Någon som vet vad det är för fel på min kanin?

Tora

Trådstartare
Jag har en kanin som är nästan på pricken 6 år. Det är en kastrerad "gatukorsning". Då öronen hänger skulle jag tippa att det är någon vädurskorsning.

Nu till sjukdomsbilden:
Den senaste veckan har han tappat aptiten helt. Ibland kan jag truga i honom något sallads eller maskrosblad. Dricker gör han dock, ibland till och med väldigt mycket.

Sen är han väldigt vinglig. Nästan som om han är full. När han svänger så vinglar han ibland till så mycket att jag tror att han skall ramla omkull.

Denna vinglighet fick han för ca tre år sedan men blev helt frisk. Den har dock återkommit de senaste månaderna. Han blir inte mer vinglig men han blir inte heller mindre vinglig.

Två gånger har det kommit slem ur näsan så att det är alldelles kibbig runt näsan. Man kan se lite finfördelade osmäslta hörester i slemmet.

Mellanåt är han pigg och nyfiken men han ligger en hel del också utan att verka bry sig så där jättemycket. Men då jag misstänker att han är döv så kan hans "slöhet" ha att göra med att han helt enkelt inte hör.

Nu när jag läste ignom det jag skrivit så låter det som om han är riktigt, riktigt dålig. Men hade han varit så dålig som det låter så hade jag låtit honom somna in. Problemet är att han trots allt är ganska okej. Det är det som gör det så svårt att han inte är jättedålig hela tiden.

Till slut så skall jag bara tillägga att han har tappat ca 300-350 g i vikt de senaste 4 månaderna.

Så som sagt är det någon som har några ideer om vad det är för fel?

Mvh

Tora

Sv: Någon som vet vad det är för fel på min kanin?

Tycker du skall ta kaninen till veterinären omgående! För att där få ett utlåtande på sjukdomen.
Äter den inte och tappar vikt, så är den sjuk!!! och det är inget vi på buke kan hjälpa vare sig dig eller kaninen med, utan den behöver vård.

//sara

Är lite trött (har bara såvit 3 timmar i natt) glömde vist att skriva att han nu är inlaggd på Blå Stjärnan i Göteborg. Han har varit där tre gånger den senaste månaden.

De har tagit blodprov och urinprov m.m utan att hitta något. Han har också fått två antibiotika behandlingar mot vingligheten. Den första behandlingen fick han i oralt den andra var jag tvungen att spruta honom i nackskinnet :crazy:.

Men han har alltså inte blivit riktigt 100% frisk. Skall ringa Blå Stjärnan vid 11:00 och höra hur det är med honom.

Glömde också skriva att han blev attackerad av en hel fästing svärm för ca en månad sedan (det var då jag åkte in första gången denna omgången). Jag plockade bort hela 52 små fästingar och då har jag inte räknat de som djursjukhuset tog bort.

Problem med vingligheten fanns dock innan fästingattacken.

Tänkte att medan jag väntar på vad veterinären säger så kunde jag se om det möjligtvis fanns någon mer som har haft samma symtomer på sin kanin och fått en diagnos.

Mvh

Tora

Låter som Pasteruellos infektion...Samma symtom hade min.

Är det infektion i mellan örat?
Fick kaninen någon behandling och blev den i så fall bra?

Mvh

Tora

tycker också det låter lite som pasteurellos.. (infektion i mellanörat typ)
en av mina kanin hade/har det.
Han började hålla huvudet snett och vinglade omkring och så. De håller ju huvudet snett för att då blir allt rakt i deras värld...

Min ludde fick antibiotika i nästan tre veckor och är väl relativt frisk nu.. man ser lite på huvudhållningen fortfarande att allt fortfarande inte är helt kalas, men det kommer nog aldrig att helt försvinna.
tänk på att inte låta din kanin träffa andra kaniner, för tydligen så smittar pasteuellos hela livet .. tyvärr :/

Hoppas din kanin blir frisk!
*håller tummarna*

Kan vissa kaniner bli imuna? Tänker på min andra kanin som har levt ihop med sjuklingen i 6 år.

Om det skulle vara infektion i mellanörat (det har veterinären sagt hela tiden) borde inte den andra kaninen också bli smittad?

Mvh

Tora

hmm, pasteurellos "syns" på de kaniner med dåligt imunförsvar, så det kan ju hända att din andra kanin är väldigt "tålig" eller vad man ska säga .. det finns alltså endel kaniner som bär på det, men som det aldrig utvecklas på

jag vet ärligt talat inte om någon kan bli imun mot det, kanske? har aldrig hört någon som är det iaf...

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 290
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar