Någon som vill läsa om det blivit rätt?

caradan

Trådstartare
Har skrivit ner ett köpe avtal för hund och skulle vilja att någon mera läser det och kanske har lite synpunkter.
Säljare, köpare och hund har jag tagit bort då jag inte vill lägga ut dessa uppgifter på nätet men låtsas som om de står först i avtalet.

Pris och betalningssätt:
Köpeskillingen utgör:_________kronor.
Den skall erläggas kontant den:_______
Mervärdesskatt ingår i köpeskillingen.

Förköpsrätt:
Hunden får ej säljas/överlåtas alternativt avlivas utan att säljaren underrättats. Säljaren har alltid förköpsrätt.

Hunden på prov:
Säljare och köpare är överens om att köparen får ha hunden på prov från den:_______-06 till den:_______-06

Under prövotiden är hunden fortfarande i säljarens ägo och köparen ska då följa dennes anvisningar om foder samt skötsel. (se övriga överenskommelser)
Under prövotiden så håller säljaren hunden försäkrad i Folksam. Köparen står för alla eventuella veterinär kostnader under prövotiden men får självklart utnyttja försäkringen om så behövs.

Utrustning:
Utrustning som medföljer är: två st halsband, munkorg, halti, nomesele, två st koppel, matbar med två tillhörande skålar, fodertunna. Vid eventuell återlämnade av hunden under prövotiden ska även ovanstående utrustning återlämnas i det skick det var vid överlåtandet.
1 (2)

Hunden är säljarens egendom:
Säljaren försäkrar på heder och samvete att hunden är tillfullo betald och inte är ett föremål för panträtt eller annan säkerhets rätt.

Avtalets upphörande:
Under prövotiden har säljaren rätt att omedelbart hämta hem hunden om köparen väsentligt brutit mot avtalet.

Övriga överenskommelser:
Under prövotiden (och gärna även efter det) skall nedanstående följas:
*Hamlet ska äta Royal Canin Medium Light, 350g fördelat på 2-4 utfodrings tillfällen per dag.
*Hamlet ska vägas (lämpligen hos veterinär alt zoobutik) ca var 14:e dag för att se så viktnedgången går åt rätt håll.
*Hamlet får lämnas ensam max 5 timmar per dag, max 5 dagar per vecka.
*Köparen får aldrig bestraffa Hamlet fysiskt.

Tvist:
Tvist härrörande ur detta avtal eller bedömning av ett kontraktsbrott föreligger skall lämnas till allmän domstol.

Köpare och säljare förklarar sig nöjda med ovanstående avtal som har upprättats i två exemplar och utväxlats mellan parterna.

____________________den_______________

_____________________________ ________________________________
Säljare Köpare

Sv: Någon som vill läsa om det blivit rätt?

Även om köparen skulle bryta mot er överenskommelse, så har du ingen rätt att helt sonika ta tillbaka varan (i detta fall hunden).
Tragiskt men sant.. :crazy:

För att få ett juridiskt hållbart kontrakt, som håller vid eventuell domstolstvist, så bör du konsultera advokat.

Gnist:
Jag vill bara ha rätt att hämta hem honom under prövotiden om det visar sig att det inte fungerar, när prövotiden väl är avslutad så har de rätt att göra hur de vill (vilket jag hoppas kommer att bli bra)
jag vet även att egetligen så kan man inte skriva in att jag har förköps rätt men förhoppningsvis så är det ärliga köpare.

Är tyvärr ändå jättesvårt att få till det så att det blir juridiskt bindande i händelse av tvist :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle sälja min hund och ville ha pengarna som en slags säkerhet under tiden personen hade min hund, muntligt emellan oss sa jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 803
Senast: ainasoja
·
Ekonomi & Juridik Har hittat en köpare på min häst, men vi har ej skrivit papper ännu. Sitter och pillar med kontraktet nu. Så här står det: "Parterna är...
Svar
15
· Visningar
2 370
Senast: mackan
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder, vi skrev fodervärdskontrakt, ett sånt färdig skrivet man köper samt att vi skrev till en bilaga som båda...
Svar
15
· Visningar
1 831
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur