någon som vet???

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare *Maria*
  • Startdatum Startdatum
M

*Maria*

alla säger olika och alla säger även att just dom har rätt. men vad är rätt? :confused:

Ska man rida lätt eller sitta ner när man rider monte? vilket stör hästen/ponnyn minst? har suttit och kollat på ett band när jag rider monte och har sett att alla rider olika.vissa rider lätt, sitter ner, sitter ner lutar sig bakåt och har benen rätt fram, vissa står upp.
Det var en tjej häromdagen som sa:
- jag sitter ner för då sparar jag på hästens rygg. stämmer det???
jag trodde det var tvärtom, att om man sitter ner så stör man hästens trav. :confused:

Snabba svar tack :)
*maria*

Sv: någon som vet???

Jag tycker inte att man kan säga något generellt, jag anpassar mig efter hästen, vad som känns bäst på just den individen. Hästarna rör sig ju olika och är olika balanserade och därför blir ridstilen den som funkar bäst för mig som ryttare på just den individen.

Jag tror att en "stående" sits är den som stör hästen minst och är skonsammars för dennes rygg, men då måste man ha en väldigt god balans och skapliga benmuskler. Orkar man inte stå och man skumpar runt i lättridningen så är det väl så att "nedsittning" är det skonsammaste pga. att att man inte behärskar de andra teknikerna?!

jo, så kan det faktiskt vara. Jag rider lätt och självklart på rätt sittben. Än så länge har det ju gått bra så jag hoppas jag inte stör hästen/ponnyn.
kram

På min vallack rider jag lätt i voltningen, sitter långt bak bakåtlutad i startmomentet, står upp under loppet men om jag behöver driva tex. på upploppet så rider jag lätt. Ja, det var väl alla stilar :) men så är han en ganska speciell häst, han går tex. utan käk. Stoet är det lättridning på hela vägen, det är det enda som går på henne.

Villket är det rätta sittbenet då, innre eller yttre?

Oj :confused:

Jag har ridit för ridlärare några år och för mig faller det naturligt. Jag står upp när det vänstra frambenet (in mot mitten av banan) är rakt och sitter ner när det är i "luften". Och man kan även säga att jag står upp när det högra benet är i luften och sitter när det högra benet är rakt. Tycker det var lättare att lära sig att rida på rätt sittben på det första sättet. (hoppas jag säger rätt nu, annars få ni rätta mig. Men jag vet att jag rider på rätt sittben) (om min ridlärare nu inte är korkad och lär ut fel:) men det tror jag inte)

Vem rider du? vi kanske har mött varandra:) visserligen har jag bara ridit 5 monte lopp men vem vet:) Det e alltid kul att träffa fler som rider monte.

kram

Jag har aldrig lyckats rida lätt på ett vettigt sätt på en travare i full fart, går det öht? :o :angel:

Jag brukar "halvstå", inte i fältsits utan mer rätt upp, fast ändå med kontakt med sadeln. Äsch... det är för svårt att förklara, men jag följer hästens rörelser utan att sitta tungt på den, kan man säga. :idea:

Hrm, du sitter alltså ner när det innre frambenet är bakåt, så som man som dressyrryttare är lärd att det ska vara. Det gjorde jag oxå tills en mycket duktig equiterapeut sade att i monte´n skall man, för att skona hästen, sitta på det yttre. Jag är inte den som kan avgöra vad som är rätt men med tanke på hennes yrke och att hon under många år jobbat med franska monte´hästar och har egna framgångsrika monte´och travhästar, både i sverige och i Frankrike, så utgår jag ifrån att hon har "kött på benen" i det påståendet. Därför har jag bytt till det yttre och det funkar faktiskt bättre på stoet, hon går mycket bättre i kurvorna numera.

Man brukar kalla det för att sitta på det benet som sätts i marken när man sätter sig ner i sadeln. Normalt när man rider sitter man på det yttre benet. Om jag förstår dig rätt så sitter du på det inre när du rider monté.

Om du rider lätt ett helt lopp, byter du sittben under loppet? T. ex. sitter på det inre benet i kurvorna (som jag förstod på dig fungerade bättre) och yttre på rakorna?

Jag har körlicens, inte montélicens, men har en del kompisar som rider så man snappar ju upp en del. Det jag har hört är att det är i stort sett omöjligt att driva effektivt om man inte rider lätt, vad tycker du?

Men jisses...snacka om att kunna snurra till det ibland. Jag byter inte sittben(med flit) under ett lopp, det tror jag skulle störa hästen och så har jag fullt upp med annat än att komma ihåg sådant! :)
Det du hört om drivningen stämmer ganska bra, återigen beror det ju på individen, men så är det ju alltid med hästar....det finns ju ingen mall för alla! Om hästen är mycket tradtionellt ridtränad så svara de oftast väldigt bra på skänklarna, och dem flaxar man ju bäst med i lättridningen.

Ina79 skrev:
Om hästen är mycket tradtionellt ridtränad så svara de oftast väldigt bra på skänklarna, och dem flaxar man ju bäst med i lättridningen.

:rofl:

Eller så är det en undanflykt, dom blir trötta i benen mot slutet av loppen... :D

Ja, det blir man iaf. om man "stått" större delen av loppet. När jag tog licensen så var det träningsvärk varje tisdag första halvan av kursen, sen var det lugnt. Nu när man inte rider "lopp" lika ofta så känns det i benen dagen efter igen, det är ju muskler man inte tränar vid vanligt ridning lixom.
Samma var det när jag tog körlicensen, lånade en häst som var mer än lovligt stark och het.....ojoj villka spagettiarmar jag hade redan INNAN loppet, skäll fick jag oxå för att det råkade visst gå lite fort i början. :angel: Men efter några gånger så gick det bra, kan ju iofs. ha att göra med lite utrustningsändring, en raymondkäk och ett cyklestyre gjorde nog mer till än vad "träningen" givit. :D

vet inte hur många det är som har fattat,kanske var jag som var otydlig. Jag rider Ponnymonte. alltså på russ. Så det är lite skillnad mot hur det är att rida travare. När jag rider travare så rider jag lät i dom "låga" farterna och jag kan inte ( på min travare) rida lätt när det går fort. Jag står upp. För ska jag rida lätt, ja det går näst intill inte. då skumpar jag som en potatissäck:)

Jag vet inte. jag ´rider på det sättet som mina monte ponnisar går bäst på. Har än så länge bara gått bra och inge ägg(0) eller DG.

tack för svaren i alla fall

Ps får se vad dom säger när jag ska ta monte licens för stor travare, dom måste ju veta ds

Det finns inget som är varken rätt eller fel. Alla hästar är olika byggda, därefter förutsättningar för hur man skall rida... Du måste känna att du inte stör din häst, att hästen kan springa till 100% det är det viktigaste!=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar