någon som vet?

K

knasenknas

ska använda kyller nu, för att försöka få bort min hästs gallor.
men ska man använda det varje dag? eller ska man typ skifta lite, kyla benen med bara vatten en dag å andra dagen använda liniment å en annan dag använda kylleran, eller hur ska man göra?

tacksam för svar :banana:

Sv: någon som vet?

knasenknas skrev:
ska använda kyller nu, för att försöka få bort min hästs gallor.
men ska man använda det varje dag? eller ska man typ skifta lite, kyla benen med bara vatten en dag å andra dagen använda liniment å en annan dag använda kylleran, eller hur ska man göra?

tacksam för svar :banana:

Ska du försöka kyla bort gallor kan du använda varje dag.

Sen, beroende på VARFÖR du har gallor så kan det vara mycket bättre att värma, men det märker du ju.

Alexandra_W skrev:
Ska du försöka kyla bort gallor kan du använda varje dag.

Sen, beroende på VARFÖR du har gallor så kan det vara mycket bättre att värma, men det märker du ju.

alltså jag pratade med min mamma om gallorna, och när vi köpte hästen så sa dåvarande ägaren att hon har haft det så länge jag har ägt henne och hon har ju aldirg varit halt eller haft problem,
men jag vill ju inte ha dom där, dom ska ju inte va där.
men vad tycker du då? vad ska jag använda, jag har fått mpnga svar å dom tycker att jag ska kyla.'

men som kyllera kyler ju först sen blir det varmt....

Senast ändrad av en moderator:

knasenknas skrev:
alltså jag pratade med min mamma om gallorna, och när vi köpte hästen så sa dåvarande ägaren att hon har haft det så länge jag har ägt henne och hon har ju aldirg varit halt eller haft problem,
men jag vill ju inte ha dom där, dom ska ju inte va där.
men vad tycker du då? vad ska jag använda, jag har fått mpnga svar å dom tycker att jag ska kyla.'

men som kyllera kyler ju först sen blir det varmt....

Kyllera värmer INTE om du inte lindar över.

Har du bara på kyllera så det som händer är att lera 'stjäl' värme (kroppsvärme) från benet. När leran slutar fungera återgår temperaturen till det normala. Men du får aldrig en värmande effekt om du inte lindar över (då får du först kylning och sen våtvärmande omslag)

Men utan lindor - INGEN värmeeffekt alls.

När det gäller gallor så finns det ju lite olika typer. End el hästar har 'alltid' mer eller mindre gallor, men de är 'värre' på morgonen när de stått inne. Sådana gallor är oftast lättare att få att hålla sig borta med VÄRME eftersom de hänger ihop med bristande cirkulation (och därför de blir sämre när hästen står inne) och genom att värma så ÖKAR du cirkulationen lokalt. Så där kan stallbandage, ev med värmepaddar, göra stor skillnad.

Sen finns det gallor som inte påverkas varken av rörelse eller vila och de kan svara på värme eller kyla. Eller inte alls.

Men vad man väljer att prova eller vad man väljer att prova först är till syvene och sist en smaksak och det är inte direkt skadligt någotdera även om man råkade välja 'fel'.

Jag håller fn på att försöker kyla bort gallor själv, efter att utan framgång försökt värma bort dem. Vi får väl se. So far svarar unghästens gallor (som är nya) inte speciellt på nåt alls, medan valackens galla (som är gammal) INTE svarar alls på värme, svarar lite på kyla och svarar FULLSTÄNDIGT på - magneter!

Kyllera värmer INTE om du inte lindar över.
Men utan lindor - INGEN värmeeffekt alls.

å nej nej, jag menar ju självklart med lindor över. först tiningspapper sen linda. har hört att sen när värmen kommr att den "suger" ut gallan.

vad är detta för nått då? hur används det? kan du berätta lite om det?

knasenknas skrev:
å nej nej, jag menar ju självklart med lindor över. först tiningspapper sen linda. har hört att sen när värmen kommr att den "suger" ut gallan.

vad är detta för nått då? hur används det? kan du berätta lite om det?

'Suga ut' gallan är en skröna. Det värmen kan göra är att öka cirkulationen och på så sätt hjälpa kroppen att själv transportera bort överskottsvätskan som samlats och skapat en galla.

Ang magneter så är det just vad det låter som - magneter. Hur de påstås fungera kan du läsa om. OM de fungerar får man bilda sig en egen uppfattning om baserat på eget tyckande och tro. Grunden är att magneterna ökar blodcirkulationen och därmed befrämjar t ex läkning, eller som i fallet gallor, borttransport av slaggprodukter/överskottsvätska etc. Och att ökad cirkulation gör detta är bevisat, däremot råder det delade meningar om magnetterapi kan öka blodcirkulationen och hur starka magneter som då behövs etc.

Här finns mer om Magneter http://www.magnethealth.se/ Det är dock INTE deras produkter jag använder så produkterna kan jag inte uttala mig om alls.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: WildHorse
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka