Någon som vet..

J

_jossan__

Hur man får hästen att få "övertramp" eller vad det heter. Har hästen det medfött eller går det att träna sej fram..?
Var häst kan gå och kröka på naken och gå hur fin t som helst men hon trampar inte under sej..

Kan någon hjälpa mej? om det går alltså..

Sv: Någon som vet..

alltså går hon inte hur fint som helst...

Jag är övertygad om att man kan ta fram ett övertramp genom rätt träning.
Men - var uppmärksam på att det finns två sorter av övertramp. Den ena är när hästen genom att sträcka sitt framben bakåt trampar över framhovens spår med bakhoven. Direkt förkastligt, eftersom det innebär stora påfrestningar för frambenets hov och kotor, men ack så vanligt.
Den andra är när hästen sätter sitt framben rakt ner, lyfter det "i tid" och bakbenet ändå trampar över framhovens spår.

Min häst, en grov kallblodstravare, har absolut inget övertramp, men hon trampar under sig ändå. Skilj på övertramp och undertramp.

Immer

nae..haha, kanske inte riktigt hur fint som helst..:angel:

Övertramp är till stor del medfött men går ofta att förbättra lite grann men jag har aldrig sett några dramatiska skillnader. Dock viss förbättring!

Saigon skrev:
Övertramp är till stor del medfött men går ofta att förbättra lite grann men jag har aldrig sett några dramatiska skillnader. Dock viss förbättring!

Håller med. Om hästen går i rätt form och bär sej rätt har de flesta hästar övertramp (mer eller minre) men det viktiga är inte övertrampet utan att hästen bär sej själv utan att hänga framåt och med nacken som högsta punkt och nosen aldeles framför lodplan bla bla bla...
Slutsats: Stirra ej ej blind på övertrampet!:smirk:

Håller med Saigon och lägger till att bara för att hästen har övertramp innebär inte det automatiskt att hästen trampar under sig! Den kan ju ta långa kliv utan att trampa under sig.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar