Någon som vet vad detta är?

Mish

Trådstartare
Min valack som jag skrivt om i en tidigare tråd (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1158986) fortsätter att göra mig funderad. Nu är han inte längre halt på volt, vad jag kan se, men han ömmar om han kliver fel eller på sten m.m.

Men däremot har dessa sår och den röda markeringen på hoven uppkommit, Ngn som sett ngt som detta innan? Bästa sättet att sköta om det?

Hovslagare och veterinär kommer ut nästa vecka, vad kan jag göra tills dess?

33222777.jpg

Sv: Någon som vet vad detta är?

Ser i mina ögon ut som en blödning som letar sig fram.. tidigare hovböld som flyttat sig uppåt kanske?!:confused:

Nej inte höga. dock lite långa tår och låga trakter, som hovslagren jobbar med. Så måste var vinkeln.

Hittar tyvär inte en ända bilden tagen så man ser hur hov och kotan ser ut bra.

Skulle det förklara den röda horisontella linjen i hoven också?

Solskydd o vila några dagar. Det där gör ont.

Har den inga andra symptom behöver den inte skyddas från solen över hela kroppen.

Har den andra symptom kan det komma från växter o vore jag då du skulle jag ta bort den från gräs.

Läs om fotosensitivitet.

Tittade mer noggrannt på bilden o som du ser är den inte påverkad över pigmenterad hud.

Senast ändrad:

Okej ja vilar gör han redan pga av den tidigare hältan från denna hov. Ja jag och också tänkt på att det endast är på opigmerat och där han är rakad, men trodde inte hoven kunde få den röda randen av detta.

Då testar vi med solskydd och ser om det blir bättre :)

Kortisonsalva två - tre gånger om dagen och sedan en fet kräm ovanpå är det som hjälpt min häst absolut bäst! Och såklart att ta bort solljuset från de berörda ställena. Min häst är fotosensibel och får utslag varje sommar. I år köpte jag soldamasker och det har hjälpt riktigt bra!! Inte ett utslag. Självklart skall grundproblemet åtgärdas (i mitt fall alsikeklöver som jag försöker rensa bort, men han älskar dem och hinner hitta dem snabbare än mig när det kommer upp igen ut backen efter första urrensningen). Jag köper vanlig hydrokortison på apoteket efter rekommendation från min veterinär. Är det ett fult utslag (som sitt) så på med ganska mycket salva och sedan linda med bommul första dagarna tills den värsta rådnaden lagt sig.

Hoppas du får bukt med det fort. kan vara ett helskotta ibland.

hmm.. det där har jag sett på mina... måste leta ett tag i minnesbanken för att minnas när det var....

tror att det ev kan ha vart när jag råkade bränna A med för dåligt utblandad jodopax (blandningen var alltså för stark)... men jag är inte helt säker..men han har också vita tassar, de är ju så himla känsliga där..

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 769
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 256
Senast: lett
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V