, vad du än bestämmer dig för.

Även om tanken kan kännas avlägsen nu så kan det ju vara en fördel vid ev försäljning om hästen är van vid bett.

Jag tycker att det bästa är att även lära dem att ha bett. Den dagen kan ju komma när du inte kan ha hästen kvar, och nästa ägare kanske inte vill rida bettlöst.
Dock kan man ju vänta tills inridningen är klar tycker jag.
Vi har ridit in vår unghäst i repgrimma, och vi kör fortfarande bara med den. När allt sitter i grimma, kommer vi introducera bett, även om vi nog inte kommer att rida med det fortsättningsvis.

Känner du att du har tiden och lusten tycker jag absolut att det inte finns ngn nackdel att hästen är van vid bett. Skulle du av ngn anledning tvingas sälja honom sen är det bättre att han vant sig vid bett från början av dig. Människor har en förmåga att vara väldigt otåliga när det gäller vuxna hästar och sånmt som man är van vid att en vuxen häst kan. Så för att skona hästen från en ev. tråkig erfarenhet senare kanske.

Men som sagt, lägg inte ner tid på det om du inte vill. Det ska vara för att du vill det isf.

Jag tycker att det bästa är att även lära dem att ha bett. Den dagen kan ju komma när du inte kan ha hästen kvar, och nästa ägare kanske inte vill rida bettlöst.
Dock kan man ju vänta tills inridningen är klar tycker jag.
Vi har ridit in vår unghäst i repgrimma, och vi kör fortfarande bara med den. När allt sitter i grimma, kommer vi introducera bett, även om vi nog inte kommer att rida med det fortsättningsvis.

Ja.. jag ska nog se till att allt sitter med grimman först för (omgivningen)
aah vissa i min omgivning säger att det är lättare att sedan vänja in ett bett när hästen lyssnar på grimman.. hmm:confused:

Tack för alla underbara svar.. jag har då bestämmt mig att ja ska vänja honom vid ett bett för att skona hans framtid om fallet skulle nu vara detta att jag verkligen måste sälja honom.. =(

Allt handlar om hästens bästa för min del..
:) tack till alla bukare som svarat!:love:

Ja.. jag ska nog se till att allt sitter med grimman först för (omgivningen)
aah vissa i min omgivning säger att det är lättare att sedan vänja in ett bett när hästen lyssnar på grimman.. hmm:confused:

Ja, så gör de visst på Holar (stora ridutbildningen på Island) där rider man först med en speciell kapson som lämnar frihet för bettringen. Sedan när hästen lärt sig att svänga, ställa, böja för kapsonen, så sätter de på bett och har dubbla tyglar. På så vis kan man gradvis öka bettets inverkan så att hästen lärs på ett mjukt och fint sätt.
(ja, nu gör säkert inte alla såhär, men en hel del som jag förstått, men det hör ju inte till saken)
Jag tycker det såg trevligt ut för hästen, och så slipper den ha ett otäckt bett i munnen precis i början när allt är nytt och det lätt blir lite strul.

Härligt med folk som tänker efter lite före!! :bow:

Liknande trådar

L
Hästvård Jag är i stort behov av hjälp nu! Jag tar hand om en häst som nu är 23 år gammal. Ägaren, vi kallar henne A, har honom i ett stall...
Svar
13
· Visningar
1 023
Senast: lovlimee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama