Någon som vet?

Nussikan

Trådstartare
Jag lägger in samma tråd här som jag la under tävlingsforumet, kanske ni vet :) Jag ska starta Magne (fjording) i dressyr i sommar och startar honom ju då självklart som häst. Sen vill Karin starta honom i körning till hösten eftersom han är tänkt som reservhäst till VM om två år, men då måste hon ju starta honom som ponny, någon som vet hur detta funkar? Jag vet ju att jag inte får starta honom som både häst och ponny, men gäller det även när det är en annan kusk? Det blir ju ett helt annat ekipage...

Sv: Någon som vet?

Jag har inte hundra koll på hur reglerna är nu, men jag tror inte att samma häst får starta både som häst och ponny, åtminstone inte under samma år. Oavsett om det är olika kuskar.

Vet du vart man kan läsa dessa regler? Vissa säger nämligen att man får och vissa att man inte får :confused:

De måste ju finnas med i TR. Förmodligen är det TR 1 som gäller här, men det kan finnas specialregler för körning och då står de i kör TR. Står det inget om det i Kör Tr så är det TR 1 som gäller.Har tyvärr tappat bort båda mina och de var dessutom gamla så kan inte kolla.

Senast ändrad av en moderator:

Ok tack, har tyvärr inte TR tillgängligt (ligger någonstans, gud vet vart...) men jag har skickat ett mail till förbundet, får se om dom återkommer med något vettigt svar...

ponnyer ska ha mätintyg, och är han under 148 är han ponny. utan mätintyg går han alltid som kallblod om han är kallblod. oavsett strl.
så som häst får du inte starta honom alls.

Det var väl precis det jag skrev?? Jag är fullt medveten om att jag inte kan starta honom som häst i körning, hade jag kunnat det hade jag ju inte haft något problem, problemet är ju att han måste starta som häst i dressyr (eftersom jag är över 18 år) och sen måste han starta som ponny i körning (eftersom han har ponnymått). Frågan var ju om jag kan starta honom som häst i dressyr och en annan tjej honom som ponny i körning.

Om jag får hoppa in lite nu :D
Jag tror att missförståndet kommer av att du "bara" skriver dressyr, inte att det är rid-dressyr du syftar på att du ska starta honom i. Vet man inte det kan man tolka det som att det är kördressyr du pratar om. ..tror jag iaf ;)

Men alltså, jag vet att hon helst vill starta honom i ponnyklassen i körning och inte Kbl, men kan ni inte göra ett undantag i år då?
Så att du kan start rid-dressyr i hästklassen med honom och hon startar honom i kbl klassen i körningen?
Iom att det endå bara är premiär i år så borde det väl kunna fungera och sen det år hon verkligen satsar på körning med honom så får du låta bli att tävla lokala ridhästklasser med honom.

Fast iof. hur fungerar det att byta mellan kbl-klass ena året i körning och ponny-klass nästa år, om det inte är byte av kusk eller så?

För min del när det gäller min skrutt, när vi väl kommer igång igen :crazy:
Så torde jag väl få göra så att jag har henne med storhästlicens och då borde det väl i rimlighetens namn bli kbl-klassen i körning jag för hålla mig till. Jag menar jag har ju inte samma kapacitet som Karin så jag har inte alls lika höga mål som henne så för min del spelar det ju inte lika stor roll. :D

Ok, då får jag be om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt.

Jag kommer att starta honom lokalt i år och regionalt nästa år (i riden dressyr) och att starta i kallblodsklassen tror jag inte är något allternativ för Karin då hon vill ha med honom som reservhäst till VM om två år. Jag fick mail från förbundet och dom skrev att detta var ett problem (nähä!?) och att man kunde ansöka om dispens för varje enskilt tillfälle, det är ju tur att det inte är krångligt med alla regler... *mutter*

Ok, då får jag be om ursäkt om jag uttryckte mig otydligt.

Jag kommer att starta honom lokalt i år och regionalt nästa år (i riden dressyr) och att starta i kallblodsklassen tror jag inte är något allternativ för Karin då hon vill ha med honom som reservhäst till VM om två år. Jag fick mail från förbundet och dom skrev att detta var ett problem (nähä!?) och att man kunde ansöka om dispens för varje enskilt tillfälle, det är ju tur att det inte är krångligt med alla regler... *mutter*

Behöver väl inte be om ursäkt heller, var ju bara min reflextion över era texter, där det åtminstone ur min synvinkel, lät som att ni pratade lite förbi varandra. :D ;)

Ja hade du planerat att fortsätta tävla dressyr (ridet) så blir det ju lika bökigt framöver.

Alltså får vi bara hoppas att det kan lösa sig så att ni kan få dispens!
Bökigt när man är överårig men vill tävla sin lille "ponny" i ridgrenar :D

Haha, ja det blev väl lite svårt med komunikationen kanske :p

Ja, hoppas verkligen dom ser över dom där reglerna snart, blir ju himla bökigt om man ska behöva söka dispens varje gång man ska ut och tävla!

Nej! var det varje gång ni behövde söka dispens?
Trodde det var per sässong :eek:
Huh, ja då låter det ju verkligen som mycket onödigt krångel.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
10 442
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar