Någon som vill hjälpa mig att lösa denna gåta??

TeamVM

Trådstartare
Hej :)
Nu behöver jag all hjälp jag kan få!! Några har kanske läst i andra trådar om min häst Vilgot (f.2001) och hans problem. Har ägt honom i 2 år och hos förra ägarna var han lika dan. Stel och ovillig, var även halt i höstas. Vid ridning är han ofta istadig, när jag väl får fram honom rör han sig stelt och ovilligt eller bockar och sparkar. Han är likadan vid tömkörning och longering. Det spelar ingen roll vem som rider honom för han beter sig så med alla, det är inte min ridning som det är fel på.

Hästtandläkare, sadelutprovare, eqiterapeut, klinikbesök och mkt hjälp av duktiga instruktörer.
Det som har hittats av vet. är ett gammalt reaktionslöst överben och inflamation i båda bakknäna som behandlats. Equiterapeuten hittade låsningar i länden/korset.
Min senaste fundering är patellaupphakning.
Vad har vi missat??
Ska Vilgot bli bra??
Snälla, hjälp mig att lösa Vilgots gåta..

Sv: Någon som vill hjälpa mig att lösa denna gåta??

Du har ju provat det mesta. har ni tittat på blodvärdena? Kanske kan vara en mineralbrist?

Ionosil silvervatten sägs hjälpa kroppens immunförsvar samt underlätta ledvärk.

Annars kan du prata med din veterinär om att kanske behandla din häst med catrophen. Det är en medicin som ges intramuskulärt och hjälper ligament och leder till en bättre mobilitet. Ges till hundar och hästar med reumatisk värk-stelhet.

Ja det är nog läge att ta blodprov på honom, både för att kolla ev. mineralbrist och kolla om han har borrelia eller erlicha.

Ska ringa till hovis idag och disskutera om vi ska sko honom med kilar, det förenklar överrullningen och om han har patellaupphakning kommer han antagligen bli bättre av skorna.

Har du röntgat nacke och rygg?

Låter som att hästen har problem där någonstans med tanke på att det är samma beteende mönster både vid ridning och tömkörning.

Jag tror inte att du ska sko med en kilsula då denna sliter mer på hoven, en tillfällig nödlösning. Det finns skor som är högre i trakten och låga i tån.
Själv skulle jag sätta en lättare järnsko med lädersula fram och bak en guldsko med korimantfals.
Vet att hästar med problem i bakknäna kräver fäste i baken.

Nej, det enda vi har röntgat är haserna och inget hittades. Jag frågade vet. när vi var på klinik om att röntga ryggen men vet. ansåg att det var onödigt för att emellanåt (när han går i form) arbetar han mkt bra med ryggen.

Ja det har du säkert rätt i men jag vet inte så mkt om olika hovbeslag så det överlåter jag till min hovslagare :bow:

Jag skulle definitivt röntga rygg/nacke på en häst som beter sig såhär. Bara för att hästar fungerar ibland (mycket sällan som det låter i ditt fall) betyder ju inte att de inte har ont? Ibland kämpar hästarna på trots att de har ont, de är godhjärtade djur.

Hästar kan vara halta på tre-fyra ben och fortfarande inte via smärta hela tiden.

Annars kan man ju prova med butta för att se om hästen lungnar ner sig, gör den det så vet man ju att det har ont.

Skulle röntga ryggen och nacken. Låter som om felet sitter där.. och det du beskriver låter på pricken som min häst som hade ks. Nu behöver det ju inte vara just ks.. men ryggen och nacken borde kollas.

Jaa det låter som rimliga resonemang, han är ju en otroligt snäll häst så det skulle inte förvåna mig om han har gått och haft ont länge utan att visa det.
Tänkte så här att eftersom han är symptomfri när han går i form: när han går och spänner sig "trycks" ju tornutskotten ihop men när han går i form stretchar ryggen ut så att tornutskotten kommer längre ifrån varandra och ev. KS borde bli lindrigare.

Borreliaprov kanske kan var en idé att ta?

Hej!

Där jag jobbade innan hade vi en häst med liknande symtom, han vägrade gå framåt, oavsett om det var ridning eller longering, lika "envis" ute som inne och skulle nog mest betraktas som "istadig". Den stackars hästen fick många slag med pisk och när man slagit tillräckligt gick han minimalt bättre fram, men oftast stog han mest och snurrade i ett hörn.

På honom verkar det vara en kombination av vantrivsel (ridskolehäst) och magsår. Med magsårsmedicin blir han markant bättre, även om han fortfarande mest snurrar i hörnen med de som inte "kan rida". Får han gå sin egna lilla snigelvärld funkar han ok, med minsta krav blir han "istadig".

Han är kollad av båd massör, ET och vet och magsår är enda felet som hittats.

/ Lavinia

Ja det är lurigt, problemen kan finnas där man minst anar dem. Jag har bestämt att ta honom till en ATG klinik och ta reda på vad som är fel. Ta massa prover och röntga hela hästen om det så behövs.

Smärt måste ju inte komma från leder eller muskler, det kan vara inre organ som njurar som gör ont, långsökt men ändå... Det kan ju också vara psykiskt, har han varit med om något obehagligt som gör att han helt enkelt sätter sig på tvären vid minsta press? Det är så svårt när de inte kan säga vad som är fel :( Hoppas ni löser det :)

En fråga som kanske inte hör hit, men varför köpte du denna häst om han var lika dan hos förra ägaren!!?
Märkligt att inte vet tycket att de skulle röntga rygg och nacke. Vi hade en häst med liknande symptom som bara blev värre och värre. Till slut körde vi henne till klinik och sa: ta reda på vad det är! Börja med nosen och sluta i bakhovarna, vilket de gjorde. (tog en hel dag). Det visade sig att hon hade en ligamentskada i ryggen, dessvärre permanent. Så stå på dig tills de röntgar hela hästen.

Gör en ny hältutredning. Det låter som att knäna inte bliwit bra, kanhända finns där röntgenförändringar. Ryggen är ju också ett hett tips, men det är upp till undersökande weterinär att awgöra. Man kan ju inte röntga hela hästen bara för att en gäng bukefalister "tipsar".

Mineralbrist ger inte dessa symptom och inte heller nedsatt immunförswar. Strunta i att ge en massa skittillskott som ska wara bra för det ena eller det andra och satsa pengarna på en ordentlig weterinärundersökning istället.

Med tanke på att hästen warit dålig i 2 år + dessförinnan skulle jag tywärr inte tro att det är något som kommer att gå att laga.

Svarar alla samtidigt:

Förra ägarna lurade oss totalt, de ljög om det mesta och de skickade inte in ägarbevispappret som vi hade fyllt i vid köp och de skulle skicka till registratorn. Vi påminde dem flera ggr. men de kom bara med en massa dåliga ursäkter och det var nära att vi polisanmälde dem men tillslut skickade de in papprena.
I vintras vi fick av en slump höra av några bekanta till en av mina kompisar att förra ägarna hade haft stora problem med Vilgot, de klarade inte av honom och försökte därför bli av med honom. Jag provred honom 2 ggr. och då visade han inte det här beteendet, man kan undra vad de hade gjort med honom för att han inte skulle visa något :crazy: :mad:

Det måste vara något fysiskt fel på honom för han är den mest godhjärtade hästen jag någonsin har träffat och skulle aldrig beté sig så här bara för att djävlas. Det är klart att det är ett inrotat betéende hos honom nu för att han har hållt på så länge men det beror ju på något och jag måste ta reda på varför.

Ska boka tid för en ordentlig hältutredning på ATG klinik så snart som möjligt!!

Senast ändrad:

dags för ny hältutredning anser jag! Det är mycket möjligt att bakknäna inte blivit bra eller att hältan flyttat sig. Ex dubbelsidigt fram, kollat strålbenen?

Annars borde ni kolla ryggen även om veterinären inte anser att det är nödvändigt. En häst som protesterar såpass länge och mycket borde ha något fysiskt fel! Hästar är inte dumma utan anledning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka