Någon som vill hjälpa mig att lösa denna gåta??

Sv: Någon som vill hjälpa mig att lösa denna gåta??

Ja det är dags för hältutredning, inte hos samma veterinär som förra utredningen för den kliniken var inte bra :grin:

Detta känns som ett fall för återköp av hästen. Fy vad det är trist med så oansvariga säljare/hästägare som medvetet ger andra problem och stor sorg för det man trodde skulle bli roligt bara blir ledsamt och DYRT. Dessutom ofta plågsamt för hästen. Uppenbart har hästen problem någonstans vid ridning eftersom den i övrig hantering är snällheten själv.

varför skulle det var ett fall för återköp? Det finns bevisligen en hel drös hästar som inte fungerat hos ägaren men som fungerar perfekt hos köparen!

Nu har ju ts ägt hon om i 2 år och det är väl lite väl sent att komma på tanken att lämna tillbaka honom nu. Funkade det inte i ridningen direkt när han köptes kan det möjligtvis diskuterats men inte så här långt efteråt. Skadorna hästen troligtvis har nu kan lika gärna orsakats senaste halvåret.

Det är inte så lätt att man bara lämnar tillbaka hästen och får pengarna tillbaka så fort något är fel på hästen!

Anledningen till att jag tycker det KAN vara ett fall är att ts skriver att hästen betett sig på samma sätt hos tidigare ägaren. För mig talar det om att hästen haft problem redan vid försäljningen. Säljarens agerande vid affären verkar också konstig enlig ts framställning. Därav min fundering.

Svarar båda:

Vilgot kommer ALDRIG att säljas och jag är inte så jävla dum i huvudet att jag skulle låta köpet gå tillbaka så att han skulle tvingas bo hos de där hemska typerna!!!!!!!!!!!!

Ev. skador har han haft läänge, inget som jag har gjort under de 2 år jag har haft honom. Sommaren 2006 skickade förra ägarna honom som lägerhäst på Malexander ridläger och efteråt har vi fått "insider information" om att han var förjävlig där och han blev "bannlyst". Ägaren hade stora problem med honom både före och efter sommaren han var ridlägerhäst.

Jag skulle röntga rygg o hovar, samt böja alla leder.

Stelheten- låter som fång eller annat hovproblem. Går som på is.

rygghästar brukar protestera på annat vis.

Hoppas att det reder sig:laugh:

Hur är det med hans fötter? Har du provat att anlita en oberoende hovslagare för en bedömning?

När vet. på förra kliniken böjde honom så reagerade han väldigt starkt när höger bakben böjdes högt, han fick panik och bet mig och trampade vet. hårt. Vet. trodde att det satt i haserna eller bakknäna så båda haserna röntgades men de var helt ok så vet. bedövade(?) bakknäna och böjde igen och då var han mkt bättre. Vid något böjprov så HÖRDE jag hur han haltade när jag sprang med honom efter att vet. hade böjt något av bakbenen.

Hur protesterar rygghästar då?? Största problemen med Vilgot är att han bockar, sparkar bakut och är väldigt istadig. Stelheten visar sig inte så ofta.

Enligt alla de hovslagare vi har haft så har han väldigt fina hovar, mkt hårda och hållbara. De sköter sig i princip själva och hovis behöver oftast bara finputsa. Hans hovar är välformade men på framhovarna sliter han dem snett, utsidan av hoven blir sliten.

Sprutades bakknäna? det kan även vara högre upp än knäna, men nu svarade den ju på det.

Hur många grader var han halt initialt o efter böjprovet?

Hästar med ländproblem kan vara ovilliga att lyfta bakbenen. Måste sederas för att kunna skos.

Ja, bakknäna sprutades 3 ggr med kortison. Ingen aning om hur många grader han var halt.

ta in hästen på klinik igen! Det är ingen ide att sitta och spekulera vad som kan vara fel över nätet. Hästen borde få en ordentlig utredning igen, det är inte alltid det räcker med en gång på klinik.

Fråga om kiropraktor när du ändå är där och berätta att han är istadig och bockar. SI-leden kan vara rubbad osv.

Men nr 1. Utredning på klinik!

Ja ser du inte vad jag har skrivit?? Har skrivit flera ggr. att jag ska ta honom till ATG klinik...

jo jag ser vad du skrivit men det är ju ett evigt puttande på dina trådar. Det är ingen som kan svara över nätet om vad din häst lider av. Det enda sättet att få reda på det är att låta en veterinär kolla på hästen igen. När du varit inne med hästen så skriv gärna igen vad dom kom fram till!

Nej, jag tror inte att du är dum i huvudet. Däremot verkar inte säljarna vara särskilt trevliga och det är du som får stå där med all oro och tråkigheter. Att jag tycket det är ett fall för ev återköp är att det är säljarna som ska ta sitt ansvar. Men du gör naturligtvis som du vill med din häst.

Nu har jag pratat med hovis, vi ska prova att sko honom med kilar och se om ev. patellaupphakning blir bättre. Om han inte blir bättre ska jag ta honom till klinik.

Vad menar du med at utsidan av hoven blir sliten? Om hästen sliter ojämt snedbelastar den. Stort varningstecken som talar för att det är dags att byta hovslagare.

Min häst fick berömpå klinik av både veterinärer och hovslagare för sina exemplariska hovvinklar. Mycket imponerade av våran hovis. Detta när vi kom in med en häst med kotledsinflammationer och vi bad den kolla om hovarna kunde vara orsak. De dömde ut hästen och av en ren slump råkade en ny hovslagare komma ut och det tog honom ett år att få ordning på vinklarna som var helt åt.... Hästen frisk, ingen avlivning behövdes.

Ja altså utsidan på "bredden", inte på "höjden". Har inte haft den här hovisen så länge men hovarna är mkt jämnare nu och blir inte lika sneda som de var med förra hovis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka