Någon som vill hjälpa mig att inreda min lägenhet?

Vad sägs om lite färg?
Nu ser det ut som ett väntrum på sjukhuset 😅
Grått och beige. Filtar, kuddar, matta, gardiner, in med färg!
Hade köpt en sänggavel och en sängkappa.
Sen upp med tavlan bredvid soffan.
Hade även flyttat de små vid sängen, det ser ganska konstigt ut med så små tavlor tätt ihop på en så stor vägg.
 
Jag tycker att grått och beige kan vara svårkombinerat, särskilt utan någon färg som binder dem samman. Ett problem i ditt vardagsrum är att det blir stora kontraster, både mellan varmt och kallt och mellan mörkt och ljust (vitt). Det är nog därför som du upplever att den fina mattan inte riktigt passar in.
 
Jag tycker nog grått fungerar jättebra just med naturliga material som trä, bast, lera/terracotta. Jag tänker mig en stening strand en mulen dag och går lite på de färgerna. Färgställningarna, blir sand, åskmolnsblått, grått, vitt osv. Ska se om jag hittar någon bra bild.
c4cc751c9ef6816bff8c7ca686aafde7.jpg

https://decorhomedeco.blogspot.com/2019/03/30-elegant-living-room-colour-schemes.html
https://www.pinterest.se/pin/20758848267586271/

Ett tips är att besöka pintrest och söka på tex grey livingroom eller liknande så klickar du på en bild som liknar det du gillar och då får du upp ännu fler bilder på liknande förslag ochså kör man på såg tills man hittar "rätt".
 
Visa bifogad fil 40570
Såhär ser det ut i sovdelen.. Har fått till några tavlor där iaf👍🏻 Trodde dom skulle vara större när jag beställde dom så ser lite fjuttigt ut. Och överkastet blev inte alls bra, det är snyggare än på bild men hade velat ha ett större som täcker hela sängen lixom... Sladden på golvet ska bort😉
Kuddar! (som sagt var) Kostar inte mycket. Kan tillföra färg - jag skulle nog köra rött mot vinrött/oxblod i ditt hörn.

Är det hyresrätt är en sänggavel eller kanske som ett draperi mot väggen extra viktigt (man lämnar fettiga spår om man sover mot en vägg och det räknas inte som normalt slitage)
 
Hej! Har nyss flyttat till lägenhet och har verkligen insett hur extremt dålig jag är på inredning. Ser förjävligt ut🙈 Det kan bli riktigt snyggt men jag vet inte he jag ska få till det. Någon som är bra på sånt här och tycker sånt här är kul? Lägenheten är helt nyrenoverad och jättefin och möblerna är okså fina men ksk inte passar med varandra🤔

Jag håller med de flesta som skrivit i tråden!
Sen behövs det mer belysning, ser jättemörkt ut i vardagsrummet. De flesta har alldeles för lite lampor och punktbelysning i sina hem.
Till exempel kan du ha en snygg, större lampa över soffbordet. Något som väcker lite uppmärksamhet. Kanske i naturmaterial som återspeglar sig i mattan.
En läslampa eller annan vägglampa från väggen vid soffan.
I hörnet där du har enhörningen och förstärkaren kan du ha en snygg golvlampa eller en ljusslinga som kommer från taket till exempel.
Tavlorna ovanför sängen ser fjuttiga ut. Antingen får du bygga ut och sätta fler tavlor runt om eller flytta dom till ett annat ställe i hemmet, där väggen är mindre/smalare.
 
Jag hade valt en matta i färg! Och ett ovalt soffbord vore nog snyggt som @tanten föreslog!
Tänk på att tavlor i stort sett alltid känns mindre på väggen, där måste du nog tänka större. Ska du göra en tavelvägg tex ovanför soffan (som nog skulle bli snyggt!) så är mitt förslag att skissa upp hur tavlorna ska hänga på väggen, innan du drar igång. Annars blir det lätt som det blev ovanför sängen, det funkar liksom inte när man väl står där.
 
c4cc751c9ef6816bff8c7ca686aafde7.jpg

https://decorhomedeco.blogspot.com/2019/03/30-elegant-living-room-colour-schemes.html
https://www.pinterest.se/pin/20758848267586271/

Ett tips är att besöka pintrest och söka på tex grey livingroom eller liknande så klickar du på en bild som liknar det du gillar och då får du upp ännu fler bilder på liknande förslag ochså kör man på såg tills man hittar "rätt".

I din bild finns det en fond (eller fondbolag, som autocorrect vill ha det till) i bakgrunden som binder det grå pch det beige samman. Det grå och det beige har dessutom samma ton i fråga om värme/kyla. I TS fall då är mattan varm, men soffan kall. Det skapar jättekontraster, särskilt ihop med den vita bakgrunden.
 
I din bild finns det en fond (eller fondbolag, som autocorrect vill ha det till) i bakgrunden som binder det grå pch det beige samman. Det grå och det beige har dessutom samma ton i fråga om värme/kyla. I TS fall då är mattan varm, men soffan kall. Det skapar jättekontraster, särskilt ihop med den vita bakgrunden.

Hade aldrig kunnat sätta ord på det, men håller med helt! 👌
 
Jag hade satt hästtavlan högre upp på väggen. Köpt gardiner i en färg och matchat med kuddar och filt på soffan. Satt upp tavellister ovanför soffan och ställt ljuslyktor och de små tavlorna som satt ovanför sängen där i stället. Antagligen bytt soffbordet.
Köpt en sänggavel och kanske ett draperi vid sängen för att få en mer ombonad känsla där. Beroende på hur väggen går, set ut som sängen är bredare än vad väggen med tvn är.
 
@Thathorse
Jag tror att du skulle uppnå mycket genom att byta soffbord och avlastningsbord mot träfärgade möbler, gärna ek. Köp gärna begagnat, det finns så mycket fint. Jag gillar formen på Ikeas Listerby och Mios Yesterday men de är tyvärr för stora till din soffa.

Sen behövs det belysning. Massor. En schyst golvlampa bredvid soffan och kanske en bords- eller vägglampa intill enhörningstavlan (som ska flyttas upp).

Du har en bra grund. Det kommer bli jättefint :)
 
Visa bifogad fil 40570
Såhär ser det ut i sovdelen.. Har fått till några tavlor där iaf👍🏻 Trodde dom skulle vara större när jag beställde dom så ser lite fjuttigt ut. Och överkastet blev inte alls bra, det är snyggare än på bild men hade velat ha ett större som täcker hela sängen lixom... Sladden på golvet ska bort😉
Nån sänggavel? Jag sydde till extrarummet en gavel av gardintyg och satte fast med en sån där vajer man spänner. Och kiddfodral av samma gardinyg. Man skyddar väggen.
 

Bifogade filer

  • FB_IMG_1575170271781.jpg
    FB_IMG_1575170271781.jpg
    67 KB · Visningar: 61

Liknande trådar

Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp