Någon som vet?

A

almostgorgeous

Jag vet inte vad som är fel, men någonting är det...
Scenario: Min kära mor och jag skaffade katt när vi fortfarande bodde tillsammans, en gatukorsning, Sarah. Nu åtta år senare har någonting hänt med henne, om det är hormonellt eller jag vet inte vad.Till att börja med upptäckte vi att hon började bli folkilsken, fräste åt gäster bla. Eftersom jag flyttade hemifrån förra vintern och min mamma gick upp i arbetsstid blev hon mycket ensam och vi tänkte att det nog var därför. Sedan upptäckte vi att hon började tappa päls, eller rättare sagt nöta bort päls genom tvångsmässigt tvättande och bitande i skinnet. Om man tar upp henne slutar hon en liten stund men fortsätter så snart hon får en chans. Nu är hon helt kal på magen och insidan av bakbenen. Har någon varit med om detta förut? Hon är helt frisk i övrigt, vi har funderat på om hon kanske är understimulerad men det borde väl märkts tidigare? Hon har aldrig betett sig såhär förut.

Sv: Någon som vet?

Du tror inte att det är klåda hon har i huden? Det kan ju bli beteendeförändring om det kliar illa i huden.

Min ena katt är överkänslig mot mat och jag tror även han är överkänslig mot kemikalier. Han kliar upp huden på magen och får sår, hans tassar får också klåda. Han får även känsliga tarmar och det kan komma blod i avföringen. Så jag använder bara allergi-tvättmedel, såpa till golvet och ger honom veterinärmat, efter flera besök hos veterinären. Dessutom är han numer ordinerad låg dos av kortison varje dag. Och han får aldrig smaka på kött, mjölk eller annat gott. :( :crazy:

Man tänker inte ofta på att katterna går med sina tassar direkt på golvet och sedan slickar i sig golvinnehåll när de tvättar tassarna. Alltså får de i sig mycket kemikalier från Ajax m fl. Och de ligger ju oftast på våra överkast, i sängen, på handdukar osv, och slickar därmed i sig tvätt- och sköljmedel.

Så gör både er katt och er själva en tjänst och åk till veterinären, eventuellt kan de eliminera klåda. Eller hon kanske har löss/loppor? Min erfarenhet är att veterinärerna tar väldigt allvarligt på symptom som klåda, delvis just för att det är så mentalt jobbigt för katten.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Håller med Ewa-Lena, det är dags för ett veterinärbesök. Det kan handla om fysisk sjukdom eller så kan det vara stressbetéende, oavsett vilket behöver hon komma till veterinär.

Kan bara hålla med om att hon borde komma till en veterinär.
Måste vara otroligt jobbigt för henne.
Lycka till!

Tack för alla svar, hon är ju egentligen inte "min" katt längre men jag ska be att mamma tar henne till veterinären så snart som möjligt, hoppas bara det inte är nåt allvarligt... :crazy: obehagligt när hon helt ändrar personlighet sådär.

[/QUOTE] Sedan upptäckte vi att hon började tappa päls, eller rättare sagt nöta bort päls genom tvångsmässigt tvättande och bitande i skinnet. Om man tar upp henne slutar hon en liten stund men fortsätter så snart hon får en chans. Nu är hon helt kal på magen och insidan av bakbenen. Har någon varit med om detta förut? Hon är helt frisk i övrigt, vi har funderat på om hon kanske är understimulerad men det borde väl märkts tidigare? Hon har aldrig betett sig såhär förut.[/QUOTE]

HEj var med om samma grej men min misse... Förra sommaren så tvångsmässigt så slickade hon sig på magen och insidan av låren blev då helt kal... Rådrågade en kompis som jobbade på Ultuna, men det slutade med att jag testade henne med krage, men hon gick in i allt så jag slutade md den. Men efter ett tag så slutade hon tvärt, kan ha hållt på i ca 1 mån kanske... Kan ju tillägga att hon endast var ½ då är nu 1½ Men hoppas att det löser sig för dig och din mamma/MW

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Var bortrest 2,5 vecka och min cornish-rex-hona var bortlämnad till ett par som hon varit hos ett par gånger. Hon var där utan sin...
Svar
1
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·
Katthälsa Kan började att säga att jag givetvis kommer kontakta veterinär så snart dom har telefontid! Jag har en hankatt på 11 år, har varit...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Det började för lite mer än ett år sedan - Minimannen tvättade bort pälsen. Tvättade tvättade tvättade tills svansen var kal och...
Svar
18
· Visningar
15 836
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama