Någon som vet...

Ajabaja

Trådstartare
hur just tävlingsdressyren uppkom?

Jag ska skriva en svenska uppsats där jag ska jämföra Akademisk ridkonst med dagens tävlingsdressyr. Vart den akademiska ridkonsten härstammar ifrån & hur den har uppkommit finns det mycket fakta om & även i vanliga ridhandböcker finns det fakta till den perioden & hur jag kan länka ur den perioden till AR.

Men tävlingsridningen?! Det finns hur den gick från att hästarna utbildades i skolorna ovan mark till att det blev omöjliga mål att nå i kavalleriet på rekrytens korta tid..
Så hur själva ridningen utvecklades till det den är idag har jag väl ett hum om, men inte hur det blev populärare att just tävla & hur ridningen till sist slutade i dessa strikta linjer som faktiskt finns & anpassandet efter just tävling.
Hur kom dressyrprogramen till?
Hur blev just de en sorts riktlinje för hästens utbildning?
Varför började tävlandet i dressyr?

Någon som har något tips, kunskap eller vet någon bok som jag kan ta hjälp av?
Jag har så svårt att få ihop det! :confused:

Sv: Någon som vet...

fråga på barock istället, dom vet allt sådant där :D

Det var officerarna som började med tävlingsdressyren. Exakt när kan jag inte säga, slutet på 1800, början på 1900-talet. De hade sina hästar de tränade och ville visa upp sin dressyrträning likaväl som de tävlade i hoppning m.m. I början var det ofta kombinerade tävlingar. Redan i dom första moderna Olympiaderna som hölls var dressytävling med. Endast officerare fick tävla, det var så ända fram till efter 2:a världskriget, då underofficerare, civila och t.o.m. kvinnor fick vara med och tävla.
Programmen skrevs därför att det behövdes en bedömningsmall för att kunna tävla. Dressyrprogrammen såg inte riktigt likadana ut då som nu. I de första Olympiaderna var programmen 10 - 15 minuter.
All tävlingsdressyr, programmen och deras utbildningsgång kommer ifrån militären.
Det finns böcker som handlar om Olympiadernas historia, ridsportens historia m.m. Du får leta.
Håll till godo/bobo

Har för mig att det var med som OS-gren 1920, men inte säker?

Innan var det bara längdhopp, höjdhopp och prishoppning. :rofl: (Sverige har de tre första os-gulden i ridning :D)

Antagligen får du veta mycket mycket mera om du skriver på barock.

Men jag har för mig att det var typ så hära, (jag har säkert jätte fel, har bara hört det från muntliga källor och virrat ihopp allting.)

Att under den franska revolutionen så dödades alla som var duktiga med hästar, och hästskötarna blev plötsligt dom som som bestämde och skulle träna hästarna, så helt plötsligt hade dom en massa jävligt bra tränade hästar men ingen som kunde rida dom, så då importerar dom några gubbar från något annat land som gör om ridutbildningen från högt skolade stritshästar och duktiga ryttare, till militär ridning, en flock hästar och en flock gubbar, som ska överleva så länge som möjligt i strid, minimal utbildning tre månaders för att ge sig ut i fält och typ 2 år för att bli den som tränar de som ska ut i fält. och typ därifrån är den modärna ridningen byggd,

Dressyr och ryttartävlingarna började i alla fall med att officer nissarna ville vissa vem som hade den bästa hästen typ, och så blev det dagens tävlingar..

jätte dåligt svar,, jag vet . :o men varför inte försöka briljadera med mina "kunskaper" ;)

Tusen tack för svaren! Det gav mig en liten knuff i rätt rikting i alla fall! Tror jag klarar av att få ihop det nu... :cool:

Får väl fråga på barock oxå, men tänkte att de visste nog mest om sin egen ridning än någon annans...

Återigen tack! Kommer ni på mer så får ni gärna skriva eller PM:a!

:bow: :bow: :bow: :bow:

Det står litegrann i Kurt Grafs bok om Den svenska varmblodhästens historia under 200 år. Värt att notera är att det hette inte dressyr utan prisridning och började som någon skrev vid förra sekelskiftet. Det vara bara militärer som tävlade i prisridning, hoppning och fältritt samt red jakter. Vanligt folk hade tyngre hästar som användes i jordbruket och hade väl heller ingen utbildning att rida dressyr. Under de första olympiaderna briljerade flera svenska hästar med att ta medaljer.

Läs boken "Ridskola innehållande Cavallerie eller Fält samt Högskolan jemte därhörande Dressurer" av Henric Herman Anrep. Boken har i alla fall tidigare funnits att köpa på Ryttare och häst i Flyinge, mycket billigt! Den är skriven precis innan sekelskiftet 1800/1900 och beskriver väldigt bra just övergången och skillnaden mellan "högskolan" och "fältskolan", som är ursprunget till den modernare ridstilen. Den är dessutom förbaskat rolig och underhållande att läsa!!! Rekommenderas varmt!

Jag har laddat hem den klassiska ridkonsten, en ridlära från början till fulländning av alois Podhajsky. där stod det lite om sånt, länken ligger nån stans på barock forumet.

Annas skrev:
Läs boken "Ridskola innehållande Cavallerie eller Fält samt Högskolan jemte därhörande Dressurer" av Henric Herman Anrep.
Den som inte har läst denna boken har absolut missat ngt mycket läsvärt! :)

:D Ja verkligen! Jag låg dubbel av skratt när jag läste vissa avsnitt!

Liknande trådar

Ridning Kände att tråden höll på att tappa fokus om den här diskussionen fortsatte, men jag tycker att den är så intressant att jag gärna...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 360
Senast: Susan
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
19 094
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 992
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 819
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka